نقش نوآوری، کیفیت و صادرات در موفقیت کسب‌وکارهای صنعتی ایرانی

بلاگ

بر اساس آمار اتاق بازرگانی تنها ۱۰ درصد از واحدهای صنعتی ایران موفق به حضور پایدار در بازارهای صادراتی می‌شوند. چه چیزی این ۱۰ درصد را از بقیه متمایز می‌کند؟ پاسخ را باید در نقش کلیدی نوآوری، کیفیت محصول و نگاه صادرات‌محور جست‌وجو کرد.

 

تولیدی شیلنگ یک حوزه نسبتاً کم‌هزینه و قابل ورود است که اگر سعی در نوآوری داشته باشد و ضمن بالا نگه داشتن کیفیت کارهای خود، گوشه چشمی هم به صادرات داشته باشد، می‌تواند جزو کسب و کارهای موفق باشد.

نقش نوآوری و کیفیت بر کسب‌وکارهای صنعتی

چرا برخی از کارخانه‌های صنعتی ایران با وجود داشتن سابقه و نیروی انسانی متخصص همچنان با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ در حالی که رقبای خارجی‌شان با سرعتی سرسام‌آور بازارهای جهانی را تسخیر کرده‌اند؟ پاسخ در سه واژه نهفته است: نوآوری، کیفیت و صادرات. نقش هر کدام از این عوامل مهم را در رشد و پایداری بیزینس‌ها در زیر بررسی می‌کنیم.

نوآوری به عنوان کلید تمایز در بازار رقابتی

کسب‌وکار صنعتی بدون نوآوری، همان قدر آسیب‌پذیر است که کشتی بدون سکان در دریای متلاطم اقتصاد جهانی. در جهانی که کیفیت، مزیت رقابتی است و صادرات، معیاری برای بقا، رمز موفقیت صنایع ایرانی در توجه هم‌زمان به این سه مؤلفه نهفته است.

امروز تولید محصولات کپی و تکراری نمی‌تواند شما را به موفقیت برساند. وجه تمایز شما خلاقیت در طراحی، استفاده از مواد نوین و بهینه‌سازی تولید است. به طور مثال برخی از تولیدکنندگان ایرانی که توانسته‌اند در ترکیب مواد اولیه و طراحی ساختار داخلی تغییرات جدیدی ایجاد کنند، موفق به تولید شیلنگ‌هایی فنردار شده‌اند که هم سبک‌تر است و هم مقاومت بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

این دسته از نوآوری‌ها که بر ارتقای کیفیت، کاهش هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود تمرکز کرده‌اند، می‌توانند دلیل موفقیت برندها در بازار و ماندگاری آنها باشند.

نقش نوآوری و کیفیت بر کسب‌وکارهای صنعتی

نقش کیفیت در موفقیت کسب‌وکارهای ایرانی

بیزینس‌های زیادی هستند که با ارائه قیمت‌های پایین سعی در جذب مشتری دارند. این استراتژی مؤثر است؛ اما برای مدت طولانی مشتری را نگه نمی‌دارد. آنچه که مشتریان شما را به برند وفادار می‌کند، کیفیت بالای محصولات است. به طور مثال در تولید شیلنگ خرطومی کیفیت به نسبت پلاستیک استفاده شده، دقت در طراحی قطر داخلی و ضخامت لایه‌ها بستگی دارد.

تولیدکنندگان موفق به دنبال بالا بردن کیفیت هستند؛ زیرا می‌دانند خریداران صنعتی در صورت مطمئن بودن از شیلنگ‌ها حاضرند قیمت بیشتری بابت آنها بپردازند. آنها می‌دانند که کیفیت بالاتر هزینه‌های جانبی کمتری برای مصرف‌کننده ایجاد کرده و رضایت آنها را بالاتر می‌برد.

نقش صادرات در موفقیت کسب‌وکارهای صنعتی ایرانی

امروزه صادرات برای تولیدکنندگان ایرانی به یک ضرورت تبدیل شده است؛ زیرا با اشباع شدن بازار داخلی و نوسانات اقتصادی حضور در بازارهای خارجی می‌تواند توازن مالی را برای کسب‌وکارها ایجاد کند. این برندها در تلاش هستند تا استانداردهای صادراتی را کسب کرده و تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر کنند.

با به دست آوردن سهمی از بازارهای بین‌المللی هم درآمد افزایش پیدا می‌کند و هم برند ایرانی در سطح منطقه ارتقا می‌یابد. ورود به بازارهای صادراتی آسان نیست و نیازمند درک دقیق نیاز مشتریان خارجی، بررسی بازار بین‌المللی و ارائه قیمت شیلنگ خرطومی و فنردار به صورت رقابتی و هوشمندانه است.

۵ نکته طلایی برای راه‌اندازی یک تولیدی صنعتی موفق

حالا که با در نظر گرفتن چالش‌ها و فرصت‌های راه‌اندازی یک تولیدی تصمیم گرفته‌اید که همچنان قدم در این راه سخت بگذارید، بهتر است ۵ نکته زیر را که از اهمیت بالایی برخوردار هستند مورد توجه قرار دهید.

نقش صادرات در موفقیت کسب‌وکارهای صنعتی ایرانی

تحقیق در مورد بازارهای بین‌المللی

لازم است تا قبل از وارد شدن به هر بازاری به طور دقیق در مورد میزان تقاضا برای محصولات تولیدی و رقبای خود تحقیق و بررسی انجام دهید. برای این مرحله شناسایی بازار هدف، تحلیل رفتار مشتریان و تحلیل روند بازار را انجام دهید.

انتخاب محصول مناسب برای تولید

واحدهای صنعتی تولیدی بهتر است یک محصول مناسب و مورد نیاز مشتریان را تولید کنند. برای تولیدی‌های شیلنگ، انواع شیلنگ‌های فنردار یا خرطومی در بازار بسیار مورد تقاضا هستند. شما باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و از آن‌ها به نفع واحد تولیدی خود استفاده کنید.

تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز

به منظور راه‌اندازی خط تولید و ساخت محصولات مورد نیاز مشتریان با بالاترین کیفیت، به ماشین‌آلات نیاز دارید که با فناوری روز کار کنند و با بهره‌گیری از تکنولوژی و نیروی جوان بتوانند تولید را آغاز کنند.

جمع‌آوری تیم فنی قابل اعتماد

نیروی جوان متخصص که قادر به انجام تعمیرات و نگهداری فنی تجهیزات باشد، برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی نیاز است؛ بنابراین بهتر است تیم فنی قابل اعتماد خود را از میان جوانان متخصص انتخاب کنید.

بازاریابی و تبلیغات دیجیتال

استفاده از استراتژی های بازاریابی به حدی اهمیت دارد که تضمین موفقیت شما هستند. به منظور شناسایی برند و محصولات خود به مشتریان و کسب اعتماد آنها، نیاز به تبلیغات دیجیتال دارید تا محصول شما را با هر مزیتی که ارائه می‌دهد به مشتریان معرفی کرده و باعث افزایش فروش و سود شوند.

ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار

برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی و دوام و پایداری آن نیازمند تولید محصولاتی هستید که علاوه بر کیفیت بالا قیمت‌های رقابتی داشته باشند. به طور مثال قیمت شیلنگ فنردار در بازار تولید شده توسط واحد صنعتی شما باید با توجه به مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد پایین‌تر در نظر گرفته شود.

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1