معرفی کسب و کارهای موفق ایران

بلاگ

در این مقاله کسب و کارهای موفق ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد. در واقع وظیفه ما در نت چین معرفی سایت‌های ایرانی است. و در این مقاله به طور کامل درباره بیزینس‌های موفق ایران صحبت می‌کنیم. درباره شرکت‌های صحبت می‌کنیم که دهه‌ها قبل از یک فضای کوچک ایجاد‌ شده، اما امروزه به یکی از پیروزها در میدان تبدیل شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا اصلی ترین دلایلی که باعث موفقیت این بیزینس‌ها می‌شود را بخوانید.

دلایل موفقیت کسب و کارهای ایرانی

علاوه بر کسب و کارهای موفق ایرانی، تمامی کسب و کارهای ایجاد شده در جهان نیز از چندین عامل برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند.
باید درنظر داشته باشید که هیچ نکته، راز، راه یا روشی وجود ندارد که به تنهایی از آن استفاده کنید تا باعث موفقیت بیزینس شما شود.
جیم کالینز و گروه تحقیقاتی او در کتاب از خوب به عالی این نکته را به گوش جهانیان رسانده‌اند. آنها 11 شرکت عالی را بیش از 20 سال مورد بررسی قرار داده‌اند و متوجه شدند که هیچ‌کدام از آنها تنها با یک استراتژی تنها به میزان موفقیتشان نرسیده‌اند.
عوامل متعددی در موفقیت یک بیزینس تاثیر گذار است و در ادامه درباره آنها صحبت می‌کنیم.

رهبری عالی و تاثیر گذار

رهبری یکی از اصلی ترین نقش‌ها در موفقیت کسب و کارهای ایرانی به شمار می‌رود. این موضوع در سطح جهان نیز همینطور است. بسیاری از بزرگ‌ترین برندهای دنیا توسط رهبری فوق‌العاده ایجاد شده‌اند.
ایلان ماسک با سال‌ها سختی و مشقت توانست اسپیس ایکس را بسازد. فیل نایت سال‌ها با شرکت‌های ژاپنی همکاری کرد و زمان بسیار زیادی صرف کرد تا توانست نایکی را به بزرگ‌ترین کفش‌فروشی جهان تبدیل کند. سم والتون ابتدا با یک مغازه کوچک شروع کرد و 30 سال بعد امپراطوری وال مارت در دنیا ورد زبان‌ها شد. والت دیزنی سال‌ها برای ساخت انیمیشن‌های طولانی و ساخت تم‌پارک‌ها زحمت کشید تا دیزنی به برند امروز تبدیل شود.
در واقع این لیست همواره ادامه دارد. من می‌تونم چند صفحه راجع به قدرت رهبری بنویسم.
نکته این است: برای این‌که کسب و کاری موفق در ایران یا سایر کشورهای جهان داشته باشید، لازم است که مهارت‌های رهبری را بیاموزید.
رهبری از خود گذشته و باتجربه این توانایی را دارد که بیزینس را به جایگاه بسیار مناسبی در زمینه فعالیتش برساند. تنها کافیست که خدماتی مناسب به مشتریان کسب و کار خود ارائه کنید. که این یکی از اصلی ترین شایستگی‌های مورد نیاز رهبری است.
تفاوت اصلی بین مدیریت و رهبری در این است که مدیریت به معنی درست انجام دادن کارها و رهبری به معنی انجام دادن کارهای درست است.

افراد با استعداد و متخصص

هرچقدر که رهبری پرشوق و پرجنب و جوش باشید، به تنهایی نمی‌‌توانید یک کسب و کار را به جایگاه عالی برسانید. مانند اینکه یک مربی فوتبال بتواند بدون بازیکن قهرمان یک لیگ شود!
بنابراین برای موفقیت به افراد با استعداد نیاز خواهید داشت.
در ابتدا بسیار مهم است که افراد مناسب را استخدام کرده و نسبت به توانایی آنها، اهداف و برنامه‌های شرکت را برایشان مشخص کنید. پس از آن کافیست اجازه دهید آنها به شیوه خود عمل کرده و نتایج را رقم بزنند.
ما آدم‌های باهوش را استخدام می‌کنیم تا به ما بگویند چه‌کار کنیم
استیو جابز
بنابراین منطقی نیست که شما به افراد متخصص در زمینه کاری‌شان امر و نهی کنید که چگونه، کی، کجا کارها را انجام دهند. تنها کافیست آزادی عمل مورد نیاز را در اختیارشان قرار داده و نتایج فعالیت‌های آنها شما را شگفت زده خواهد کرد.
نیروی انسانی قطعا یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه‌ها برای کسب و کارهای موفق ایرانی به شمار می‌رود.

نظم و انضباط

نظم و انضباط در یک کسب و کار لازم است همچون عملکرد سیستم بدن انسان باشد. کاملا منطقی است که جای جای سازمان نظم و انضباط وجود داشته باشد و همه افراد به این موضوع پایبند شوند.
صحبت ما این نیست که برای پنج دقیقه تاخیر جریمه‌های سنگین وضع شود، یا اینکه برای چند دقیقه صحبت کردن همکاران با یکدیگر آنها را به شدت مواخذه کنید.
منظور این است که نظمی در سازمان وجود داشته باشد که از بالاترین فرد تا پایین ترین فرد وظیفه خود را به درستی انجام داده و نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشند.
به عنوان مثال، در کمپ تمرینی تیم‌های فوتبالی، اگر بازیکنی مکرر دیر به تمرین برسد با او برخورد خواهد شد؛ حال فرقی نمی‌کند که فوق ستاره باشد یا یک بازیکن کاملا معمولی. اگرچه این امر برای مربی تیم و اعضای کادر فنی نیز رخ خواهد داد.
رهبر و اعضای رده بالای سازمان می‌توانند به خوبی نظم و انضباط را رونق دهند. اگر آنها به این قوانین پایبند نباشند، بنابراین نمی‌توانند انتظار داشته باشند که کارمندان نیز برای نظم ارزش قائل شوند.

اهداف و چشم‌اندازها

تصور کردن اهداف به افراد انگیزه می‌دهد تا برای چیزی که خواستار آن هستند تلاش کنند. تقریبا همه انسان‌های موفق اهداف و چشم‌انداز مشخصی داشته‌اند و هیچ‌گاه نخواسته‌اند که آنها را نسبت به حرف دیگران تغییر دهند. حتی شکست نیز باعث نشده تا از این اهداف دلسرد شوند.
زمانی که از توماس ادیسون پرسیدند که احساس تو درباره هزاران بار شکست خوردن چیست، پاسخ داد:
من هرگز شکست نخوردم، من هزاران روش مختلف را امتحان کردم که نتیجه نداد.
اگر زندگی‌نامه ایلان ماسک را خوانده باشید، نکته‌ای بسیار جالب از دفتر کار او در اسپیس ایکس متوجه‌می‌شوید. اقای ماسک مدت‌هاست که قصد دارد مریخ را برای زندگی انسان‌ها قابل زیستن کند. در نزدیکی دفتر او 2 تابلو عکس وجود دارد که یکی از آنها عکس ساده مریخ است و دیگری عکسی از مریخ است که مملو از گیاهان و فضاهای مناسب برای زندگی انسان‌هاست.
یا به عنوان مثال دیگر، دونالد ترامپ می‌گوید من وقتی در نزدیکی یک ساختمان خرابه قدم می‌زنم، تصویری زیبا از یک آسمان خراش را می‌بینم.
چشم انداز و اهداف مشخص برای کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که تعیین هدف رسیدن به فلان مقدار پول نمی‌تواند هدف خیلی مهمی باشد؛ نه اینکه پول بد باشد اما تعیین این هدف باعث می‌شود در مسیر به خدمت رسانی از مشتریان وفادار کسب و کار خود غافل شوید.
بنابراین اصلا اشکالی ندارد که رویاپردازی‌های بزرگ کنید و اجازه ندهید دیگران به شما بگویند که نمی‌توانید این کارها را انجام دهید. آنها این حرف‌ها را می‌زنند چون خودشان نمی‌توانند این کارها را انجام دهند! هر روز کمی به اهداف خود نزدیک‌تر شوید و مطمئن باشید که روزی به آنها خواهید رسید.

استفاده از تکنولوژی

در قرن 21 استفاده از تکنولوژی امری بدیهی به نظر می‌رسد. کسب‌ و کارهای موفق ایران نیز همگی از آن استفاده می‌کنند؛ اما ویژگی یا مزیت اصلی برای برتری نسبت به رقبایشان محسوب نمی‌شود.
به عنوان مثال، اینترنت کمک بسزایی به بیزینس‌ها خواهد کرد و ارتباط با مشتریان را نیز ساده‌تر می‌کند. لازم به ذکر است که هرچقدر هم که تکنولوژی‌های جدید در یک کسب و کار استفاده شود، اگر عوامل موفقیت بالا در آنها وجود نداشته باشد، نمی‌توان موفقیت زیادی برای شرکت درنظر گرفت.
همانطور که حباب شرکت‌های دات کام در سال 2000 میلادی منفجر شد و بیش از هزاران شرکت در معرض نابودی قرار گرفتند.
به تکنولوژی به عنوان برگ برنده خود در رقابت نگاه نکنید، به این فکر کنید که آیا استفاده از تکنولوژی باعث می‌شود خدمات دهی بهتری داشته باشید؟ در صورتی که با اهداف شما همخوانی ندارد، بهتر است تمرکز خود را روی استراتژی دیگری بگذارید.

چرخه تکرار

بدون چرخه تکرار هیچ موفقیتی کسب نمی‌شود.
کودکی را در نظر بگیرید که می‌خواهد اولین قدم‌هایش را بردارد. به سختی روی دو پا ایستاده و بعد از حرکت زمین می‌خورد. همه ما بقیه مراحل را می‌دانیم. او آنقدر این کار را تکرار می‌کند تا بتواند راه برود، بدود و دوچرخه سواری کند.
کسب و کارها نیز در ماه‌ها و سال‌های اولیه نیز چنین شرایطی دارند. سپس با تکرار این چرخه می‌توانند سرعت رشد و موفقیتشان را افزایش دهند و حتی به سایر بازارها نیز راه پیدا کنند.
آمازون که امروز یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است، ابتدا با فروش کتاب کار خود را شروع کرد و به سایر بازارها نیز وارد شد.
کسب و کارهای موفق ایران بدون چرخه تکرار نمی‌توانند در جایگاه همیشگی‌شان باقی بمانند و کسب و کارهای رقیب که به طور منظم این کار را انجام می‌دهند جای آنها را خواهند گرفت.

کسب و کارهای موفق ایران

دیوار

دیوار یکی از کسب و کارهای موفق ایران است که بر بستر اینترنت کار خود را آغاز کرد. از سال 1392 خدمات نیازمندی اینترنتی به کاربران ارائه می‌دهد. ابتدا قرار بود که دیوار فضایی برای معاملات کالاهای دست دوم باشد که امروزه علاوه بر آن، کالاهای نو، خدمات، بخش املاک و استخدام نیز به آن اضافه شده است.
 
دیوار - معرفی کسب و کارهای موفق ایران
 
به دلیل استقبال بیش از حد از دسته بندی خودرو در وب سایت دیوار، تصمیم گرفته شد که سایتی دیگر به نام (کارنامه) ایجاد شود تا خدمات مناسبی در این زمینه به کاربران ارائه شود.

دیجی کالا

یکی از اولین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران که روزانه بیش از 5 میلیون بازدیدکننده دارد. برادران محمدی در سال 1385 تصمیم به راه‌اندازی دیجی کالا گرفتند و ابتدا کار خود را با 5 نفر شروع کردند که این تعداد در سال 1397 به بیش از 2000 نفر رسید و این شرکت امروزه بیش از 8000 کارمند دارد.
 
دیجی کالا - بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران
 
اگرچه نسبت به خدمات دهی این شرکت نظرات منفی بسیاری شنیده می‌شود، اما با این حال نمی‌توان کتمان کرد که Digikala یکی از موفق‌ترین‌ها در ایران به شمار می‌رود.
این شرکت امروزه والد سازمان‌های دیجی استایل، فیدیبو، دیجی نکست، دیجی کلاب، کمدا و پیندو می‌باشد.

هلدینگ گلرنگ

بدون شک گروه صنعتی گلرنگ یکی از بهترین و موفق ترین کسب و کارهای ایران به شمار می‌رود. این شرکت از سال 1351 تاسیس شد و با نام گروه صنعتی پاکشو نیز شناخته می‌شود. محصولات متنوعی توسط این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن تولید شده که شامل غذاها، نوشیدنی‌ها، لوازم بهداشت شخصی و تمیز کننده، داروهای تجویز شده و … می‌شوند. بیش از 50 برند زیر نظر این هلدینگ معتبر تولید شده‌اند که معروف ترین آنها اوه، اویلا، فامیلا، مای، شون و مریدنت هستند.

پونیشا

پونیشا یکی از بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی به شمار می‌رود. در پونیشا شما این امکان را خواهید داشت که فریلنسر استخدام کنید و یا پروژه آنلاین دریافت کنید. روزانه بیش از 100 پروژه در این وب سایت ثبت می‌شود و توسط فریلنسرها تکمیل خواهد شد. این وب سایت در پایین آوردن هزینه‌ها تاثیر گذار بوده و با حذف کردن شرکت‌های واسطه این امکان را در اختیار فریلنسرها و کارفرمایان قرار می‌دهد تا به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فعالیت‌هایشان را انجام دهند.

هلدینگ میهن

هلدینگ میهن نیز یکی از موفق ترین کسب و کارهای ایرانی به شمار می‌رود و بیش از 50 سال سابقه فعالیت دارد. محصولات متنوعی تابحال توسط این شرکت‌ و برندهای زیرمجموعه آن تولید شده است. عموما ما میهن را با انواع بستنی و محصولات لبنی می‌شناسیم.
 
هلدینگ میهن - موفق ترین کسب و کارهای ایرانی
 
اما زیرمجموعه‌های این شرکت محصولات دیگری همچون چای (برند طبیعت) تولید می‌کنند. زیرمجموعه‌های هلدینگ میهن عبارتند از: خوشبخت، اوگور، پلی پک، کاسپین، طبیعت، زرین صنعت خوشبخت، کارنیلا، امروز، مکنزی و دیلی مارکت.

شرکت ایران خودرو

ایران خودرو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران است که توسط برادران خیامی در سال 1341 تاسیس شد. در آن زمان‌ها با نام ایران ناسیونال نیز شناخته میشد. یکی از تولیدات قدیمی این شرکت نوعی اتوبوس بود و بعد از قرارداد با شرکت انگلیسی، پروژه تولید انبوه پیکان کلید خورد. طبق گفته ویکی پدیا، سود خالص این شرکت در سال 1399 منفی 211 میلیارد ریال است! بیش از 50000 نفر در این شرکت مشغول کار هستند و تولیدات ایران خودرو شامل، خودرو، مینی بوس، اتوبوس، کامیون و قطعات خودرو است. ایران خودرو شعبات بسیاری در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، مشهد و تبریز دارد و در کشورهای خارجی مانند ونزوئلا، سنگال، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان و بلاروس نیز شعباتی تاسیس کرده است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

پتروشیمی خلیج فارس یکی از کسب و کارهای موفق ایران به شمار می‌رود که از سال 1389 تاسیس شده و پس از 5 سال توانست درآمدی بیش از 25 هزار میلیارد تومان کسب کند. حداقل 15 شرکت تولیدی و خدماتی به عنوان زیرمجموعه این شرکت فعالیت دارند از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی اروند، پتروشیمی فجر، پتروشیمی بوعلی و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره داشت. سود خالص این شرکت در سال 1398 بالغ بر 213 میلیارد ریال بوده است. همچنین ارزش مالی این شرکت به همراه زیرمجموعه‌های آن حدود 120 میلیارد دلار تخمین زده شده است. بیش از 40 درصد مالکیت صنایع پتروشیمی خلیج فارش در اختیار سهام عدالت قرار دارد.

نان سحر

مهدی خان محمدی به دلیل ورشکستگی پدرش برای کار به تهران مهاجرت می‌کند و کار خود را با شاگردی کردن و کار در کفش ملی آغاز می‌کند. او 6 روز به جای عموی خود توزیع نان را انجام می‌دهد و به این کار علاقه‌مند می‌شود. پس از آن کسب و کار خود را شروع کرده و مغازه‌ای با نام نان سحر باز می‌کند. به این دلیل که قبل از سحر برای تحویل نان از خانه بیرون می‌زد. با استفاده از دستگاه‌های صنعتی برای پخت نان، تولید را گسترش داده اما با خروج شرکت‌های خارجی در سال 1357 با مشکل روبرو می‌شوند. در مدت کوتاهی تعمیر این دستگاه‌ها را یاد می‌گیرند و سال‌های بعد نان سحر با بیش از 25 شعبه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. امروزه این شرکت ماشین‌های نان‌پزی و مواد اولیه تولید نان را به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

علی بابا

علی بابا در زمینه سفر و گردشگری یکی از کسب و کارهای موفق ایران شناخته می‌شود. نام آن از هلدینگ چینی معروف برداشته شده اما خدمات آنها شباهتی با یکدیگر ندارد. این شرکت در زمینه خرید بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس، تور گردشگری و رزرو هتل فعالیت دارد.
 
علی بابا - معرفی کسب و کارهای موفق ایران
 
به تازگی خدمات اجاره ویلا و اقامت‌گاه نیز به خدمات این وب ‌سایت اضافه شده است. بیش از 240 نفر در تیم علی بابا آماده خدمت رسانی به مشتریان هستند و این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ توشا می‌باشد.

آپارات

آپارات بزرگ‌ترین رسانه ویدیویی کشور است و روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده ایرانی را سرگرم می‌کند. آپارات در سال 1389 تاسیس شد و با فیلتر شدن یوتیوب این امکان را داشت تا کاربران بسیاری از ایران را به وب سایت خود جذب کند. امروزه همه این امکان را دارند تا در آپارات ویدیو آپلود کنند و حتی زیرنویس نیز به آن اضافه کنند.
 
آپارات - بزرگ ترین رسانه اشتراک گذاری ویدیو در ایران
 
اما شرایط و قوانین آن اجازه نمی‌دهد تا هر ویدیویی قابل انتشار باشد. به دلیل قوانین کپی رایت نیز امکان آپلود فیلم‌های ایرانی در آپارات وجود ندارد؛ اما این قانون برای فیلم‌ها و انیمیشن‌های خارجی نیست. در تابستان 1400 امکان جدیدی با نام آپارات گیم به این رسانه اضافه شد که محتوای آن کاملا مناسب گیمرها می‌باشد.

مپنا

گروه مپنا در سال 1371 تاسیس شد و این افتخار را دارد که بیش از 85 درصد از ظرفیت شبکه برق ایران را نصب کرده است. شرکت مپنا در چندین شهر بزرگ ایران مانند اصفهان، کرج و اراک دفتر دارد، اما اصلی ترین دفتر آن در پایتخت دایر است. علاوه بر زمینه برق، این گروه در پروژه های نفت و گاز نیز حضور داشته و درآمد خالص آن در سال 1398 بالغ بر 57 میلیارد ریال بوده است. بیش از 14000 نفر در این گروه صنعتی فعالیت دارند و شرکت‌های بسیاری به عنوان زیر مجموعه مپنا شناخته می‌شوند. شرکت‌هایی مانند واگن پارس، پارس ژنراتور، مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) مهندسی مواد کاران جاهد، شرکت مهندسین موننکو و نصب نیرو اراک. در سال 1397 نیز مپنا با خرید سهام شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال به صورت رسمی فعالیت خود در حوزه صنایع معدنی و فلزی را آغاز کرد.

اسنپ

بدون شک در این روزها از اسنپ مطالب زیادی شنیده‌اید. ممکن است به دلیل وارد شدن این شرکت در حوزه‌های متنوع مانند خدمات پزشکی باشد، یا شکایت کاربران از خدمات یا سایر دلایل. اسنپ در سال 1393 تاسیس شد و در ابتدا در زمینه خدمات حمل و نقل آنلاین فعالیت داشت.
 
اسنپ - ارائه دهنده خدمات حمل و نقل در ایران
 
سپس با گذشت سال‌ها خدمات دیگری به اسنپ اضافه شد که از جمله آنها اسنپ فود، اسنپ مارکت، اسنپ اکسپرس، اسنپ دکتر و بسیاری موارد دیگر می‌باشد. یکی از کسب و کارهای موفق ایران می‌باشد، اما تعداد مخالفان زیادی در ایران دارد؛ اما بازهم نمی‌توان گفت که خدمات مناسبی ارائه نمی‌کنند. همانطور که احتمالا می‌دانید ایده اصلی ساخت اسنپ نسبت به اوبر که یک شرکت خدمات حمل و نقل آمریکاییست گرفته شده است.

اکبرجوجه

اکبرجوجه یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای ایرانی به شمار می‌رود و برخی افراد آن را مک دونالد ایران نام‌گذاری کرده‌اند. این یک رستوران زنجیره‌ای است که در سال 1330 در استان مازندران و توسط شخص علی اکبر کلبادی نژاد تاسیس شد. زمانی که مشخص شد مردم از این سبک غذا لذت می‌برند، آقای کلبادی به همراه خانواده‌اش تلاش کرد تا شعبه‌های بیشتری در استان مازندران و گلستان افتتاح کند. در سال 1364 رستوران‌های اکبرجوجه به صورت رسمی ثبت شد و محبوبیت آن بیش از پیش افزایش یافت. البته در این مسیر آقای کلبادی با مشکلات عمده‌ای نیز مواجه شد؛ مانند مشکلی که برای جاده اصلی رخ داد و جاده قدیم به جاده‌ای جدید در فاصله‌ای زیادی از مغازه اصلی او احداث شد. اما این آشپز تغییراتی در شیوه خود ایجاد کرد و مغازه‌ای جدید با متراژ بالا خریداری کرد تا مسافرین در کنار خوردن غذا استراحت نیز کنند.

خدمات نت چین برای موفقیت کسب و کارهای اینترنتی ایران

ما در نت چین معرف سایت های ایرانی هستیم. صاحبین وب سایت به راحتی و به صورت رایگان این امکان را دارند تا کسب و کارشان را در نت چین معرفی کنند. شما این امکان را خواهید داشت تا اطلاعات اصلی کسب و کار خود مانند آدرس وب سایت، شماره تماس، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را به کاربران ارائه کنید.
همچنین در صورتی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارید (مثلا خدمات سئو و طراحی سایت دارید) این امکان را خواهید داشت تا در چندین دسته بندی در نت چین دیده شوید. همین حالا پیشنهاد می‌کنیم تا وب سایت خود را در نت چین ثبت کرده و شانس خود برای جذب مشتری را افزایش دهید. همچنین کاربران نیز می‌توانند از نظرات ثبت شده در صفحه کسب و کارها استفاده کنند و بهترین گزینه ممکن برای خدمات مورد نیازشان را انتخاب نمایند.
برای بیشتر شناخته شدن پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما درباره روش‌های برندسازی اینترنتی را بخوانید. پیشنهاد می‌کنم سایر صفحات ما در نت چین را نیز مورد بررسی قرار دهید:
 

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 3