بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری

بلاگ

امروز اگر در زندگی ما تبلیغاتی وجود نداشته باشد جای تعجب دارد. برندها با تبلیغات گسترده‌ای که اجرا می‌کنند در معرض دید مخاطبین بالقوه‌شان قرار می‌گیرند. به همین دلیل قصد داریم در این صفحه بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری را به صورت کامل ارائه کنیم.

قبل از اینکه لیست را ببینید از شما درخواست می‌کنم چند دقیقه وقت برای شناخت نت چین اختصاص دهید.

تبلیغات در نت چین

به عنوان صاحب کسب‌وکار یا یک فریلنسر حتما می‌خواهید که مراجعان بیشتری داشته باشید تا به فروش بالاتری برسید. نت چین یکی از بهترین‌سایت‌های تبلیغات کسب و کار به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات کسب‌وکار خود را در نت چین ثبت کرده تا به مخاطبین بالقوه خود نمایش داده شوید.

در ابتدا باید ثبت نام انجام دهید تا از طریق پنل بتوانید اطلاعات کسب‌وکار خود را وارد کنید. برای ثبت نام نیاز است که شماره خود را ثبت نمائید.

بعد از وارد شدن به داشبورد می‌توانید به راحتی می‌توانید روی افزودن کسب و کار جدید بزنید و در فرم 4 صفحه‌ای اطلاعات کاملی از بیزینس خود وارد کنید. آموزش ثبت اطلاعات نیز به صورت ویدیویی در بالای فرم قرار گرفته است. تفاوتی ندارد بیزینس شما آنلاین یا آفلاین است؛ ما آن را بررسی می‌کنیم و در صورت امکان تایید می‌کنیم.

پلن‌های متنوعی برای تبلیغات کسب و کار شما در نظر گرفته‌ایم که در صورت نیاز می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری

در ادامه بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری را به شما معرفی می‌کنم و حتما نیاز نیست که سراغ همه آنها بروید. تنها استفاده از چند مورد لیست زیر به شما کمک می‌کند تا مشتری بیشتری جذب کنید.

تبلیغات در گوگل

یکی از بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری استفاده از گوگل ادز است. این سیستم که توسط گوگل ارائه شده باعث می‌شود تا شما در کمترین زمان ممکن شانس دیده شدن بین مخاطبین خود را داشته باشید. به صورت کلی در ایران تبلیغات در گوگل به معنی کمپین سرچ است و باید بدانید که کمپین‌های بسیاری در گوگل ادز وجود دارند که با توجه به هدف خود می‌توانید از آنها بهره ببرید.

اجازه بدهید یک مثال بزنم:

فرض کنیم ما کسب‌وکار آنلاینی داریم در زمینه فروش ماگ. می‌توانیم از کمپین سرچ استفاده کنیم تا کاربران را به آدرس سایت خود هدایت کنیم. به عنوان مثال، کلمه کلیدی ما می‌شود: خرید ماگ یا خرید ماگ ست. زمانی که تبلیغ ما فعال شود، کاربران اطلاعات سایت ما در سرچ گوگل می‌بینند و وارد سایت می‌شوند.

در این صورت احتمال فروش ما بسیار بالا می‌رود. هزینه بالایی هم نمی‌پردازیم چون کمپین سرچ بر اساس کلیک‌هایی که روی آدرس سایت ما انجام شده هزینه را از کل بودجه کسر می‌کند. فرض بگیریم در این مثال ما 50 دلار شارژ انجام داده‌ایم و هر کلیک برای ما 30 سنت هزینه داشته. به نسبت مشتریان بالقوه‌ای که وارد سایت ما می‌شوند هزینه اندکی می‌دهیم.

گوگل اشاره کرده به صورت میانگین هر دلاری که کاربران صرف تبلیغ کنند می‌توانند تا 8 برابر آن را از مشتریان کسب کنند.

تبلیغات در گوگل - بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری

بیایید یک فرض دیگر با کمپینی متفاوت را بررسی کنیم.

فرض می‌کنیم ما سایتی راه‌اندازی کردیم در زمینه ابزارآلات و قصد داریم تا بیشترین آگاهی ممکن را کسب کنیم. برای این سایت که نیاز دارد آگاهی ایجاد شود چند کمپین در گوگل ادز وجود دارد. کمپین‌های مناسب دیسپلی و دیسکاور هستند که کمک می‌کنند در سایت‌های پارتنر گوگل یا یوتیوب و جیمیل تبلیغ نمایش داده شود. در این مدل تبلیغ هزینه به ازای هزار نمایش از مشتری کسر می‌شود. مثلا هر هزار بازدید 2 دلار. کلیک‌های انجام شده روی تبلیغات نیز به صورت مجزا هزینه به همراه دارد. 

پیشنهاد می‌کنم از بهترین شرکت های تبلیغات گوگل که در نت چین آنها را معرفی کرده‌ایم خدمات خود را دریافت کنید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

متاسفانه یا خوش‌بختانه زندگی امروزه ما انسان‌ها تداخل بسیاری با شبکه‌های اجتماعی دارد. به صورتی که چک کردن شبکه‌های اجتماعی در صبح، واجب‌تر از شستن دست و صورت است. طبق تحقیقاتی که انجام شده ما به صورت روزانه بیشتر از 2ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم.

بنابراین تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌هایی است که کمک می‌کند مشتری بیشتری جذب کنید. در ایران از 3 شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می‌شود که سردسته آنها اینستاگرام است و اول به آن می‌پردازیم.

کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام

با توجه به تحریم‌های متا، ما این امکان را نداریم که از طریق شرکت اینستاگرام ادز خود را فعال کنیم. بنابراین باید به افراد و پیج‌های آنها بسنده کنیم.

اجازه دهید چند مدل تبلیغات در این شبکه محبوب را بررسی کنیم.

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

فروش مستقیم: اینستاگرام یکی از بهترین فضاهای آنلاین برای فروش مستقیم به شمار می‌رود. یک ویدیو کوتاه یا یک تصویر جذاب کافیست تا هزاران نفر از محصول یا خدمات شما آگاه شوند و امکان فروش به آنها را داشته باشید. می‌توانید در قالب استوری یا پست اطلاعات مورد نظرتان را به مخاطبین بالقوه برسانید. اینفلوئنسرهای بسیاری در اینستاگرام هستند که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

فروش غیر مستقیم: یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای شما مفید باشد این است که محصول یا خدمات خود را به اینفلوئنسرها ارائه کنید تا آنها به صورت کاملا طبیعی آن را تبلیغ کنند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید غذاهای خانگی خود را به شرکت‌ها بفروشید، به افرادی غذا بدهید که کمی معروف هستند و به صورت روزانه غذاهای خود را از بیرون سفارش می‌دهند.

کمپین تبلیغاتی در لینکدین

لینکدین شبکه اجتماعی کاملا مناسب برای کسب‌وکارهاست. متاسفانه با توجه به تحریم‌ها در این شبکه نیز نمی‌توان به صورت مستقیم تبلیغ انجام داد. در این فضا نیز باید به صفحات افراد پربیننده بسنده کرد.

تبلیغات در لینکدین به صورت رپورتاژ ارائه می‌شوند؛ به این صورت که شما به شخصی پول می‌دهید تا در قالب یک پست، تصویر یا ویدیو درباره برند شما توضیحاتی ارائه کند.

یکی از مزایایی که تبلیغ در لینکدین دارد این است که سایر اینفلوئنسرها نیز واکنش‌هایی به پست تبلیغاتی می‌دهند که همین شانس بیشتر دیده شدن آن را افزایش می‌دهد. در لینکدین می‌توان یک چالش بین اینفلوئنسرها راه‌اندازی کرد و بیشترین تعامل را بدست آورد.

به عنوان مثال ساندویچ کاپو این کار را در لینکدین انجام داد؛ به این صورت که اینفلوئنسرها باید شعاری مناسب با این ساندویچ طراحی می‌کردند و از حالت تبلیغاتی کمی خارج بود تا مخاطبین حس بهتری با دیدن این تصاویر و شعارها داشته باشند.

تبلیغات در تلگرام

در تلگرام کار ساده‌تر است!

کافیست شما کیف پول خود (TON) را شارژ کنید و از تبلیغات تلگرام استفاده کنید.

یک گزینه عالی که این پیام‌رسان پرمخاطب ارائه می‌دهد این است که دقیقا می‌توانید کانال مورد نظر خود را انتخاب کرده و تبلیغات خود را در آن فضا نمایش دهید. یعنی شما می‌توانید کانال‌های ایرانی را انتخاب کرده و تبلیغ خود را بین محتوای آنها نمایش دهید.

تبلیغات در تلگرام

ایمیل مارکتینگ

یکی دیگر از بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری این است که از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

بسیار محبوب است و شیوه‌ای مقرون به صرفه است؛ چون می‌توانیم به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

البته بهتر است که فضایی برای جذب ایمیل مخاطبین داشته باشید، چون اگر بخواهید ایمیل‌ها را خریداری کنید نتیجه کار شما بی کیفیت خواهد ماند و در فولدر اسپم افراد نمایش داده می‌شوید.

ایمیل مارکتینگ

به عنوان مثال، می‌توانید یک کتاب آنلاین در سایت خود ایجاد کنید و در صورتی که افراد آدرس ایمیل را وارد کنند بتوانند کتاب را دانلود کنند. به این طریق می‌توانید با استفاده از ایمیل آنها را تشویق کنید از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که ایمیل مارکتینگ دارد این است که سریعا قابل اندازه‌گیری بوده و می‌‌توانید آن را شخصی سازی کنید.

ارسال پیامک

پیامک تبلیغاتی یکی از مؤثرترین و سریع‌ترین روش‌های ارتباطی با مشتریان است. این روش به کسب‌وکارها امکان می‌دهد مستقیماً به موبایل مشتریان پیام ارسال کنند و برای اطلاع‌رسانی، جذب مشتری جدید یا حفظ ارتباط با مشتریان فعلی استفاده شود.

نکات مهم برای موفقیت در ارسال پیامک تبلیغاتی

متن پیامک باید کوتاه، واضح و جذاب باشد. حداکثر ۷۰-۱۰۰ کاراکتر با یک CTA (دعوت به اقدام) مثل: «همین حالا خرید کن»، «کلیک کن»، «تماس بگیر». مثال: شب میری خونه گل یادت نره. همین الان بخر.

ارسال در زمان مناسب بهترین زمان‌ها: ۱۰ صبح تا ۱۳ ظهر و عصر بین ۱۷ تا ۲۰

پرهیز از ارسال بیش از حد. باعث آزار مخاطب و مسدود شدن شماره فرستنده می‌شود.

از شماره‌های بلک‌لیست عبور نکن! بسیاری از افراد دریافت پیامک تبلیغاتی را بسته‌اند، برای پیام‌رسانی به این افراد باید از خطوط خدماتی یا پیام‌های تراکنشی استفاده کرد.

تست A/B انجام بده. دو نسخه مختلف از متن پیام بفرست و بررسی کن کدام بازخورد بهتری داشته.

نمونه پیام مناسب برای جذب مشتری

  • سلام رضا عزیز! تولدت مبارک۳۰٪ تخفیف ویژه تولدت روی اولین خرید فعال شد. خرید از لینک زیر

تبلیغات در یوتیوب و آپارات

ویدیوها تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری مشتری دارند. تبلیغات در پلتفرم‌های ویدیویی می‌تواند برند را در ذهن مشتری ماندگار کند. ویدیوهای کوتاه، آموزنده یا داستان‌محور بیشترین بازدهی را دارند.

بهتره که این ویدیوها بتونن مشکلی رو حل کنن تا به اندازه کافی برای مخاطب اهمیت داشته باشن. مثلا اگه قراره قهوه بفروشی، یه ویدیو بساز که خواب آلود بودن یک راننده باعث تصادف 10تا ماشین شده. اینجوری تو کمتر از 1 دقیقه میتونی پیامتو برسونی به مخاطب خاصت.

یا میتونی 2 نوع ویدیو طراحی کنی، مثلا یکی کوتاه یکی طولانی و ببینی کدوم یکی بازخورد بهتری داره و بیشتر به جزئیات اون ویدیو اهمیت بدی.

به نظرم امروز دیگه خیلی اهمیتی نداره تو یوتیوب یا آپارات تبلیغ کنی؛ چون مخاطب ایرانی خیلی زیادی تو هر دو این شبکه‌ها هست و به اندازه کافی دیده میشی. فقط مدیریت تو یوتیوب یکم سخت‌تر میشه که باید با شرکت‌های تبلیغات گوگل کار کنی تا کمپینت رو مدیریت کنن.

تبلیغات بیلبورد/محیطی

این مدل تبلیغات شاید نتونه برات مستقیم فروش بیاره اما کاری میکنه که مخاطب اگه برندی غیر از تو رو ببینه حس غریبی داشته باشه.

تبلیغات بیلبورد

خودتو فرض کن که رفتی فروشگاه و میخوای تمیزکننده سطوح بخری؛ احتمالا چیزی جز وایتکس به ذهنت نرسه. ما ایرانی‌ها وایتکس رو برند نمیدونیم بلکه تمیزکننده سطوح میدونیم. یا مثلا تا همین چندسال پیش واژه کلنکس به جای دستمال کاغذی تو خونه‌ها استفاده میشد. نمیگم صد درصد تبلیغات محیطی این‌همه برندسازی برات می‌کنه اما تاثیر خیلی زیادی داره.

البته چیزی که باید بدونی اینه که اگه میلیارد نداری نباید سراغ این مدل تبلیغات بری. یه چیز دیگه هم هست اینه که تبلیغات محیطی فروش سریع نمیاره و آگاهی از برند رو تو ذهن مخاطب افزایش میده.

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی با وجود هزینه بالا، این روش هنوز هم برای برندهایی با بودجه بالا و بازار هدف گسترده کاربرد دارد. انتخاب زمان پخش مناسب و خلاقیت در سناریو تبلیغی تأثیر زیادی در موفقیت دارد.

سئو

به صورت کلی اشاره به سئو در این مقاله جایز نیست، اما یکی از روش‌هایی است که کمک می‌کند شما مشتری جذب کنید و به همین دلیل به آن اشاره می‌کنم.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو فرآیند گسترده‌ای است که در سایت انجام می‌گیرد تا موتورهای جستجو بیشتر درباره سایت شما بدانند و آن را به جستجو کنندگان نمایش دهند. به عنوان مثال وقتی ما سرچ می‌کنیم خرید کفش، سایت‌هایی که به ترتیب به ما نمایش داده می‌شوند فعالیت بسیاری روی سئو انجام داده‌اند. فرآیند سئو کاملا زمان‌بر است اما لازم است که آن را انجام دهید.

بازاریابی محتوایی

از اسمش معلومه که باید با محتوایی که ایجاد می‌کنی بازاریابی انجام بشه تا مخاطب تبدیل بشه به مشتری. نمونه‌های خیلی زیادی داریم چه تو کشور خودمون و چه کشورهای خارجی. یکی از بزرگ‌ترین برندهای ایران که سرمایه گذاری زیادی تو بازاریابی محتوایی داشته علی بابا هست.

علی بابا میاد جاهای دیدنی رو معرفی می‌کنه، نکات سفر رو میگه یا تجربه مسافران رو تو سایت یا سوشیال منتشر می‌کنه و از اون طرف این امکان رو ایجاد می‌کنه که مردم از سرویس‌هایی که داره استفاده کنن.

نمونه دیگه دیجی کالا مگ هست. تو مجله دیجی کالا میان محصولات مختلف رو مورد بررسی قرار میدن که محتواشون واقعا کیفیت بالایی داره. از طرف دیگه پیشنهاد میدن که افراد علاقه‌مند اگه دلشون خواست این محصول رو بخرن.

بازاریابی دهان‌به‌دهان

تشویق مشتریان راضی به معرفی کسب‌وکار به دیگران، یکی از طبیعی‌ترین و موثرترین روش‌های جذب مشتری است. استفاده از برنامه‌های ارجاع (Referral Program) این فرآیند را ساختاریافته می‌کند.

در ایران یکی از بزرگ‌ترین برندها در این زمینه بلو بانک است که لازم است شما برای دریافت این کارت کد یک آشنا را وارد کنید و از این طریق بلوبانک میلیون‌ها حساب به مردم ارائه داد.

یکی دیگر از مثال‌های معروف بازاریابی دهان به دهان در ایران مربوط به اسنپ است. هنوز یادمان است که برای فامیلان خود اپلیکیشن اسنپ را نصب می‌کردیم و به آنها توضیح میدادیم که چطور از آن استفاده کنند.

تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایلی

با توجه به رشد استفاده از اپلیکیشن‌ها، تبلیغ درون‌برنامه‌ای یا استفاده از پوش نوتیفیکیشن می‌تواند مشتریان بالقوه را هدف قرار دهد. انتخاب درست اپلیکیشن بر اساس نوع مخاطب اهمیت زیادی دارد.

برای استفاده از این کمپین تبلیغاتی بهتر است کسب و کاری داشته باشید که بدرد عامه افراد بخورد. به عنوان مثال، یک بازار آنلاین برای خرید از فروشندگان سنتی در سراسر ایران. در این شرایط مناسب است که از این کمپین برای آگاهی از خدمات خود استفاده نمائید.

اگر شما یک دوچرخه فروشی آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید استفاده از این کمپین ممکن است فقط ضرر مالی برای شما به همراه داشته باشد.

تبلیغات همسان

از سال‌ها پیش تبلیغاتی در وب‌سایت‌های ایرانی نمایش داده شد که قرار بود رقیب گوگل ادز باشد. این مدل تبلیغات رقیب جدی برای گوگل ادز نشد، اما بازدهی نسبتا مناسبی برای بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک داشت.

این مدل تبلیغات در سایت‌های پربازدید در مدل‌های مختلفی نمایش داده می‌شود که می‌تواند منجر شود تا کاربران روی آنها کلیک کنند.

تبلیغات همسان

تبلیغات در رویدادها

در یک رویداد شرکت کرده بودم که در زمان استراحت، پذیرایی بسیار خوبی انجام شد. آن ساندویچی که من در آن شب خوردم بسیار خوشمزه بود و اسم آن همیشه در ذهن من می‌ماند.

البته به این معنی نیست که فقط باید در زمینه غذا فعالیت کنید تا اسپانسر رویداد شوید. به عنوان مثال اگر صرافی آنلاین هستید می‌توانید اسپانسر سمیناری شوید که مربوط به حوزه سرمایه است.

یا اگر آژانس دیجیتال مارکتینگ هستید می‌توانید اسپانسر رویدادهایی شوید که به نوعی مربوط به دیجیتال مارکتینگ می‌شوند.

فروش با همکاری (Affiliate Marketing)

در این مدل، دیگران محصولات یا خدمات شما را معرفی می‌کنند و به‌ازای هر فروش کمیسیون دریافت می‌کنند. این روش برای توسعه بازار بسیار مفید است.

استفاده از بازاریابی عصبی (Neuromarketing)

این نوع بازاریابی با بررسی رفتار مغز در مواجهه با تبلیغات، کمک می‌کند تا پیام‌ها دقیق‌تر و موثرتر طراحی شوند.

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

استفاده از روش‌های خلاقانه، غیرمنتظره و کم‌هزینه برای جلب توجه عمومی، مخصوصاً در فضاهای عمومی. این روش معمولاً برای برندهای کوچک یا استارتاپ‌ها مناسب است.

احتمالا تبلیغات رونیکس را دیده‌اید که دریل بزرگی را در نقاط مختلف شهر قرار داده تا نظر مخاطبین را جلب کند.

استفاده از رپورتاژ آگهی

در این روش، محتوای تبلیغاتی در قالب مقاله‌ای خبری یا آموزشی در سایت‌های معتبر منتشر می‌شود. اگر خوب نوشته شود، بسیار اثرگذار و سئوپسند است. این یکی از ابزارهای پرمصرف برای سئوکاران به شمار می‌رود و می‌توان از آن به عنوان تبلیغات نیز استفاده کرد.

بسیاری از رپورتاژها فقط برای جذب بک لینک نوشته می‌شوند؛ در صورتی که رپورتاژ باید برای جذب مخاطب و ترافیک نوشته شود.

به جای اینکه ماشین لباسشویی مدل فلان را معرفی کنیم، می‌توانیم چنین مطلبی بنویسیم. مثلا ماشین لباسشویی دوو بهتره یا اسنوا؟

برای انتشار رپورتاژ آگهی نیز باید دقت داشته باشید که سایت انتخاب شده از قبل چنین صفحه‌ای نداشته باشد تا صفحه‌ای که قرار است برای شما ایجاد شود عملکرد مناسبی داشته باشد.

بسیار مهم است که سایت انتخابی شما ترافیک بالایی داشته باشد تا در معرض دید هزاران مخاطب قرار بگیرید. مانند سایت دیجیاتو یا زومیت.

نتیجه نهایی

اجرای هر کدام از این کمپین‌ها به تنهایی می‌تواند کمک کند تا مشتری بیشتری جذب کنید؛ در صورتی که کمپین‌های بیشتری اجرا کنید شانس بیشتری دارید تا مشتری‌های بیشتری نیز جذب کنید.

تلاش کردم در این مقاله بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری را به شما معرفی کنم، امیدوارم که این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنم سایر صفحات ما در نت چین را بخوانید:

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1