یکی از فکت های جالب نتفلیکس این است که در حالی که سرویس استریمِ شماره دوی جهان، آمازون پرایم، ممکن است بتواند به تعداد مشترکان هماندازهی خود با نتفلیکس ببالد (که در آوریل 2021 حدود 200 میلیون نفر تخمین زده میشد)، ولی مشخص نیست که چه تعداد از اعضای Amazon Prime آن از سرویس Prime Video استفاده می کنند. در سه ماهه دوم 2022، نتفلیکس اعلام کرد که 220 میلیون مشترک دارد که اکنون در سراسر جهان به نتفلیکس روی آورده اند.
نتفلیکس اکنون ایالات متحده و کانادا را در مشتان خود نگه داشته است. به گفته این شرکت، این دو کشور در مجموع 73 میلیون از کاربران آن را تشکیل می دهند. نتفلیکس تقریباً 1.3 میلیون کاربر از آمریکای شمالی را در شش ماه از دست داده است.
طبق تحقیقات Ampere، حدود چهار پنجم افراد 18 تا 34 ساله در ایالات متحده یا مشترک نتفلیکس هستند یا از طریق خانواده یا رمزهای عبور مشترکان دیگر به این سرویس دسترسی دارند.
طبق گفته KillTheCableBill، اکثر مشترکین نتفلیکس اکنون مشخصات اکانت خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. دوستان تقریباً 18 درصد از این اشتراکگذاریها را تشکیل میدهند، در حالی که اعضای خانواده بخش عمدهای از اشتراکگذاری را تشکیل میدهند.
واضح است که نتفلیکس نیز به این قضیه توجه دارد. در مارس 2022، این شرکت برنامههای خود را برای مبارزه با اشتراکگذاری رمز عبور اعلام کرد. یعنی از کاربران درخواست کرد که برای تماشای افراد خارج از خانوادهشان هزینه بیشتری بپردازند.
توجه رسانه ها به نتفلیکس در دهه گذشته افزایش یافته است، اما این سرویس استریم از سال ها قبل در زمینهی فیلم و سریال فعالیت داشت. آمارها برجستهترین نقاط عطف این شرکت را نشان میدهد، زیرا از یک سرویس DVD کوچک به یک غول رسانهای استریم تبدیل شد. نتفلیکس در سال 1997 تاسیس شد. سایت این شرکت یک سال بعد راه اندازی شد.
در ابتدا، نتفلیکس تنها 2 میلیون دلار بودجه داشت. سه سال بعد، تنها 50 میلیون دلار با سه اسپانسر برای بودجهی این شرکت جمع آوری شد.
اکنون بودجهی این شرکت تقریباً 8 میلیارد دلار در سال (2022) با سود عملیاتی 5.9 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این ارقام بسیار چشمگیر و بزرگ هستند. با این حال، شایان ذکر است که گسترش نتفلیکس در حال حاضر در حال کمتر شدن است و این شرکت شروع به از دست دادن مخاطبانش به طور انبوه به رقبای خود کرده است.
یکی از فکت های جالب نتفلیکس این است که این شرکت در سال 1999 شروع به ارائه یک سرویس DVD-by-mail مبتنی بر اشتراک کرد. در سال 2000، نتفلیکس شروع به استفاده از ترکیبی از داده های بزرگ و ابزارهای تحلیلی برای اجاره دادن به کاربران کرد.
پس از رسیدن به 4 میلیون مشترک در سال 2004، و درک پهنای باند بالقوه اینترنت که می تواند ارائه دهد، نتفلیکس در سال 2007 پخش آنلاین ویدئو را در کنار گزینه غالب DVD-by-mail خود راه اندازی کرد.
نتفلیکس در سال 2010 با راه شروع کارش در کانادا رسماً به بازارهای بین المللی راه یافت. سال 2011 سال مهمی برای نتفلیکس بود زیرا این سرویس استریم به بازارهای بین المللی وارد شد و به آمریکای لاتین و کارائیب نیز راه یافت. نتفلیکس سرانجام در سال 2012 به اروپا رسید و به طور رسمی در بریتانیا، ایرلند و کشورهای شمال اروپا در دسترس قرار گرفت.
نتفلیکس در سال 2015 به راهگشایی خود در سراسر جهان ادامه داد و سرانجام سرویس خود را در استرالیا، نیوزلند، ژاپن و کشور های دیگر راه اندازی کرد. از سال 2022، نتفلیکس در سراسر جهان به جز چند کشور (من جمله ایران) در دسترس است.
یکی از فکت های جالب درباره نتفلیکس این است که در سال 2017، نتفلیکس اولین اسکار خود را دریافت کرد. محتوای اورجینال این سرویس، کلاه سفیدها در بخش بهترین فیلم مستند کوتاه برنده شد. در ادامه فیلم دیگری برای بهترین فیلم مستند بلند (کارخانه آمریکایی) در سال 2020 منتشر شد. علاوه بر این، لورا درن جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در Netflix Original Marriage Story دریافت کرد.
از سال 2018، نتفلیکس رسماً نامزدی امی 17 ساله HBO را شکست داد. این سرویس پخش 160 نامزدی امی در سال 2020 دریافت کرد که نسبت به 90 نامزدی در سال 2017 بسیار بیشتر بود. تا سال 2020، نتفلیکس 225 نامزدی امی با 43 جایزه دریافت کرده بود.
از سال 2020، کاربران نتفلیکس به طور متوسط 3.2 ساعت ویدیو در روز را از طریق این سرویس تماشا می کردند که به عبارتی 6 میلیارد ساعت در ماه است. اگر فرض کنیم که هر ساعت پخش از 3 گیگابایت اینترنت استفاده می کند، به این معنی است که هر یک از ما حدود 288 گیگابایت در ماه فقط در Netflix استفاده می کنیم. البته، فرض بر این است که شما در حال تماشای ویدیوی HD هستید. اگر ترجیح می دهید با کیفیت به عبارتی 4Kاستریم کنید، احتمالاً مصرف اینرنت شما به طور قابل توجهی بالاتر خواهد بود.
ابزارهای محاسبهی تماشای زمان صرف شده نشان میدهد که کاربران نتفلیکس بهطور میانگین از زمان ایجاد حساب خود بیش از 1130 ساعت یا 49 روز برای تماشای محتوا صرف کردهاند. اکثریت آن زمان (83 درصد) صرف تماشای سریال ها شده است.
در نامه ای به سهامداران، نتفلیکس فاش کرد که تنها در سه ماهه اول سال 2020، 15.77 میلیون مشترک به دست آورده است، زیرا میلیاردها نفر در سراسر جهان مجبور به قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی شده بودند.
یک واقعیت کلیدی: نتفلیکس مجبور شد کیفیت پخش را در چندین کشور کاهش دهد تا به کاهش فشار بر پهنای باند کمک کند.
طبق گزارش Streaming Observer در سال 2019، بینندگان نتفلیکس در سراسر جهان حدود 164 میلیون ساعت در روز محتوا تماشا میکردند. نتفلیکس از سال 2017 اعداد مشابهی منتشر نکرده است، اما شروع به انتشار آمار کل بازدید برای محتوای اورجینالِ منتخب خود کرده است. این مورد یکی از فکت های جالب درمورد نتفلیکس است.
در حالی که نتفلیکس تقریباً در همه کشورهای جهان در دسترس است، پایگاه اصلی آن هنوز هم مهمترین پایگاه آن است. از 220 میلیون مشترک نتفلیکس، بیش از 73 میلیون نفر در ایالات متحده و کانادا هستند و ایالات متحده در استفاده از این سرویس پیشتاز است.
این غول استریم هر ساله به درآمدهای کلانش ادامه می دهد. نتفلیکس با بهره مندی از رشد بیشتر مشترکین و همچنین افزایش قیمت، مجموع درآمد خالصی نزدیک به 29.7 میلیارد دلار در سال را در سال 2021 گزارش کرد. درآمد سالانه این شرکت تنها چهار سال قبل از آن در سال 2017، 11.69 میلیارد دلار بود که نشان دهنده افزایش 87 درصدی از سال 2017 تا 2021 است. شاید جالبتر این باشد که رشد درآمد نتفلیکس از سال 2007، سالی که این شرکت گزینه پخش دیجیتال بر اساس تقاضا را در کنار سرویس DVD-by-mail خود معرفی کرد، 2400 درصد افزایش یافته است.
در ماه مه 2020، 55 درصد از کاربران مورد بررسی گفتند که مایلند برای استفاده از این سرویس هزینه بیشتری بپردازند. این افزایش 8 درصدی نسبت به دسامبر 2019 است که 47 درصد از کاربران گزارش دادند که بیشتر از آنچه در حال حاضر پرداخت می کنند، پرداخت خواهند کرد.
این شرکت در طول سال ها شاهد رشد سریع سهام و ارزش خود بوده است. از اکتبر 2022، ارزش بازار نتفلیکس بیش از 105 میلیارد دلار بود. این مقدار ممکن است بسیار بزرگ به نظر برسد، اما تنها شش ماه قبل، ارزش آن در حدود 160 میلیارد دلار بود.
نتفلیکس تقریباً 11300 کارمند دارد. در مقایسه، این شرکت در پایان سال 2005 اندکی کمتر از 1000 کارمند داشت که نشان دهنده افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد آن در 17 سال گذشته است. بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، نتفلیکس 1900 کارمند جدید استخدام کرد که بیشترین تعداد کارمند جدیدی است که این شرکت در طول 12 ماه در تاریخ خود به حقوقبگیرانِ خود اضافه کرده است.
در سال 2019، گروه تحقیقاتی لیختمن دریافت که 85 درصد از کاربران نتفلیکس این سرویس را روی تلویزیون پخش میکنند.
با این حال، در سال 2022، نتفلیکس اعلام کرد که نیمی از مشترکان آن هر ماه از طریق دستگاه های تلفن همراه به تماشای آثار می پردازند.
امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنین شما میتوانید آخرین اخبار سینما جهان را از طریق وبسایت مووی ۲۱ دنبال نمایید.
امتیاز : 5
تعداد رای : 3