استفاده از وای فای همسایه

بلاگ

امروزه، اینترنت نقش بسیار پررنگی در زندگی روزمره افراد و ارائه خدمات از طریق ادارات دولتی و خصوصی ایفا می‌کند. اما، متاسفانه، علی‌رغم مزایای بسیار زیادی که در استفاده از تکنولوژی اینترنتی وجود دارد، معایب بسیاری نیز در استفاده از آن وجود داشته است. از جمله این معایب، هک‌ کردن اطلاعات افراد و دسترسی غیرمجاز به داده‌های آنان است.

 

 

قانون‌گذار سرقت و سرقت اینترنتی اطلاعات افراد را جرم‌انگاری کرده است و برای آن مجازات در نظر گرفته است. یکی از موارد سرقت اینترنتی، از طریق هک‌کردن، می‌تواند سرقت رمز وای‌فای افراد و استفاده رایگان از اینترنت آنان باشد. این مورد تنها در شرایط خاصی جرم‌انگاری شده و در صورت شکایت، بر اساس قواعد و تشریفات ویژه شکایت، منجر به صدور حکم مجازات هک وای‌فای خواهد شد.

بنابراین، در این مقاله قصد داریم جرم هک وای‌فای را از منظر قانون جرایم رایانه‌ای مورد بررسی قرار داده و مجازات آن را بیان کنیم.

آیا هک وای‌فای جرم است؟

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از اینترنت، جرایم مرتبط با این حوزه نیز افزایش‌یافته است و قوانین جرایم رایانه‌ای انواع جرم رایانه‌ای مرتبط با اینترنت و فضای مجازی را پیش‌بینی کرده‌اند.

با توجه‌ به اینکه بسیاری از افراد برای دسترسی به اینترنت از شبکه وای‌فای استفاده می‌کنند، یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، هک‌شدن رمز وای‌فای آن‌ها توسط هکرها است. این موضوع مطرح می‌کند که آیا هک وای‌فای جرم است یا خیر؟ و در صورت جرم بودن، مجازات آن چیست؟

قبل از پاسخ به این سؤال، لازم است توضیح دهیم که مقصود از هک‌کردن چیست و آیا قوانین جرایم رایانه‌ای یا قوانین مجازات، عملی به نام هک‌کردن را جرم‌انگاری کرده‌اند یا خیر؟ سپس بررسی می‌کنیم که آیا هک وای‌فای جرم است یا هنوز به‌عنوان جرم شناخته نشده است؟

مفهوم هک‌کردن در حوزه کامپیوتر و فناوری به معنای رمزگشایی، نفوذ و دسترسی غیرمجاز به داده‌های دیگری با استفاده از دانش‌هایی نظیر نرم‌افزارها و برنامه‌نویسی است. وقتی فردی با نفوذ به سیستم دیگری به اطلاعات آن دسترسی پیدا می‌کند، می‌توانیم بگوییم که هک صورت‌گرفته است.

قوانین جرایم رایانه‌ای در فصل سوم قانون جرایم رایانه‌ای، سرقت اینترنتی و ربودن غیرمجاز داده‌های دیگری به هر روشی و به‌منظور کسب منفعت برای خود یا دیگران، را جرم‌انگاری کرده‌اند و مجازات‌هایی برای آن تعیین کرده‌اند.

با توجه‌ به این تبصره‌ها و توضیحات بالا، می‌توانیم بگوییم که هک وای‌فای جرم است و اگر کسی به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را رباید، ممکن است مجازات‌های پیش‌بینی شده برای این جرم در قوانین جرایم رایانه‌ای، به او تعلق یابد. در ادامه، می‌توانیم توضیحات بیشتری درباره این مجازات‌ها ارائه دهیم.

مجازات هک وای‌فای در قانون جرایم رایانه‌ای

برای بررسی مجازات هک وای‌فای به قانون جرایم رایانه‌ای مراجعه می‌شود. این قانون در فصل سوم خود، تحت عنوان سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مواد ۱۲ و ۱۳، مجازات‌هایی را برای جرایم سرقت رایانه‌ای و ربودن اطلاعات افراد به‌ صورت اینترنتی تعیین می‌کند.

برای تعیین مجازات جرم هک وای‌فای نیز باید در همین مواد جستجو کرد. قانون جرایم رایانه‌ای در مواد ۱۲ و ۱۳ خود، مقرر می‌کند:

  • ماده ۱۲: هر کس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرم هک وای‌فای، به جرم نقدی از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال محکوم خواهد شد و در غیر این صورت به حبس از ۹۱ تا ۳۶۵ روز یا جرم نقدی از ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • ماده ۱۳: هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی مانند واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر بازگرداندن مال به صاحب آن، به حبس از ۱ تا ۵ سال یا جرم نقدی از ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

با توجه‌ به دو ماده فوق‌الذکر، در توضیح مجازات هک وای‌فای باید به دو مسئله توجه داشت:

  1. در صورتی‌ که فرد فقط با هک‌کردن رمز وای‌فای دیگری، آن را برباید؛ اما از آن استفاده نکند، به جرم هک وای‌فای، به جرم نقدی از ۵۰۰٬۰۰۰ تا ۲٬۰ میلیون تومان و یا به حبس از ۹۱ تا ۳۶۵ روز یا جرم نقدی از ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  2. در صورتی‌ که فرد علاوه بر هک‌کردن، از وای‌فای نیز استفاده کند، به جرم هک وای‌فای، به حبس از ۱ تا ۵ سال یا جرم نقدی از ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات هک‌کردن تلگرام دیگران، می‌توانند با مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک وای‌فای

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک وای‌فای مطابق با قوانین جرایم رایانه‌ای به شرح زیر است:

  • شکایت: شاکی می‌تواند به پلیس یا مراجع قضایی شکایت خود را علیه فرد مشتبه در ارتکاب جرم هک وای‌فای ارائه دهد. در شکایت، باید جزئیات دقیق مرتبط با جرم، شواهد موجود و اطلاعات مربوط به فرد متهم را ارائه کنید.
  • تحقیقات پلیسی: پس از دریافت شکایت، پلیس فتا آنلاین به تحقیقات لازم جهت جمع‌آوری شواهد و اطلاعات بیشتر پیرامون جرم هک وای‌فای می‌پردازد. این شامل بررسی تاریخچه استفاده ناشناس از شبکه وای‌فای، بررسی ردپای دیجیتالی، و در صورت لزوم، مصاحبه با شاکی و شاهدان ممکن است.
  • رسیدگی قضایی: در صورت برقراری شواهد کافی، مراجع قضایی می‌توانند در پرونده جرم هک وای‌فای رسیدگی کنند. این شامل صدور حکم دستوری جهت بازرسی و ضبط تجهیزات مورد استفاده در هک، صدور حکم دستوری برای دریافت اطلاعات دیجیتالی مرتبط و صدور حکم دستوری جهت احضار متهم به دادگاه است.
  • محاکمه و صدور حکم: در مرحله محاکمه، مدارک و شواهد جمع‌آوری شده توسط پلیس و مراجع قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر متهم به جرم هک وای‌فای شناخته شود، دادگاه ممکن است حکمی را صادر کند که شامل جرم نقدی و یا حبس باشد.

نحوه رسیدگی به جرم هک وای‌فای

  1. پس از ثبت شکایت و ارسال آن به دادسرا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده جرم هک وای‌فای در دادسرا (مانند دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران) تشکیل می‌شود و دادسرا با آغاز رسیدگی و تحقیقات اولیه، به بررسی جرم مورد شکایت می‌پردازد.
  2. در صورتی‌ که ادله ارائه شده توسط شاکی و نتایج تحقیقات برای انتساب جرم به متهم کافی نباشد، در دادسرا قرار منع تعقیب صادر و پرونده بسته می‌شود. در غیر این صورت، یعنی اگر ادله برای انتساب جرم به متهم کافی باشد و یا وقوع جرم توسط او را اثبات نماید، دادسرا قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پرونده را برای صدور کیفرخواست به دادستان ارسال می‌کند.
  3. پس از صدور کیفرخواست، دادسرا پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند تا در این دادگاه رسیدگی بیشتر و صدور حکم مجازات هک وای‌فای انجام شود. در صورتی‌ که مجرمیت متهم محرز گردد، حکم مجازات هک وای‌فای صادر خواهد شد و پس از قطعی‌شدن حکم و طی‌کردن مراحل اعتراض، پرونده به بخش اجرای احکام دادسرا فرستاده می‌شود تا دادستان نسبت به اجرای حکم مجازات جرم هک وای‌فای اقدام نماید.

در نهایت، برای شکایت و رسیدگی به جرم هک وای‌فای، توصیه می‌شود با وکیل مشورت کنید و در تمام مراحل قانونی دقت و توجه لازم را به عمل‌آورید.

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1