بیش از 8 ترفند کاربردی و تاثیر گذار برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی به شما معرفی میکنیم تا بتوانید تعداد مشتریان خود را افزایش داده و میزان فروش را بیشتر کنید. روشهای بسیاری وجود دارند تا شما بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید، اما در این مقاله قصد داریم بهترین شیوهها را به شما معرفی کنیم.
روشهای گوناگونی برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی وجود دارد که در این مطلب به آنها میپردازیم. همانطور که میدانید، بدون تبلیغ شانس زیادی برای فروش ندارید.
در واقع:
طبق گفته وب سایت HBR، تبلیغات باعث میشود بیش از 59 درصد محصولات تاثیر مثبتی در فروش تجربه کنند.
این امکان وجود دارد که از 100 روش برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. و این فعالیتها میتواند در فروش شما تاثیر گذار باشد.
(البته فراموش نکنید که زمان و هزینه را نیز باید در این پروسه درنظر بگیرید).
ما در ادامه مهمترین شیوهها برای تبلیغات و معرفی فروشگاههای اینترنتی به شما ارائه میدهیم.
1. ثبت فروشگاه اینترنتی در نت چین (تبلیغات رایگان)
نت چین وب سایتی ویژه برای معرفی کسب و کار شماست. میتوانید به راحتی پروفایل کاربری خود را ایجاد کرده و برای ثبت وب سایت خود اقدام نمائید.
موضوع مهمی که باید بدانید، این است که ثبت وب سایت شما در نت چین کاملا رایگان است و برای نمایش فروشگاه خود به کاربران بالقوه هیچگاه هزینهای پرداخت نمیکنید.
در این بخش لازم است اطلاعات تکمیلی کسب و کار خود که شامل نام، زمینه فعالیت، توضیحات، لینک سایت، شماره تماس و فعالیتهای دیگر خود را ارائه کنید. مانند تصویر زیر:
نام کسب و کار: بهتر است طولانی نباشد. مثال: کانون فرهنگی آموزش قلم چی | کانون قلم چی
زمینه فعالیت: با توجه به کسب و کار خود، زمینه اصلی را انتخاب کنید. مثال: اگر در چند زمینه فعالیت دارید در این بخش زمینه اصلی را وارد کنید. در ادامه دستههای دیگر نیز وارد خواهند شد.
توضیحات: در این بخش تا 1000 کاراکتر میتوانید وارد کنید.
شماره تماس: شماره تلفن همراه، منزل و شرکت
آدرس سایت: حتما آدرس صفحه اصلی را وارد کنید. (با پروتکل Http یا Https)
فعالیتهای شغلی: در این میتوانید تا حداکثر 3 فعالیت شغلی خود غیر از زمینه اصلی که بالاتر انتخاب کردید، وارد نمائید. دقت نمائید که فعالیتها را درست انتخاب کنید، چون پس از ثبت نام سایت شما توسط کارشناسان نت چین بررسی میشود و در صورت مغایرت داشتن زمینههای فعالیت تائید نخواهد شد.
اطلاعات تکمیلی
در این بخش مواردی همچون محل فعالیت کسب و کار (استان و شهر)، آدرس ایمیل، شعار، آدرس صفحات اجتماعی، تعداد کارمندان، سال تاسیس، سازمان والد یا زیرمجموعه و تخفیف وجود دارند.
استان و شهر: به صورت گزینه انتخابی است.
آدرس ایمیل: ایمیل شخصی یا بیزینس (پیشنهاد ما وارد کردن ایمیل بیزینس است)
شعار برند: لطفا از وارد کردن شعارهایی همچون ما بهترین هستیم، ما اولین هستیم خودداری نمائید.
آدرس صفحه اینستاگرام: با پرداخت هزینه تبلیغات سایت میتوانید آدرس اینستاگرام را به کاربران بالقوه معرفی نمائید.
برای وارد کردن سایر شبکههای اجتماعی همچون لینکدین، توئیتر، تلگرام، پینترست، فیس بوک و یوتیوب مجاز هستید.
تعداد نفرات کسب و کار و سال تاسیس: لطفا عدد وارد نمائید.
سازمان والد / سازمان زیرمجموعه: لطفا مشخص نمائید که کدام کسب و کار زیرمجموعه است و کدام کسب و کار والد.
تخفیف: مثلا تا 30 درصد یا تا 100000 تومن تخفیف برای خرید اول.
لوگو و آدرس
لوگو کسب و کار: لطفا یک عکس با کیفیت آپلود کنید تا ویرایش روی آن انجام شود.
آدرس: لطفا آدرس کسب و کار را به صورت کامل ثبت کنید. در صورتی که خدمات شما کاملا آنلاین هست، میتوانید تنها شهر را به فرم اضافه کنید.
پس از خواندن صفحه موافقت با شرایط و قوانین سایت به مرحله آخر بروید.
تکمیل اطلاعات
این بخش پایانی است و لازم که روی ثبت کسب و کار کلیک کنید تا اطلاعاتی که وارد کردهاید ثبت شود. سپس منتظر تائید کارشناسان بمانید تا صفحه شما در دستهبندیهای انتخاب شده نمایش داده شود.
نکته: با استفاده از پلنهای تبلیغاتی، میتوانید شانس بیشتری برای جذب مشتری اینترنتی داشته باشید.
2. استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی در زندگی ما نقش بسیاری دارند و عموما ما بیشتر وقت خود را در این دنیاهای مجازی میگذرانیم.
از متا (فیس بوک) گرفته تا تلگرام، هر کدام از این شبکهها میتوانند در موفقیت فروشگاه اینترنتی شما دخیل باشند. همچنین شما میتوانید در این شبکهها تبلیغ کنید تا سریعتر به مقصودتان برسید.
به عنوان مثال، اگر شما در اینستاگرام یک کانال بیزینس برای فروشگاه خود ایجاد کنید، در واقع شما 2 فروشگاه اینترنتی خواهید داشت که در فضاهای متفاوت میتوانند فروش شما را افزایش دهند.
علاوه بر آن، برای اعتماد سازی میتوانید از سایت و شبکههای اجتماعی استفاده مفیدی داشته باشید. نظرات ثبت شده روی سایت، گوگل مپ و شبکه اجتماعی میتوانند در فروش شما تاثیر گذار باشند.
به طور کلی نظرات ممکن است بیش از 18 درصد فروش را افزایش دهند.
در صورتی که خودتان این امکان را ندارید تا مدیریت و بهینه سازی شبکههای اجتماعی فروشگاهتان را در اختیار بگیرید، پیشنهاد میکنیم از سایتهای شبکههای اجتماعی در نت چین بازدید نمائید تا بتوانید با یکی از آژانسها قرارداد عقد کنید.
3. تبلیغات گوگل
ممکن است نام این شیوه تبلیغاتی را شنیده باشید، به این دلیل که یکی از موثرترین شیوههای تبلیغاتی به شمار میرود.
فرض کنید شما میخواهید "کفش چرم" بفروشید. با ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز و هدف قرار دادن کلمه کلیدی کفش چرم، وقتی کاربران در موتور جستجوی گوگل این واژه را جستجو کنند به احتمال بسیار زیاد با تبلیغ شما روبرو خواهند شد.
تمامی تبلیغات شما در صفحه اول گوگل نمایش داده خواهد شد.
به این خاطر میگوییم احتمال بسیار زیاد، چون تضمینی برای نمایش همیشگی تبلیغات گوگل وجود ندارد.
البته کمپین فقط رایجترین شیوه تبلیغاتی است که در گوگل ادز اجرا میشود. شیوههای دیگری نیز وجود دارند.
تبلیغات دیسپلی: بیش از چند میلیون وب سایت، شبکه تبلیغاتی گوگل را ایجاد کردهاند و این سایتها پذیرای تبلیغات هستند که میتوانید آگهی خود را در قالب بنر در این سایتها ارائه کنید.
تبلیغات اپلیکیشن: در صورتی که اپلیکیشنی برای فروشگاه اینترنتی خود در اختیار دارید، میتوانید از طریق تبلیغات اپلیکیشن، تعداد نصب آن در اپل استور و گوگلی پلی استور را افزایش دهید.
تبلیغات یوتیوب: بسیار عالی است که برای معرفی محصولات خود ویدیو داشته باشید، و بازدید این ویدیوها را با تبلیغات یوتیوب افزایش دهید. این یکی از راهکارهای عالی برای افزایش آگاهی از برند است.
تبلیغات جیمیل: با استفاده از این کمپین میتوانید ایمیلهای تبلیغاتی به مخاطبان مدنظرتان ارسال کنید.
پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات دقیق از اجرای کمپینها و هزینههای تبلیغاتی با سایتهای تبلیغات گوگل از طریق لینک ارائه شده ارتباط برقرار نمائید.
4. تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی با نامهای همسان و نیتیو نیز شناخته میشود.
مزایایی که میتوانید با این نوع تبلیغ فروشگاه اینترنتی بدست بیاورید، افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب سایت و جذب مشتری میباشد.
لازم به ذکر است که این نوع آگهیهای کلیکی نسبت به تبلیغات گوگل هزینه کمتری دارند، اما ممکن است ترافیک کمتری نیز به فروشگاه شما هدایت کنند.
این امکان را خواهید داشت تا در پربازدیدترین وب سایتهای ایرانی نمایش داده شوید. باید بدانید، تا زمانی که کاربری روی تبلیغ شما کلیک نکند، مبلغی به ازای آن پرداخت نمیکنید.
فروشگاه اینترنتی شما در قالبهای مختلف مانند بنر، نوتیفیکیشن و … تبلیغ میشود. همچنین از طریق پنل شرکتی که با آن همکاری میکنید، میتوانید آمار هزینهها، تعداد کلیک و بسیاری موارد دیگر را مشاهده کنید.
پیشنهاد ما این است که در نت چین سایتهای تبلیغات کلیکی و بنری را مشاهده نمائید، نظرات ثبت شده درباره آنها را بخوانید تا بتوانید با شرکتی مناسب همکاری کنید.
5. ارسال پیامک
یکی از تکراری ترین روشهای تبلیغات ایران ارسال پیامک میباشد. احتمالا همه ما در هر هفته بارها این پیامکها را تجربه میکنیم.
با اینکه میدانیم بسیاری از مردم این پیامکها را باز نمیکنند، اما بازهم برای فروشگاههای اینترنتی تبلیغ مناسبی به شمار میرود و فروش آنها را افزایش میدهد.
ممکن است این آمار را ندانید، اما نرخ فروش با تبلیغات پیامکی عموما بین 0.5 تا 2 درصد است. و فروش بالاتر از 2 درصد، بسیار عالی و موفق به شمار میرود.
در صورتی که لیست مخاطبین خود را بهینه کرده باشید، میتوانید فروش بسیار بیشتری را تجربه کنید و حتی ممکن است هزینه کمتری برای تبلیغات بپردازید.
بارها شده که تبلیغات مبل و لوازم خانگی برای من و دوستانم ارسال شده که فروشگاه مبدا در شهر کرمان بوده. اما من در شهر کرج زندگی میکنم! و این یعنی هدر دادن پول.
یا به عنوان مثالی دیگر، پیامکی با عنوان تبلیغاتی حراج عید از بروجرد برای من ارسال شده!
پیشنهاد ما این است که با سایتهای ارسال پیامک ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که بهینهترین لیست ممکن از مخاطبین را در اختیارتان بگذارند.
6. ثبت فروشگاه در گوگل مپ
هیچ چیز بهتر از این نیست که فروشگاه شما در نقشه به نزدیکترین مخاطبانتان نمایش داده شود.
شما این امکان را خواهید داشت تا بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را در گوگل مپ ثبت کنید. با این کار به صورت رایگان نیز تبلیغ کردهاید.
هر وقت کسی در شعاع نزدیک کسب و کار شما در گوگل مپ جستجویی انجام دهد، فروشگاه شما را خواهد دید.
علاوه بر نمایش، دیدگاههای کاربران، عکسهای بارگذاری شده، ساعات کاری، شماره تماس، آدرس وب سایت و بسیاری موارد دیگر به شما کمک میکند تا شانس بیشتری برای جذب مشتری داشته باشید.
ممکن است شما نیز مانند بسیاری از فروشگاههای اینترنتی کشور، فروشگاه فیزیکی نیز در اختیار داشته باشید. نمونههای زیادی وجود دارند، اما شناخته شده ترین آنها فروشگاههای پت شاپ و سایتهای دیجیتال هستند.
در صورتی که فروشگاه فیزیکی ندارید، بازهم پیشنهاد میکنیم که فروشگاه خود را در گوگل مپ ثبت کنید.
به هر حال آگاهی از برند شما افزایش خواهد یافت. و این کار هیچ ضرری ندارد.
به دلیل درآمدهای بالایی که اینفلوئنسرها امروزه به دست میآورند، موج عظیمی از سر و صدای آنها در کشور به راه افتاده است.
شما میتوانید از این هیاهو به نفع خود استفاده کنید.
در این روش تبلیغ فروشگاه اینترنتی نیز بهتر است که تحقیق انجام دهید و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید؛ نه اینکه صرفا به تعداد دنبال کنندگان آنها توجه داشته باشید.
هرچقدر که میتوانید برای این پروسه زمان بگذارید، تا میزان بازگشت وجه (ROI) مناسبی داشته باشید. یعنی بیشتر از هزینهای که برای تبلیغات کردهاید را کسب کنید.
پس از اینکه تحقیق شما تمام شد، میتوانید به چند شیوه محصولات خود را توسط اینفلوئنسر به مشتریان بالقوه معرفی نمائید.
دعوت اینفلوئنسر به فروشگاه
ارسال رایگان بهترین محصولات به اینفلوئنسر (این کار باعث میشود آنها بهتر برای شما تبلیغ کنند)
ایجاد تبلیغ ویدیویی با داستان جذاب (نوشتن سناریو)
و …
8. بازاریابی ویدیویی
افراد بسیار زیادی هستند که روزانه در سایتهای اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب، آپارات و … فعالیت میکنند. با تولید محتوا در این شبکهها (علاوه بر اینکه آنها را در سایت قرار میدهد) شانس بیشتری برای جذب آنها خواهید داشت.
حتی میتوانید پا فراتر گذاشته و از تبلیغات این قبیل سایتها استفاده نمائید.
یک کمپانی تولید کننده تیغ اصلاح (Dollarshaveclub) با اجرای یک ویدیو توانست بیش از 1 میلیون دلار درآمد کسب کند. این ویدیو بیش از 27 میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.
ممکن است که شما چنین مخاطبانی نتوانید جذب کنید، اما نمیتوان تبلیغات فروشگاه اینترنتی را بدون استفاده از بازاریابی ویدیویی تصور کرد.
با توجه به اینکه عموم مخاطبان شما در ایران هستند، بهتر است از آپارات استفاده نمائید. یوتیوب را فراموش نکنید و تا حد امکان آگاهی از فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید.
2 نکته (مهم) برای فروشگاههای اینترنتی
2 نکته ویژه برای شما درنظر گرفتهایم که میتوانند حتی فراتر از تبلیغ فروشگاه اینترنتی ایفای نقش کنند.
فراموش نکنید که در کنار استراتژی تبلیغاتی خود حتما از این 2 روش نیز استفاده نمائید.
1. تولید محتوا (برگ برنده شما در بین فروشگاههای اینترنتی)
برای هر فروشگاه اینترنتی، تولید محتوا به معنی جذب مخاطبین بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. فرض کنیم که شما در زمینه فروشگاههای کتاب فعالیت دارید. اگر من بخواهم کتابی با موضوع مدیریت پول تهیه کنم، شما این امکان را خواهید داشت تا با مقالهای با عنوان "10 کتاب مفید برای مدیریت مالی" من را به فروشگاه خود هدایت کرده و با محتوای تخصصی که تولید کردهاید من را به مشتری تبدیل کنید.
اگر میخواهید رقبای شما مشتریان بیشتری جذب کنند، توصیه زیر را جدی نگیرید!
سالها پیش یک وبسایت هنری و تفریحی ایجاد کردم که بتونم از طریق نمایش تبلیغات درآمدزایی کنم. مدتی خیلی خوب پیش رفتم اما بعد از اون دیگه نتونستم و زمان و مشغله این امکان رو بهم نداد تا بتونم تولید محتوا و ویرایش محتوا رو مثل قبل انجام بدم.
این موضوع رو بهتون میگم چون واقعا مهمه و اگه میخواین رقبای شما ترافیک سایت شمارو مال خودشون کنن، هیچوقت و هیچوقت و هیچوقت محتوا تولید نکنید و مقالات قبلی رو ویرایش نکنید.
اجازه بدید تجربه من انگیزهای باشه برای شما تا تعداد مشتریان خودتون رو افزایش بدید.
بنابراین اگر خودتون هم وقت ندارید، حتما کسی رو استخدام کنید تا دست و گوشی به محتواهای سایت بکشه.
2. بهینه سازی وب سایت رو جدی بگیرید
سئو یا بهینه سازی برای هر سایتی ضروریه؛ مثل مربی برای تیم.
برای فروشگاه اینترنتی شما باید دقت کنید که صفحات تکراری زیادی نداشته باشید. البته گوگل و سایر موتورهای جستجو امروزه خیلی هوشمند هستند و صفحات اصلی و مهمرا تشخیص میدهند.
اما تا جای ممکن شما باید بتوانید به این موتورها کمک کنید که بهتر صفحات را درک کنند.
تنها به بکلینکسازی خارجی برای وب سایت تکیه نکنید؛ ابتدا صفحات داخلی را به طور کامل بهینه کنید و سپس سئو خارجی را جدیتر انجام دهید.
به عنوان مثال، نرخ کراول و خزش و ایندکس صفحات در فروشگاههای اینترنتی بسیار مهم هستند. قطعا شما نمیخواهید صفحات فیلتر شده (گرانترین، ارزانترین و …) ایندکس شوند. فقط باید هدف شما ایندکس صفحه اصلی، دستهبندیها، تگها و صفحاتی که در استراتژی شما قرار دارند.
ایندکس شدن صفحات اشتباه میتواند صدمه زیادی به بودجه کراول شما بزند و حتی ممکن است صفحات مهم سایت در یک ماه توسط رباتها خوانده نشوند.
حتما بهینه سازی را جدی بگیرید. اگر نمیتوانید خودتان این کار را انجام دهید، پیشنهاد میکنیم با شرکتهای سئو از طریق نت چین ارتباط گرفته تا آنها فروشگاه شما را بهینه کنند.
حرف آخر
علاوه بر استفاده از این روشهای تبلیغاتی، حتما با افراد موفق در زمینه کاری خود ارتباط بگیرید. با کسانی که قبل از شما راه پیش رویتان را رفتهاند. از تجربیات آنها استفاده کنید و اگر نه شنیدید، زود ناامید نشوید.
بسیاری از افراد قبل از بله شنیدن، هزاران بار نه شنیدهاند، اما ناامید نشدهاند.
تولید محتوا و بهینه سازی سایت را درنظر بگیرید تا بدون هزینه زیاد نیز امکان جذب مشتری را داشته باشید.
امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید و توانسته باشم کمکی (هرچند کوچک) به توسعه فروشگاه اینترنتی شما داشته باشم. پیشنهاد میکنیم مقاله دیگر ما درباره تبلیغ وب سایت را بخوانید.
فراموش نکنید که نظرات خود را درباره این نوشتار بیان کنید. خوشحال میشم تجربیات، پیشنهادات و انتقادات شمارو بدونم.
پیشنهاد میکنم سایر صفحات ما در نت چین را مورد بررسی قرار دهید:
از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا سادهتر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکههای اجتماعی به راحتی میتونید با من در ارتباط باشید.