انواع تبلیغات اینترنتی در ایران (راهنمای کامل 1402)

بلاگ

تبلیغات از اصلی‌ترین اقدامات برای جذب مشتریان بالقوه و افزایش فروش است. در واقع طبق تحقیق انجام شده، 66 درصد از کسب‌وکارها از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند؛ در حالی که حدود 90 درصد از مشتریان بالقوه تمامی کسب‌وکارها در فضای آنلاین فعالیت دارند. بنابراین هرچه بیشتر در این زمینه تحقیق و فعالیت داشته باشید، می‌توانید نتیجه بهتری کسب کنید. در این مقاله انواع تبلیغات اینترنتی در ایران را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آنها شانس بیشتری جذب مشتری داشته باشید.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

شیوه‌ای از معرفی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فضای اینترنتی منتشر می‌شود. 

اگر در فضای آنلاین برای کسب‌وکار خود بازاریابی انجام دهید، قطعا یکی از روش‌های مختلف تبلیغات اینترنتی را اجرا کرده‌اید.

مانند انتشار بنر در یک سایت، ارسال ایمیل، انتشار ویدیو و …

طبق تحقیقات انجام شده Frontiers، تبلیغات آنلاین در شناخته شدن برند تاثیر بسزایی دارد.

(البته که برای اثبات این کار دیگر نیازی به تحقیق نیست؛ چون در طی سال‌ها ثابت شده).

در واقع، در فضای آنلاین بدون تبلیغ به سختی می‌توان به مشتریان بالقوه بیشتر رسید.

یک مثال ساده: در حال حاضر، بیش از 300 شرکت طراحی سایت در ایران فعال هستند. آیا بدون تبلیغ همه آنها دیده می‌شوند؟

قطعا خیر. چون شما نام خیلی از آنها را تا به حال نشنیده‌اید.

تبلیغات آنلاین چه مزایایی دارد؟

اگر در زمینه فروش فعالیت کرده‌ باشید یا اگر پیشنهاد فروش محصول یا خدماتی به شما شده باشد؛ تقریبا در 90 درصد موارد اولین سوال خریدار این است: 

چرا؟

چرا باید این محصول رو بخرم؟ چرا باید از خدمات شما استفاده کنم؟ چرا باید از جنوب شهر بکوبم بیام شمال شهر پیش شما؟ و …

شاید تا اینجا فکر کنید، خب چه ربطی داره به مزایای تبلیغات اینترنتی! به این خاطر که چرایی، دلیل اصلی ما برای انجام کاری است.

بنابراین اگر بخواهید از این شیوه استفاده کنید، باید دلایل متعدد استفاده از آن مشخص شود.

مزایای مناسب باعث می‌شود جواب محکمی به چراها داشته باشیم.

به عنوان مثال، ممکن است یک کسب و کار کوچک به دلیل هزینه پایین از این نوع تبلیغ استفاده کند. 

و بسیاری موارد دیگر که در ادامه درباره آنها توضیح خواهم داد.

تبلیغ با کمترین هزینه ممکن

فرض کنیم شما قصد دارید برای رسیدن به اولین مشتری از تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

ممکن است به کارایی کسب‌وکار خود اطمینان بالایی نداشته باشید. 

یا رقبای قدرتمندی داشته باشید و …

بنابراین منطقی است که آزمایش خود را با هزینه‌ای معقول انجام دهید که در صورت شکست، قابل جبران باشد.

شما می‌توانید با یک یا چندین پست تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید؛ گوگل ادز را امتحان کنید، ویدیو مارکتینگ و بسیاری موارد دیگر.

در واقع، این سبک بازاریابی به شما اجازه می‌دهد بودجه مناسب خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، در گوگل ادز شما تعیین می‌کنید که هر کلیک روی لینک‌های تبلیغاتی سایت شما چه هزینه‌ای برایتان داشته باشد. ممکن است کمتر یا بیشتر از یک دلار باشد. (در ادامه توضیح خواهم داد)

همچنین می‌توانید مشخص کنید کل بودجه چقدر باشد. مثلا 22.5 دلار!

این یکی از بهترین مزایای تبلیغات اینترنتی است. به این خاطر که فضای شدید رقابتی باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

امکان بررسی و آنالیز جزئیات تبلیغ

چه چیزی بهتر از این که شما روشن و شفاف تمامی اطلاعات کمپین تبلیغاتی را می‌بینید.

به ناچار در این بخش باید مقایسه انجام بدیم

فرض می‌گیریم شما در سایت Y یک "آگهی بنری" به قیمت 500 هزار تومن منتشر می‌کنید.

دوست شما با همین مبلغ "تراکت چاپی" پخش می‌کند.

بعد از مدت 14 روز، 20 روز، یا هر زمانی که به نظر شما مناسب است قصد دارید نتایج را بررسی کنید.

در زمینه تبلیغات آنلاین شما به راحتی می‌توانید عملکرد را بررسی کنید. 

چقدر تبلیغ دیده شده؟ چقدر روی اون کلیک شده؟ هر کلیک چه هزینه‌ای داشته؟ هر نمایش چه هزینه‌ای داشته؟ هزینه کل تا به الان چقدر بوده؟ چقدر میزان بازگشت وجه داشته؟ و …

در واقع شما امکانات گسترده‌ای برای بررسی دارید.

اما دوست شما در زمینه بررسی عملکرد چه امکاناتی دارد؟ درست است صفر.

بنابراین یکی دیگر از امکانات مهمی که در زمینه تبلیغات در اختیار شماست، همین بررسی و آنالیز عملکرد کمپین است. این ویژگی باعث می‌شود، بتوانید بیشترین میزان بازگشت وجه را در کمپین‌های تبلیغاتی خود ایجاد کنید.

اکنون بهتر است درباره یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای تبلیغات آنلاین صحبت کنیم. 

یعنی مخاطب.

دسترسی به مخاطبین بی‌شمار

تبلیغات آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبین بسیاری ارتباط برقرار کنید و پیام برند خود را به آنها برسانید.

اما این مخاطبین چه تعدادی هستند؟ 10 میلیون؟ 20 میلیون؟ 30 میلیون یا بیشتر؟

طبق خبری که ایسنا منتشر کرده، مشترکین اینترنت موبایل از 95 میلیون عبور کرده است.

خبر خیلی مستند نیست، اما میشه با اطمینان گفت که بیش از 60 میلیون ایرانی در فضای آنلاین حضور دارند.

با توجه به اتفاقات ناگوار شهریور 1401 به بعد این ارقام عموما رو به کاهش است.

موضوعی که می‌توان روی آن اطمینان داشت، مخاطبین نامحدود این شیوه بازاریابی هستند.

به عنوان مثال، اگر شما بتوانید یک صدم درصد (0.01) از این تعداد مخاطب را با برند خود آشنا کنید، تقریبا پیام خود را به 6000 کاربر رسانده‌اید.

و به همین دلیل، این بازاری نیست که کسب‌وکاری بخواهد قید فعالیت در آن را بزند.

سوال مهمی که در این‌جا پیش می‌آید، این است که شما باید برای تمام این مخاطبین تبلیغ کنید؟

اجرای کمپین منحصر بفرد برای مخاطب هدف

یکی دیگر از مزایای روش‌های تبلیغات اینترنتی امکان اجرای منحصر بفرد آن برای مخاطبین هدف شماست.

به مثال بالا برگردیم.

عقلانی نیست که هدف تبلیغاتی ما 60 میلیون انسان فارسی زبان باشند. بدون شک همه آنها به محصول یا خدمات ما علاقه ندارند. (مگر شرکت خدمات اینترنت باشید).

جدا از علاقه و نیاز، هر کسب‌وکاری امکان پرداخت هزینه چنین کمپین تبلیغاتی بزرگی را ندارد.

بنابراین ما باید کمپین خود را هدفمند کنیم.

رایج‌ترین مواردی که باید برای بهینه سازی یا هدفمند شدن کمپین بدانید:

  • مخاطبین هدف (چه کسانی علاقه‌مند به زمینه کاری شما هستند)
  • نیاز یا درد مخاطب (چه کسانی نیاز به محصول یا خدمات شما دارند)
  • فضای مناسب (در چه فضایی مخاطبین شما فعالیت دارند یا وقت می‌گذرانند)
  • ساعات مهم (در چه ساعاتی مخاطبین هدف شما بیشترین فعالیت را در اینترنت دارند)
  • علایق (مخاطبین شما چه چیزی یا چه فضایی را دوست دارند)

شما نیز نسبت به زمینه کاری خود چند مورد اضافه کنید و حتما درباره این موارد تحقیق کنید.

بهینه آغاز کردن کمپین بهتر از اینه که هزینه‌ای از کل بودجه شما کم بشه و بعد از اون به فکر بهینه کردن کمپین بیفتید.

به عنوان مثال، ما در نت چین معرف سایت های ایرانی هستیم.

مخاطبین هدف ما گسترده و در 2 دسته متفاوت قرار دارند.

اگر بخواهیم کمپین تبلیغات آنلاین اجرا کنیم، ابتدا باید مخاطبان هدف را شناسایی کنیم. (مثلا صاحبین سایت‌ها). حتی می‌تونیم دسته بندی مشخصی را مد نظر قرار بدیم (مثلا سایت های استخدام).

حال می‌تونیم کمپینی با هزینه و پیام مناسب با صاحبین سایت‌های استخدام ایجاد کنیم تا از خدمات ما مطلع شوند.

شما می‌توانید یک چک لیست کامل برای این هدف ایجاد کنید. که پیشنهاد می‌کنم حتما این کار را انجام بدید.

تعامل مستقیم با مخاطبین هدف - برگ برنده تبلیغات اینترنتی

شما حتی می‌توانید بدون پرداخت پول با مخاطبین هدف خود ارتباط برقرار کنید.

مانند کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از خرید محصولی صحبت کرده‌اند. (وقتی به محصول مشابه شما علاقه داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که به محصول شما نیز علاقه‌مند باشد).

می‌توانید از آنها سوال بپرسید. 

به یاد داشته باشید که سوال پرسیدن و اطلاعات کسب کردن می‌تواند کمک بسیاری در اجرای کمپین‌های آینده داشته باشد.

اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و … برای تعامل مستقیم عالی هستند. و هزینه مالی برای شما نخواهند داشت.

ممکن است با پرسیدن سوال از مخاطبین هدف خود متوجه شوید که چیدمان کمپین شما مشکل دارد و مخاطبین علاقه ای به آن ندارند.

فراموش نکنید که نحوه ارتباط شما با مخاطبین مهم است، تا بتوانید توجه آنها را جلب کرده و پاسخی از آنها دریافت کنید.

اگه به کسی پیام بدین:
"سلام خوبی
این محصول/خدمات منه
میخوای بخری؟"

مطمئن باشید با این شیوه هیچکس به شما جواب نمی‌دهد. 

متاسفانه توضیحات نحوه پیام دادن در حوصله این مطلب نمی‌گنجد. با جستجو به اطلاعات مناسبی خواهید رسید. اگر انگلیسی سرچ کنید چه بهتر.

بهینه سازی هزینه‌های کمپین - امکان سود بیشتر نسبت به ریسک

آخرین مورد که تقریبا یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات اینترنتی در ایران به شمار می‌رود.

تفاوتی ندارد چه کمپینی ایجاد می‌کنید، باید بهینه سازی هزینه‌ها یکی از اصول همیشگی مدنظر شما باشد. (که با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما غیر از این نیست)!

اصطلاحا شما با ROAS کار دارید. به معنی بازگشت هزینه تبلیغات است که مخفف کلمه (Return on Advertising Spend) است.

یعنی درآمد از تبلیغات تقسیم بر هزینه‌های تبلیغات. اگر این مقدار در 100 ضرب شود = است با ROAS.

مثلا شما 2 میلیون برای تبلیغ درنظر گرفته‌اید. اگر 4 میلیون از این کمپین درآمد کسب کنید؛ محاسبه به صورت زیر خواهد بود:

4 میلیون (میزان درآمد) تقسیم بر 2 میلیون (میزان هزینه تبلیغ) = 2 که در 100 ضرب شود به عدد 200 می‌رسیم.

یعنی در این مثال ROAS شما 200 درصد بوده است. عموما به این اعداد نمی‌رسید؛ اما برای ساده سازی از اعداد رند استفاده کردم.

بسیاری از کسب‌وکارها با سود نزدیک به 2 برابر، کمپین تبلیغاتی را ادامه می‌دهند. برخی دیگر می‌خواهند 3 یا 5 برابر بیشتر از هزینه مصرف شده را کسب کنند. باید ببینید شما با چه اعدادی راحت هستید. (البته فقط به صرف هزینه نمی‌توان انتشار سود چند برابری داشت)!

زمانی بهینه سازی هزینه‌ها اهمیت پیدا می‌کند که شما کمتر یا برابر با هزینه‌ای که کردید درآمد کسب می‌کنید.

بدین ترتیب یا باید کمپین را لغو کنید، یا هزینه ارتباط با هر مشتری را کاهش دهید.

شاید کمپین به درستی بهینه سازی نشده و به مخاطبین هدف شما نمایش داده نمی‌شود.

بگذارید یک مثال ببینیم:

مثالی از تصویر تبلیغاتی برای بهینه سازی هزینه ها

به عنوان مثال، صفحه اصلی سایت ورزش 3 که یکی از پربازدیدترین سایت‌های ایران هست را بررسی می‌کنیم.

تنها در همین تصویر کوچک 7 تبلیغ می‌بینیم. اما تمامی آنها مرتبط با مخاطبین هدف این وب‌سایت نیستند.

به عنوان مثال، تبلیغ بیمه در این سایت کاملا به دلیل ترافیک بالا انجام شده و ارتباطی با مخاطبین آن ندارد.

البته من هیچ تبلیغ یا سایتی را قضاوت نمی‌کنم. هدف این است که بدانیم در چه فضایی و با چه هزینه‌ای از تبلیغات آنلاین استفاده کنیم.

یکی از مرتبط‌‌‌ ترین و به اعتقاد من بهترین کمپینی که در تصویر می‌بینیم، مربوط به سایت آنتن است. سایتی که ویدیوهای ورزشی مختلفی به صورت زنده به کاربران نمایش می‌دهد. در یک سایت مرتبط مانند ورزش 3 می‌توان احتمال بالایی درنظر گرفت که کمپین موفقی باشد.

اما ما نیاز داریم که همیشه اطلاعات کافی از تبلیغ داشته باشیم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم.

امیدوارم تونسته باشم در زمینه بهینه سازی هزینه‌ها نکات مفیدی ارائه کنم.

در ادامه به انواع تبلیغات اینترنتی می‌پردازیم که در حال حاضر در ایران قابل استفاده هستند.

روش‌های تبلیغات اینترنتی در ایران

اگر بخواهید در اینترنت محصول یا خدماتی بفروشید، مجبور به اجرای یک یا چند روش از تبلیغات اینترنتی هستید.

در صورتی که این کار را نکنید، احتمالا فروشی نخواهید داشت. 

شرکت‌های کاملا شناخته شده ایرانی نیز به صورت روزانه و هفتگی بسیاری از روش‌های تبلیغات آنلاین که در زیر ارائه می‌کنیم را اجرا می‌کنند.

اما قبل از هر چیزی علاقه‌مند هستیم پیشنهادی رایگان به شما ارائه کنیم.

1. تبلیغ سایت در نت چین

ما در نت چین معرف سایت‌های ایرانی هستیم. این امکان را ایجاد کرده‌ایم تا مخاطبین بتوانند اطلاعات کاملی از سایت‌های مورد نظرشان دریافت کنند. نظرات خود را ثبت کرده و سوالات مورد نظرشان را بپرسند.

مثالی از انواع تبلیغات اینترنتی در ایران - ثبت نام در پلتفرم نت چین

در نت چین، صاحبین وب‌سایت به راحتی و (به صورت رایگان) می‌توانند اطلاعات خود را به مشتریان بالقوه نمایش دهند.

بر اساس زمینه فعالیت، شما می‌توانید سایت خود را در دسته بندی یا دسته‌بندی‌های مرتبط ثبت کنید.

ممکن است وب سایت شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعال باشد و خدماتی همچون سئو سایت، تبلیغات گوگل، تولید محتوا و … ارائه کنید.

می‌توانید سایت خود را حداکثر در 4 دسته بندی نمایش دهید.

تمامی این مزایا را بدون هزینه می‌توانید در نت چین کسب کنید.

اشتراک‌هایی نیز درنظر گرفته‌ایم تا شانس بیشتری برای جذب مخاطبین بالقوه داشته باشید. برای طولانی‌تر نشدن این مطلب پیشنهاد می‌کنم صفحه هزینه تبلیغات سایت را بررسی نمائید.

اکنون به معرفی روش‌های بیشتری برای تبلیغ در فضای آنلاین می‌پردازیم.

2. تبلیغات کلیکی و بنری

یکی از ساده‌ترین انواع تبلیغات اینترنتی مربوط به کمپین‌های کلیکی و بنری است.

به شما امکان می‌دهد تا کسب و کار خود را در سایت‌های پربازدید نمایش دهید. در این شیوه شانس خوبی برای هدایت ترافیک خواهید داشت.

مانند مثال ورزش 3 که بالاتر دیدیم.

با هزینه معقول می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید؛ اما ممکن است این ترافیک برای شما فایده‌ای نداشته باشد!

من متخصص تبلیغات کلیکی نیستم، اما طبق تجربه‌ای که داشتم میزان فروش من با این شیوه بیشتر نشد.

فقط به تعدادی کاربر رسیدم که عموما در سایت ثبت نام نکردند و طبعا خریدی هم نداشتند.

ممکن است این موضوع بر اساس زمینه کاری شما متفاوت باشد و به همین خاطر هست که من پیشنهاد می‌کنم با هزینه‌های پایین این کمپین را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

همچنین می‌توانید با متخصصین این زمینه ارتباط برقرار کنید تا نتیجه بهتری نیز داشته باشید.

پیشنهاد: برای داشتن بهترین تجربه در این زمینه از بهترین سایت های تبلیغات کلیکی مشاوره بگیرید.

3. گوگل ادز

اگر در زمینه مارکتینگ فعال نباشید، احتمالا نام گوگل ادز را نشنیده‌اید؛ در صورتی که ممکن است بارها با تبلیغات آن مواجه شده باشید.

بدون شک یکی از بهترین روش‌های تبلیغات آنلاین به شمار می‌رود. از این نظر که به سرعت می‌تواند نتایج مورد نظر شما را ممکن سازد.

گوگل ادز پلتفرمی است که شما از طریق آن می‌توانید تبلیغات خود در شبکه‌های مختلف گوگل را منتشر کنید.

احتمالا تا به حال نتایج تبلیغاتی موتور جستجوی گوگل را دیده‌اید. مانند تصویر زیر:

مثالی از تبلیغات گوگل ادز

یا در یوتیوب ویدیویی بازکرده‌اید که در ابتدا با تبلیغ آغاز شود. مانند تصویر زیر:

مثالی از تبلیغات یوتیوب

تمامی این تبلیغات با استفاده از گوگل ادز انجام می‌شوند. به آن تبلیغات گوگل ادز یا گوگل ادوردز نیز گفته می‌شود.

این شیوه تبلیغات آنلاین به صورت مزایده‌ است. به ازای هر کلیک و در برخی شرایط به ازای نمایش از شما هزینه کسر می‌شود. بنابراین تخصیص هزینه‌های بالاتر شانس جذب مخاطبین بالقوه را افزایش می‌دهد. (اما عوامل دیگری نیز تاثیر دارند، مانند رضایت کاربر از صفحه و …).

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین این زمینه کمک بگیرید.

پیشنهاد: در نت چین می‌توانید بهترین شرکت تبلیغات گوگل را بر اساس نظرات و تجربیات دیگران پیدا کنید.

4. تبلیغات اپلیکیشن

یکی از شیوه‌های پر استفاده گوگل ادز به شمار می‌رود. در این روش شما هزینه‌ را بر اساس تعداد نصب یا تعداد نمایش تبلیغ پرداخت می‌کنید.

از بهترین روش‌ها برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن به شمار می‌رود. به این دلیل که تبلیغ شما در فروشگاه گوگل پلی و اپل استور به مخاطبین بالقوه نمایش داده می‌شود.

در صورتی که هدف اصلی شما افزایش کاربران اپلیکیشن است، حتما با شرکت‌های گوگل ادز در این رابطه صحبت کنید. آنها به شما کمک می‌کنند تا به نتایج بهتری دست یابید.

5. شبکه های اجتماعی

قرن 21، قرن ارتباط‌هاست.

در چند ثانیه امکان ارتباط با سایر شهرها، کشورها و قاره‌ها را داریم.

شبکه‌های اجتماعی اهرم ما برای برقراری ارتباط سریع با مخاطبین بالقوه هستند.

اگر بتوانید در این شبکه‌ها فعالیت پایداری داشته باشید، در نهایت برای کسب‌وکار نیز سودآور خواهد بود.

این شبکه‌ها یکی از بهترین شیوه‌ها برای اطلاع رسانی به مخاطبین هستند که می‌توان بدون پرداخت هزینه‌ هم از آنها سود برد. (در این صورت زمان به عنوان هزینه محاسبه می‌شود).

مثلا شما با اختصاص زمان حداقل 6 ماه تا 1 سال در اینستاگرام و ساخت تقویم محتوایی مناسب مخاطبین خود، این امکان را خواهید داشت تا بدون پرداخت هزینه به مشتریان بالقوه دسترسی یابید.

اختصاص هزینه در این شبکه‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر به نتیجه مورد نظر برسید.

با توجه به تحریم کشور ما، شخصیت‌های حقیقی ایرانی امکان تبلیغ در شبکه‌ها را ندارند. مگر اینکه از طریق شرکت‌های واسطه بخواهید اقدام کنید که با سرچ در گوگل، در این زمینه اطلاعات خوبی کسب‌ خواهید کرد.

بنابراین مجبور هستیم به اینفلوئنسرها اکتفا کنیم.

5.1 تبلیغات اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی از طریق اینفلوئنسر

اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که در یک یا چند زمینه مشخص روی مخاطبین تاثیر گذار است.

بنابراین باید در آن زمینه متخصص باشد.

به عنوان مثال، یک اینفلوئنسر گیم را درنظر بگیرید. این شخص باید ویدیوهایی از بازی‌های متنوع، ویدیوهایی مربوط به توضیحات دقیق کنسول‌های بازی و مواردی از این قبیل داشته باشد.

این اولین دلیلی است که شما بخواهید سفارش تبلیغ بدهید.

دلیل دیگر تعداد افراد دنبال کننده اوست.

فقط به اعداد تمرکز نکنید؛ میزان تعامل پیج اینفلوئنسر را مدنظر قرار دهید.

طبق اطلاعاتی که اینستاگرام منتشر کرده، میزان تعامل در بین تمامی پست‌ها حدود 0.54 درصد مشخص شده است. این درصد شامل میزان کامنت و لایک ثبت شده بر اساس میزان فالوورهای هر صفحه بوده است.

برای شفاف تر شدن موضوع یک پیج را بررسی کنیم.

تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در زمینه تبلیغات آنلاین

امیرجابری یکی از معروف‌ترین اینفلوئنسرها در صنعت غذا در زمان انتشار این مطلب 1.9 میلیون دنبال کننده دارد.

نیم درصد میزان تعامل در پست‌های او بر اساس 1.9 فالوور باید بیش از 9500 تعامل باشد. هرچه این میزان تعامل بیشتر باشد؛ بنابراین تبلیغ می‌تواند مفیدتر واقع شود.

البته باید عامل زمان را هم در نظر گرفت که در این مورد مناسب است.

6. ریتارگتینگ - ارتباط مجدد با مشتریان بالقوه

ریتارگتینگ یکی از شیوه‌های تبلیغات آنلاین است که مشتریان بالقوه‌ای که از سایت شما بازدید کردند، اما خریدی نداشتند یا اقدامی نکردند را هدف می‌گیرد.

به عنوان مثال، فرض کنیم شما قصد خرید شامپو دارید. به احتمال خیلی زیاد شامپوی مورد نظر خود را گوگل کرده و وارد چند صفحه بالایی می‌شوید.

شما از سایتی که فکر می‌کنید بهترین گزینه هست خرید می‌کنید؛ یا اینکه به دلایل مختلف از خرید خود منصرف می‌شوید.

نکته ریتارگتینگ دقیقا همینجاست.

مسئولان بازاریابی سایت با ورود شما به صفحه متوجه علاقه‌تان به محصول شده‌اند. بنابراین از طریق کمپین ریتارکتینگ می‌توانند در فضاهایی که از آنها بازدید می‌کنید، تبلیغ مورد نظرشان را به شما نمایش دهند.

این موضوع بارها برای من تکرار شده است.

مدتی پیش قصد خرید چند کتاب داشتم و چند کتاب مختلف در سایت ایران کتاب را مورد بررسی قرار دادم.

ببینید در سایت واژه یاب با چه پیشنهادهایی مواجه شدم.

مثالی از ریتارگتینگ در تبلیغات اینترنتی در ایران

روش بسیار کاربردی است و شما می‌توانید از طریق این روش، برای تمامی مشتریان بالقوه خود آگاهی مجدد درباره خدمات و محصولات انجام دهید.

علاوه بر آن، در بهینه‌تر شدن سایت شما در موتورهای جستجو نیز تاثیر گذار است. به این دلیل که کاربران مجدد به سایت شما بازمی‌گردند.

7. تبلیغات متنی (کلمه‌ای)

به 3 شکل از این شیوه استفاده می‌شود. 1. در بین مقالات 2. در سایدبار سایت 3. در فوتر

تاثیر آنچنانی در میزان ترافیک و جلب توجه کاربران ندارند.

اما یکی از روش‌های تبلیغات اینترنتی است و باید آن را به شما معرفی کنیم.

عموما برای استراتژی‌های بهبود اعتبار و رتبه سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از تبلیغات متنی بستگی به شرایط دارد. مثلا اگر در صفحه‌ای پربازدید و تقریبا بالای صفحه از این کمپین استفاده شود، این شانس وجود دارد که ترافیک مناسبی به صفحه مورد نظر هدایت شود.

البته این بسیار مهم است که با موضوع صفحه ارتباطی وجود داشته باشد؛ وگرنه حتی اگر کاربر هم وارد صفحه شود، در صورت نبود ارتباط از سایت خارج خواهد شد.

8. رپورتاژ

رپورتاژ به آگهی خبری گفته می‌شود که کسب‌وکارها با اهداف جذب ترافیک و افزایش اعتبار سایت از آن استفاده می‌کنند.

عموما وب‌سایت‌های خبری و مجله‌های اینترنتی این پیشنهاد تبلیغاتی را ارائه می‌دهند. اما می‌توان در هر زمینه کاری، سایت میزبان رپورتاژ پیدا کرد.

شیوه انتشار آن به این صورت است که شما یک مطلب کامل درباره خدمات یا محصولات خود در سایت میزبان (به انتخاب خودتون) منتشر می‌کنید.

همانند سایر روش‌های تبلیغات آنلاین در ایران بهتر است که رپورتاژ هم در سایت مرتبط منتشر شود. هم به دلیل تاثیری که روی بهبود عملکرد سایت می‌گذارد؛ و هم به دلیل مشتریان بالقوه‌ای که می‌تواند به سایت شما منتقل کند.

نمی‌توان از رپورتاژ انتظار داشت تا ترافیک زیادی به سایت هدایت کند. بیشتر برای بهبود سئو از آن استفاده می‌شود. در برخی از سایت‌های پربازدید می‌توان انتظار ترافیک مناسبی را داشت.

پیشنهاد: برای انتشار آگهی تبلیغاتی می‌توانید از بهترین سایت‌های رپورتاژ آگهی در نت چین بازدید نمائید.

9. تبلیغات ویدیویی

برای تبلیغات ویدیویی در هر کشوری نیازی به فکر کردن نیست. یوتیوب بهترین دوست شماست.

اما در ایران این‌طور نیست!

فیلتر بودن آن به کنار؛ به نسبت هزینه‌های تخصیص یافته بر اساس هر نمایش، به سختی می‌توانید به مشتریان بالقوه نمایش داده شوید.

آپارات می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اما ممکن است استراتژی شما این باشد که از طریق گوگل ادز در یوتیوب تبلیغ کرده و از آن طریق نتیجه بگیرید. این کاملا منطقی است و هیچ مشکلی ندارد.

می‌توانید از طریق آپارات میزان آگاهی از خدمات و محصولات خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید.

به طور کلی هدف اصلی تبلیغات ویدیویی به صورت آنلاین افزایش آگاهی است. بهتر است از این کمپین انتظار نداشته باشید که بیشترین نرخ تبدیل را فراهم کند.

در زمینه تبلیغ، ویدیو = افزایش آگاهی.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید بودجه اختصاص داده شده به کمپین است. هزینه بر اساس تعداد نمایش از شما دریافت می‌شود و اگر به درستی بودجه را مدیریت نکنید، ممکن است در یک روز تمام بودجه شما مصرف شود.

10. ایمیل مارکتینگ

تصور اشتباهی در زمینه ایمیل مارکتینگ وجود دارد.

دسترسی به بیشترین تعداد ایمیل!

به طور کلی این هدف خوبه؛ اما از راه درست.

ما برای تبلیغات آنلاین برندمون نمی‌خوایم به کسایی ایمیل بزنیم که اطلاعات ایمیلشون رو به ما ندادن.

کل موضوع ایمیل مارکتینگ مربوط به کسایی هست که اطلاعات ایمیل در اختیار ما قرار دادن؛ یا مربوط به فعالیت‌هایی هست که به ایمیل‌های مشتریان بالقوه برسیم.

جذب ایمیل می‌تونه از طریق خبرنامه باشه، از طریق دانلود فایل، از طریق ثبت نام و …

زمانی که ایمیل‌های مشتریان بالقوه رو جمع کردیم، لازمه برنامه‌ای ایجاد کنیم که به صورت منظم به آنها اطلاعات ارسال کنیم. تا مجاب شوند مجدد به سایت ما سر بزنند.

جابینجا یکی از نمونه‌های خوب در ایران به شمار می‌رود. هر جمعه نزدیک ساعت 12 ظهر ایمیلی به مخاطبین ارسال می‌کند که شامل آگهی‌های شغلی ثبت شده است.

شاید باورتون نشه، اما اگه ایمیل مارکتینگ رو به صورت درست انجام بدید، می‌تونه نتیجه‌ای بهتر از شبکه‌های اجتماعی داشته باشه.

باور نمی‌کنید! می‌تونید امتحان کنید.

به عنوان مثال، سایت نجوا 2000 ایمیل رایگان در اختیار شما قرار میده. (این یک تبلیغ نیست)!

11. پوش نوتیفیکیشن

همان‌طور که از نام آن مشخص است، یک اعلان تبلیغاتی است که روی صفحه گوشی و یا کامپیوتر شما نمایش داده می‌شود.

به نوعی شبیه به پیامک‌های تبلیغاتی است؛ با این تفاوت که آنلاین ارسال می‌شوند.

تبلیغ دهندگان نیازی به اطلاعات مخاطبین ندارند و می‌توانند از طریق سایت‌های مختلف، پیام‌های تبلیغاتی‌ را ارسال کنند.

در بسیاری از سایت‌ها، از شما اجازه گرفته می‌شود که جدیدترین اخبار و اطلاعات به شما ارسال شود؛ اگر گزینه بله یا Allow را بزنید، به نوعی اجازه‌ داده‌اید هر اطلاعاتی از طریق آن سایت به شما فرستاده شود.

مثالی از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

از لحاظ هدفمند بودن این سبک از تبلیغات اینترنتی، تصمیم را به عهده شما می‌گذارم!

12. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی به شمار می‌رود.

ویژگی اصلی این است که شما تا زمان فروخته شدن محصول هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

زمانی که از طریق لینک معرفی شده کاربری خریدی انجام دهد، مبلغی به عنوان پاداش تبلیغ دهنده (سایت همکار در فروش) پرداخت می‌شود.

با یک مثال بهتر متوجه موضوع خواهید شد.

چطور، که یکی از پربازدیدترین سایت‌های ایران است به عنوان همکار فروش دیجی‌کالا فعالیت دارد.

عموما تمام محصولات دیجی کالا را در قالب مقالات معرفی می‌کند و لینک خریدی به فروشگاه ایجاد می‌کند.

مانند تصویر زیر:

مثالی از افیلیت مارکتینگ در تبلیغات آنلاین

همانطور که می‌بینید در یکی از مقالات، چطور درباره روغن‌های مناسب برای پوست خشک توضیحاتی ارائه کرده و لینکی به صفحه محصول وجود دارد.

در صورتی که کاربر (خریدار) از این لینک استفاده کند و محصول را بخرد، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش تکمیل شده است.

ویژگی مناسب برای سایت‌های تبلیغ دهنده این است که تا زمان فروش محصول، هیچ هزینه‌ای به نمایش دهنده تبلیغ پرداخت نمی‌شود.

شیوه مناسبی است که در استراتژی تبلیغات آنلاین خود می‌توانید از آن بهره مند شوید.

13. تبلیغات صوتی (پادکست)

تبلیغات زمانی اثرگذار است که شما نیاز مشتریان خود را تشخیص داده و راه حل مناسبی برای آن ارائه کنید.

در این زمینه از تبلیغات نیز این قاعده باید تکرار شود.

شما نمی‌توانید یک پادکست 1 یا 2 دقیقه‌ای از معرفی خدمات یا محصولات خود بسازید و انتظار داشته باشید تا مخاطبین بالقوه عاشق برندتان شوند!

باید در پادکست‌های خود ارزش ارائه کنید تا به عنوان تبلیغی مناسب شناخته شود.

به عنوان مثال، موسسه ملک‌پور در این زمینه به خوبی عمل کرده. در اکثر مقالات آن از پادکست‌هایی جهت راحتی مخاطبین استفاده شده. همین یک ویژگی می‌تواند به عنوان برگ برنده در نظر مشتری شناخته شود. (مشتری اطمینان بیشتری پیدا می‌کند که این کسب‌وکار به او اهمیت می‌دهد).

بنابراین شما می‌توانید برای راحتی مخاطبین خود از پادکست‌ها در مقالات سایت استفاده کنید. علاوه بر میزان رضایت بیشتر، این کار باعث می‌شود تا شانس به اشتراک گذاری صفحه شما بیشتر شود.

همچنین شما می‌توانید یک فایل صوتی آموزشی را به صورت رایگان در سایت‌های پربازدید قرار دهید و مشتریان بالقوه بسیاری به سایت خود هدایت کنید. 

چه بهتر که برای این کار هزینه پرداخت شود. چون در سایت‌های معتبرتر فایل به انتشار گذاشته می‌‌شود. در این صورت، شانس جذب مشتری و جذب ترافیک افزایش می‌یابد.

بودجه مناسب برای تبلیغات اینترنتی

تعیین بودجه برای تبلیغات اینترنتی عموما به میزان سود کسب‌وکارها وابسته است.

این میزان سود می‌تواند افزایش ثبت نام، افزایش بازدید سایت و یا افزایش فروش باشد.

بنابراین نمی‌توان گفت که با 10 میلیون تومن کمپین را استارت زده و حتما و حتما 30 میلیون تومن سود بگیرید!

این منطقی نیست.

می‌توان مواردی را درنظر گرفت تا دید بهتری برای تعیین بودجه داشته باشیم. 

در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

میزان سود را محاسبه کنید (هدف)

همانطور که بالاتر گفتم، هدف شما برای تعیین بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است.

باید به طور دقیق مشخص کنید که از این تبلیغات در فضای آنلاین به چه مقصودی می‌رسید.

فروش بیشتر، کاربران بیشتر، اطلاعات یا لید بیشتر و …؟

اگر فروش بیشتر مدنظر است، عموم کسب‌وکارها می‌خواهند حداقل 2 برابر سود از مبلغ هزینه شده کسب کنند.

مثلا اگر 5 میلیون تومن هزینه کنند، انتظار دارند که 10 میلیون درآمد جذب کنند.

البته این به شرایط هم بستگی دارد. گاهی وقت‌ها بهتر است و گاهی وقت‌ها بدتر.

یا اگر می‌خواهید تعداد ثبت نام سایت یا نصب اپلیکیشن را افزایش دهید، باید بررسی کنید چه تعداد ثبت نام یا نصب می‌خواهید.

با مشخص کردن اهداف، بهتر متوجه می‌شود چه مقدار بودجه نیاز دارید.

میزان ROI

مبلغ بازگشتی از تبلیغات یا ROI تقریبا در هر یک از روش‌های تبلیغات اینترنتی مشخص است.

به عنوان مثال، گوگل ادز میانگین بازگشتی 8 دلار به ازای 1 دلار را تخمین زده است. یعنی اگر 1 دلار هزینه کنید (با توجه به شرایط گوناگون)، این امکان وجود دارد که 8 دلار سود کنید.
اگر 1 ماه برای تبلیغی هزینه کرده‌اید، و آن تبلیغ به اندازه سرمایه به شما سود نرسانده، به اصطلاح ROI مناسب نیست و بهتر است آن کمپین را متوقف کنید.

مزیتی که در تبلیغات آنلاین وجود دارد این است که شما می‌توانید تمامی فعالیت‌ها را زیر نظر بگیرید. یعنی مشتری بالقوه از کجا وارد سایت شما شده، چه مدت در آنجا مانده، چه اقداماتی انجام داده و …

بنابراین با توجه به اطلاعاتی که از ابزارها دریافت می‌کنید، مشخص کردن میزان ROI کار سختی نیست.

مثالی را با هم بررسی کنیم:

فرض کنیم در زمینه فعالیت شما نرخ تبدیل تبلیغات 5 درصد است. بنابراین شما باید محاسبه کنید، چه تعداد پیام باید منتقل شود و بر اساس چه اقداماتی، 5 درصد از آن کاربران به مشتری برند شما تبدیل شوند. 

فرض می‌گیریم از هر 10000 هزار نفر، 500 نفر از تبدیل به مشتریان شما می‌شوند. (که رقمی کاملا نجومی هست. این اعداد فقط به دلیل رند بودن انتخاب شدند).

از این 1000 نفر، ممکن است حدود 6000 نفر آنها به سایت یا اپلیکیشن شما سر بزنند.

و بعد از بازدید بازهم تعداد آنها کاهش می‌یابد و تقریبا حدود 2000 نفر آنها از سایت یا اپلیکیشن شما خوششان می‌آید. اما هنوز دلیلی برای خرید یا ثبت نام وجود ندارد.

چیزی حدود 1000 نفر از آنها اقدامی انجام می‌دهند (که شامل ثبت نام، افزودن به سبد خرید و …) است.

و در انتها شما به رقم 500 مشتری از کمپین تبلیغاتی خود خواهید رسید.

البته این فقط یک مثال است و نرخ تبدیل 2 تا 3 درصد در هر شیوه تبلیغاتی، می‌تواند فوق‌العاده خوب باشد.

اگر کمپینی اجرا کردید که سود قابل توجهی به کسب‌وکار شما می‌رساند، می‌توانید حتی بودجه را افزایش داده تا مخاطبین بیشتری را در بر بگیرد.

بر عکس این موضوع نیز صادق است.

آزمون و خطا (بررسی 2 شیوه متفاوت با تقسیم بودجه)

آزمون و خطا یا اصطلاحا تست A/B در اختصاص دادن بودجه نیز کارآمد است.

ممکن است شما دو یا چند شیوه تبلیغاتی را مدنظر داشته باشید، اما از عملکرد آنها مطمئن نباشید.

می‌توانید 10 درصد یا 5 درصد (یا هر مبلغی که برای شما مناسب است) را در نظر بگیرید.

فرض کنیم شما تا به اینجا با رقم 5 میلیون تومن می‌خواهید یک یا دو کمپین ایجاد کنید.

سپس کمپین‌های مد نظر را انتخاب کرده و از کل مبلغ، 5 درصد یا هر رقمی که برایتان مناسب است به آن کمپین‌ها اختصاص دهید.

این شیوه اطمینان بالایی به شما نمی‌دهد، اما بهتر از زمانی است که هرگز آن را اجرا نکردید.

مثلا شما برای تبلیغات بنری اگر بخواهید عملکرد 2 سایت را بررسی کنید، شیوه خوبی است که با هزینه کم عملکرد آنها را بررسی کنید.

معایب تبلیغات اینترنتی

مانند هر شیوه تبلیغاتی، روش‌های تبلیغات اینترنتی نیز معایبی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

به زبان ساده، نمیشه بگیم که این شیوه هیچ نقصی نداره!

قطعی یا اختلال در اینترنت!

یکی از معایب تبلیغات اینترنتی که تقریبا فقط در ایران دچار آن می‌شویم.

به دلایل مختلف ممکن است سرویس‌های اینترنتی قطع یا دچار مشکل شوند.

به همین دلیل، برخی از کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند که در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام ندهند.

پتانسیل بالا برای فریب افراد!

تبلیغات یکی از بهترین‌ راه‌ها برای پول درآوردن است.

بنابراین با تبلیغات بسیاری مواجه می‌شویم که افراد را فریب می‌دهند.

عناوین مسخره‌ای مثل درآمد چند هزاردلاری در کمتر از یک ماه، لاغری بدون عمل در یک روز و از این قبیل.

خداروشکر این سبک تبلیغاتی مدتی هست که کمتر شده؛ اما هنوزم این تبلیغ‌ها وجود داره.

احتمال درز اطلاعات شما

در فضای اینترنت سایت‌های ناامن بسیاری فعالیت می‌کنند. و ممکن است شما اطلاعات خود را در یکی از این سایت‌ها ثبت کنید.

توجه داشته باشید که سایتی که شما قصد استفاده از آن را دارید، حتما پروتکل Https داشته باشد. به این معنی نیست که هیچ‌گاه اطلاعات از آن درز نمی‌کند؛ اما به مراتب بهتر است تا در سایتی که پروتکل Https دارد ثبت نام کنید.

هزینه‌های بالا

عموما کسب‌وکارها معتقد هستند که تبلیغات اینترنتی هزینه بالایی دارد.

اما این می‌تواند مانند شمشیری دو لبه باشد.

ممکن است هزینه تبلیغات بالا باشد؛ اما اگر واقعا مفید باشد، می‌تواند سود بسیاری به کسب و کار شما برساند.

یک متخصص هزینه بالایی دریافت می‌کند، اما خدمات عالی ارائه می‌کند

بنابراین هزینه، می‌تواند به عنوان مزیت و نقص شناخته شود. این بستگی به طرز تفکر کسب‌وکار دارد.

توجه نشدن به تبلیغ!

همانطور که بالاتر گفتم، تبلیغ در اینترنت یکی از بهترین شیوه‌ها برای پول درآوردن است.

بنابراین سایت‌ها تلاش می‌کنند در یک صفحه بیشترین تبلیغ ممکن را منتشر کنند.

مثال سایت ورزش 3 رو یادتون هست؟

مثال دیگه‌ای ببینیم از توجه نشدن به تبلیغ:

مثالی از معایب روش های تبلیغات آنلاین در ایران

در برخی از سایت‌ها، شما ممکن است محتوایی که مشغول به خواندن آن بودید را گم کنید!

حرف آخر

امیدوارم که تونسته باشم به شما کمک کنم بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی برای رشد کسب و کار رو انتخاب کنید.

ممنون از اینکه تا اینجا با من همراه شدید. در صورتی که از این مقاله لذت بردید پیشنهاد می‌کنم مقاله دیگر من درباره چگونگی تبلیغ سایت را بخوانید.

می‌تونم از شما بشنوم که کدوم شیوه می‌تونه در زمینه کاری شما مناسب‌تر باشه؟
تبلیغ در گوگل ادز یا شبکه‌های اجتماعی؟

با اعلام نظرتون من رو مطلع کنید. 

اگر سوال، انتقاد یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات اعلام نمائید.

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1