نقش تحولات جدید در رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارها

بلاگ

این روزها آشنایی با تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی نقشی حیاتی در رشد و توسعه کسب و کارها دارد. در واقع می توان گفت بقای هر کسب و کاری تا حد زیادی به فعالیت در رسانه های اجتماعی وابسته است. مهم نیست کسب و کار شما کوچک و نوپا باشد یا سال ها از شروع به کار آن گذشته باشد.

 به هر حال شما برای حضور در عرصه رقابت و جذب مشتری نیاز دارید تا هر چه زودتر فعالیت خود را در بستر مجازی شروع کرده و جایگاه واقعی خود را در این فضای پر هیاهو پیدا کنید.

در این مطلب قصد داریم به اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی و نقش آن در رونق گرفتن کسب و کارها بپردازیم.

همه چیز درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی

در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی چه می دانید؟ بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) یا به اختصار SMM، در واقع به این موضوع اشاره دارد که کسب و کارها با تدوین استراتژی و استفاده از زیرساخت ها و امکانات شبکه های اجتماعی بتوانند با مخاطبین هدف خود ارتباط برقرار کرده و به معرفی خود بپردازند.

همانطور که می دانید امروزه مردم ساعات زیادی از روز را در حال گشت و گذار در وبسایت ها، فروشگاه های آنلاین و شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، تلگرام و... هستند و تمایل دارند نیازهای خود را از این طریق برطرف کنند. این نیاز می تواند خرید یک محصول یا دریافت خدماتی خاص باشد. به هر حال کسب و کاری شانس دیده شدن و فروش دارد که بتواند در این بستر جایگاه خود را تثبیت کرده و ارتباط سازنده ای با مخاطبان برقرار کرده باشد.

این موضوع هم زمانی اتفاق می افتد که صاحبین کسب و کار به خوبی با تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی و نحوه کار با آن ها آشنا باشند. چرا که فعالیت در این بستر هم نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد. به طور کلی باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به مجموعه ای از فعالیت ها از جمله تولید محتوای ارزشمند اشاره دارد که در نهایت منجر به جذب مخاطب و افزایش فروش خواهند شد.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

خب شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات برند باید از کجا و به چه طریقی شروع کرد؟ رسانه های اجتماعی در حال حاضر بسیار متنوع و گسترده هستند. از وبسایت های اینترنتی گرفته تا شبکه های اجتماعی و پرمخاطبی همچون اینستاگرام، فیسبوک، توییر، یوتیوب، لینکدین و... هر کدام از این برنامه ها امکانات و قابلیت های مخصوص به خود را دارند و برای بازاریابی آنلاین و فعالیت در آن ها باید با استراتژی خاص همان برنامه پیش بروید تا بتوانید نتایج قابل قبولی نیز دریافت کنید.

به عنوان مثال؛ برنامه فیسبوک و لینکدین بهترین فضا برای شبکه سازی هستند. جایی که می توانید افراد مستعد، نیروهای موفق و موثر و مخاطبان قابل اعتماد خود را پیدا کرده و ارتباطی سازنده با آن ها برقرار کنید. همچنین اینستاگرام که این روزها به عنوان یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در میان شبکه های اجتماعی شناخته می شود، بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهای مربوط به محصولات و خدمات است.

دیگر رسانه ها نیز همچون یوتیوب، توییتر و... به همین شکل می توانند بستری برای تعامل موثر با مخاطبان موردنظر شما باشند. پس اگر تصمیم دارید بازاریابی آنلاین را در بستر اینترنت آغاز کنید، باید ابتدا رسانه یا رسانه هایی که می خواهید در آن ها فعالیت داشته باشید را انتخاب نموده و سپس ترفندهای استفاده از آن برنامه ها را آموزش ببینید.

مهم ترین ترفندها برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

پس از اینکه پلتفرم یا پلتفرم های موردنظر خود را برای بازاریابی آنلاین انتخاب کردید، حال وقت آن رسیده که با تکنیک ها و ترفندهای این برنامه نیز آشنا شوید. روش های زیادی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد. اگر بتوانید مهارت، دانش و توانمندی خود را در این زمینه افزایش دهید، قطعا به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید.

البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که خلاقیت و ابتکار عمل برای فعالیت در رسانه های اجتماعی باعث می شود تا سریع تر مورد توجه دیگر کاربران قرار بگیرید. چرا که رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ است و افرادی که نوآوری بیشتری در بازاریابی به خرج می دهند و کمی متفاوت از دیگر رقبا عمل می کنند، مسلما شانس دیده شدنشان نیز بیشتر خواهد بود. از مهم ترین ترفندها برای بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

· انتخاب یک استراتژی قوی برای حضور در شبکه های اجتماعی

· معرفی کامل کسب و کار و نوع خدمات یا محصولات به مخاطبان

· تولید محتوای یونیک، منحصر به فرد و خلاقانه

· استفاده از ابزارهای کاربردی هر برنامه و داستان سرایی به شیوه ای موثر و جذب کننده

· بکارگیری تبلیغات هدفمند

· استفاده از روش های بازاریابی پولی

· بروز بودن در انتشار محتوا

· شناسایی مخاطبان هدف و کشف نیازهای آن ها

· ارائه اخبار مهم از کسب و کار به مخاطبان هدف

· برقراری ارتباط دو طرفه و صمیمانه با مخاطبان

· تعامل با مخاطبان با روش هایی همچون پرسش و پاسخ

· همکاری با بلاگرها و اینفلوئنسرهای موفق و شناخته شده

· برگزاری چالش، مسابقه یا قرعه کشی متناسب با حوزه فعالیت خود

· داشتن لحنی مناسب و موثر با مخاطبان

· ارائه توضیحات تکمیلی و مشاوره های مفید به علاقمندان برای رفع ابهامات موجود و جلب اعتماد آن ها

تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی در رشد کسب و کار

برخی افراد هنوز برای جذب مشتری به همان روش های قدیمی پایبند هستند. اما باید بدانید این پافشاری روی عدم تغییر و عدم حضور در رسانه های اجتماعی قطعا به ضرر شما تمام خواهد شد. برای اینکه بتوانید به اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی پی ببرید، در ادامه به چند مورد از تاثیرات آن روی رشد کسب و کارها اشاره می کنیم:

· برندسازی و افزایش اعتبار آن در میان مخاطبان هدف

· کمک به افزایش نرخ ترافیک سایت که قطعا به دنبال آن احتمال رشد درآمد و سودآوری نیز بیشتر خواهد بود.

· حضور در رسانه های اجتماعی و فعالیت جدی در آن به نوعی که در مشتریان ایجاد اعتماد می کند و این پیام را می رساند که کسب و کار موردنظر همگام با اتفاقات روز دنیا پیش می رود و کاملا بروز است.

· افزایش تعامل با کاربران و آگاهی از نقاط ضعف و قوت در کار برای رشد بیشتر و ارائه خدمات بهتر

· شبکه سازی و کسب قدرت بیشتر در دنیای کسب و کار

· ارائه خدماتی مبتنی بر شبکه های اجتماعی که کاربران بیشترین ارتباط را با آن برقرار می کنند.

· دریافت بازخوردهای بسیار سازنده از مطبوعات

سخن پایانی

بازاریابی شبکه های اجتماعی راهی برای معرفی برند و کسب و کار شماست. شما از طریق تولید و انتشار محتوای سازنده و معرفی محصولات و خدماتتان در پلتفرم هایی همچون اینستاگرام، توییتر، وبسایت، لینکدین و... می توانید با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و به سودآوری بیشتری برسید.

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1