نظرات آنلاین چه تاثیری در خرید دارد؟ + روش افزایش نظرات

بلاگ

در این مقاله درباره تاثیر نظرات آنلاین در خرید صحبت می‌کنیم و راهکارهایی برای افزایش نظرات نیز ارائه می‌دهیم. احتمالا شنیده‌اید یا تصاویر منتشر شده از تحقیقات را دیده‌اید که عموما کاربران قبل از خرید (محصول یا خدمات) نظراتی درباره آنها و برندهای سازنده می‌خوانند. در یکی از تحقیقات بسیاری که انجام شده، 84 درصد از مشتریان بالقوه اعتقاد داشته‌اند که نظرات سایر کاربران روی تصمیم گیری آنها تاثیر گذاشته است. این تاثیرات باعث خرید و هم باعث انصراف از خرید شده است. بیایید کمی عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

درصد تاثیر نظرات آنلاین بر رفتار کاربر

تحقیق جالب و قابل توجهی که توسط Dixa انجام شده، مشخص می‌کند 93 درصد از مشتریان بالقوه نظرات آنلاین سایر کاربران را می‌خوانند.
تحقیق دیگری که توسط Fan & Fuel انجام شده بیان می‌کند که نه تنها مشتریان بالقوه نظرات کاربران را می‌خوانند؛ بلکه به دنبال جزئیات ریز در بین آنها نیز می‌گردند.
طبق داده‌های بدست آمده این تحقیق، 97 درصد از متقاضیان این برنامه اعلام کرده‌اند که نظرات ثبت شده در تصمیم گیری آنها تاثیر گذار بوده است. موضوع جالب تر این است که 92 درصد از شرکت‌کنندگان این تحقیق گفته‌اند که عدم وجود نظرات باعث تردید در تصمیم خرید آنها شده است.
92 درصد! عدد بزرگی‌ست.
به احتمال زیاد تا به همینجای مقاله متوجه شده‌اید که چرا اینقدر نظرات ساختگی در وب‌سایت‌ها وجود دارد. علاوه بر سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی و سایر فضاهای آنلاین نیز نظرات ساختگی توسط کسب‌وکارها ایجاد شده است.
خلاصه‌ای از تاثیر نظرات آنلاین بر رفتار مشتریان بالقوه:
  • 79 درصد از مشتریان بالقوه به همان اندازه که به توصیه‌های دوست اهمیت می‌دهند، به نظرات آنلاین نیز اهمیت می‌دهند.
  • به طور میانگین، نظرات آنلاین شانس فروش را تا 18 درصد افزایش می‌دهد.
  • 86 درصد از افراد در صورت وجود نظرات منفی، در تصمیم‌گیری خرید خود دچار شک شده‌اند.
این تحقیقات از نظر علمی ثابت شده‌اند و توسط یک یا دو مجموعه به ثبت نرسیده‌اند. هزاران مجموعه در این‌باره تحقیق کرده‌اند. اجازه بدهید مثالی بزنیم:
زمانی که بخواهید یک کتاب جدید تهیه کنید، اگر نظرات منفی درباره کیفیت چاپ و یا کیفیت ترجمه بخوانید، باز هم همان کتاب را از همان انتشارات تهیه می‌کنید؟ به احتمال زیاد پاسخ منفی است.
حال اگر نظری درباره آن کتاب وجود نداشته باشد چطور؟ به احتمال زیاد مثل خود من دودل می‌شوید. شاید اونقدرام خوب نبوده که کسی چیزی راجع بهش ننوشته!
اما اگر درصد بالایی از خوانندگان، آن را توصیه کرده باشند چطور؟ شما از قبل تصمیم به خرید این کتاب داشته‌اید؛ حال درصد بالایی از خوانندگان آن را به شما توصیه کرده‌اند. و به احتمال زیاد به سرعت آن کتاب را می‌خرید.
این قدرت نظرات آنلاین در خرید محصول یا خدمات است.
البته باید مجدد به این موضوع اشاره کنم که سوء استفاده‌هایی نیز از آن شده و در حال انجام است.

نظرات آنلاین در فروش اینترنتی چه تاثیری دارد؟

تفاوتی ندارد شما در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی فعالیت داشته باشید یا وب سایت‌های خدماتی.
در هر زمینه‌ای نظرات آنلاین در فروش شما تاثیر می‌گذارد.
احتمالا دیده‌اید که بسیاری از وب‌سایت‌ها در صفحه اصلی نظرات مشتریان خود را ثبت کرده‌اند. از نظر روانشاسی اثبات شده که شانس این سایت‌ها برای جذب مشتری اینترنتی نسبت به سایت‌هایی که این کار را نکرده‌اند بیشتر است.
اما صحبت من این نیست که حتما باید شما هم این کار را انجام بدهید. این وب‌سایت‌ها عموما آنقدر طیف گسترده‌ای از مشتریان را دارند که به چنین تعداد نظراتی دست یافته‌اند.
راهکارهایی وجود دارد که در انتهای مقاله به آنها می‌پردازیم تا تعداد کامنت ثبت شده در وب‌سایت شما به صورت ارگانیک افزایش یابد.
وجود نظرات آنلاین در سایت باعث ایجاد اصل تائید اجتماعی می‌شود.
اصل تائید اجتماعی به زبان ساده به این معنی است که هرچیزی که زیاد خریداری شده یا زیاد دربارش نظرات خوبی وجود داره پس خوبه. 100 نفر دارن میگن این محصول خوبه؛ پس حتما خوبه که دارن میگن. چرا من اینو نخرم و دربارش صحبت نکنم.
این خلاصه‌ای از اصل اجتماعی است که متاسفانه برخی از صاحبین وب‌سایت‌ها و مسئولان فروش از آن سوء استفاده می‌کنند.
از آنجا که مشخص شده نظرات آنلاین در فروش تاثیر گذار است، نظرات ساختگی ایجاد می‌کنند. من در موسسه‌ای فعالیت می‌کردم که تمامی نظرات گوگل مپ توسط کارمندان و آشنایان مدیر عامل مجموعه ثبت شده بود! حدودا 25 نظر که همه آنها ساختگی بود. اگر این کار سوء استفاده از اصل اثبات اجتماعی نیست، پس چیست؟!
احتمالا خود شما خیلی از این موارد را از قبل می‌دانید. امروزه اعتماد کردن به نظرات سایت‌ها سخت‌تر از همیشه شده است.
بنابراین، من می‌خواهم راهکاری به شما معرفی کنم.

ثبت نظر و تجربیات در نت چین

ما در نت چین معرف سایت‌های ایرانی هستیم. یکی از اصلی ترین وظایف ما ارائه اطلاعات درست از کسب‌وکارهاست تا کاربران با خیالی کمی آسوده‌تر از برند مورد نظرشان خرید کنند.
ما برای هر سایت در نت چین یک صفحه ایجاد می‌کنیم و اطلاعات مختلفی مانند آدرس سایت، شبکه‌های اجتماعی و … را نمایش می‌دهیم.
یک بخش برای نظرات و تجربیات درنظر گرفته شده و به عنوان یک کسب‌وکار بی‌طرف، نظرات مثبت و منفی شما را درباره برندها منتشر می‌کنیم. (البته تا زمانی که توهینی نشود؛ و می‌دانیم که شما کاربران عزیز جزو آن معدود دسته از افراد نیستید).
 
تاثیر نظرات ثبت شده در خرید آنلاین - نت چین فضایی برای ثبت نظرات کاربران
 
از شما دعوت می‌کنیم به جمع کسانی که درباره کسب‌وکارها نظرشان را ثبت کرده‌اند بپیوندید. با این کار به سایر کاربران کمک می‌کنید تا بهتر بتوانند برای خریدشان تصمیم گیری کنند.
همچنین در صورتی که تجربه خرید یا همکاری با برند مورد نظرتان را ندارید، بخشی را به عنوان پرسش و پاسخ درنظر گرفته‌ایم تا امکان برقراری ارتباط با مسئولین کسب‌وکار و سایر کاربران را نیز داشته باشید.
بنابراین نت چین تنها یک مرجع برای ثبت نظر نیست و ما تلاش می‌کنیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز از شما از برند مورد نظرتان را در اختیارتان قرار دهیم.
پیشنهاد: در صورتی که صاحب وب‌سایت هستید، خدمات ما برای برندسازی اینترنتی شما مناسب است و می‌توانید به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شوید.
حال که اطلاعات متنوعی را بررسی کردیم، بهتر است بدانیم نظرات آنلاین دیگر چه تاثیری دارد.

نظرات آنلاین باعث ارتباط بیشتر کاربران با وب سایت شما می شود

در هر زمینه کسب‌وکاری (نه فقط سایت‌های فروشگاهی)، حتی قالیشویی آنلاین، مردم عموما بدون خواندن نظرات و دانستن تجربیات دیگران اقدام به خرید نمی‌کنند.
بنابراین نمایش نظرات و تجربیات مشتریان گذشته خود به مشتریان بالقوه، یکی از روش‌هایی است که میزان تعامل وب سایت و شبکه‌ اجتماعی را افزایش می‌دهد.
شما اگر خودتان از خودتان تعریف کنید، هیچ‌کس به حرف شما گوش نمی‌دهد.
فرض کنید اگر من صاحب 2 کسب‌وکار باشم و مدام این موارد را جار بزنم، هیچ‌کدام از شما به حرف من گوش نمی‌کنید. اما اگر کس دیگری من را به شما معرفی کند، شانس بیشتری دارم تا به حرف‌های من گوش کنید.
یکی از اصلی ترین دلایلی که وب‌سایت‌های بسیاری روی به کامنت ساختگی می‌آورند همین موضوع است. تعریف و تمجید.
اگر در بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی دقت کنید، نظر منفی درباره آنها نمی‌بینید! حتی اگر بهترین محصول ممکن را ارائه کنید، امکان ندارد یک بار سفارش دیر به دست مشتری رسیده باشد؟ یا تا به حال نشده محصول اشتباهی ارسال شده باشد؟ یا پشتیبانی به موقع پاسخ مشتری را نداده باشد؟
انجام این کار در شبکه‌های اجتماعی کار دشواری است؛ اما غیر ممکن نیست. من در شبکه‌های اجتماعی هیچ تخصصی ندارم، اما میدونم که خیلی راحت میشه اکانت‌های زیادی ساخت. خب من یک پیج می‌سازم و با 20 تا اکانتم راجع به محصولات و خدماتم نظر مثبت می‌نویسم.
به دلیل بالا رفتن تعامل کاربران از این موضوع سوء استفاده شده است. اما تعداد این نظرات ساختگی بسیار کمتر از نظرات واقعی است. اکثر کسب‌وکارها از این روش غیر اخلاقی استفاده نمی‌کنند.
بنابراین صفحاتی که شامل نظرات کاربران می‌شوند، نسبت به صفحاتی که هیچ نظری در آنها ثبت نشده محبوب‌تر هستند و کاربران زمان بیشتری در آن صفحات صرف می‌کنند.

نظرات کاربران به کسب و کارها کمک می‌کند تا پیشرفت کنند

این موضوع بسیار مهمی است. خصوصا اگر نظرات منفی دریافت کنید.
عملا با دریافت نظر منفی از کاربران این شانس را خواهید داشت تا نیازهای آنها را بشناسید و از عقاید آنها نیز مطلع شوید. بنابراین در فروش بعدی می‌توانید خدمات بهتری ارائه کنید.
باور کنید اشتباه و مشکلات در هر کسب‌وکاری به وجود می‌آید؛ پس بهتر است از آنها یک فرصت مناسب بسازید.
سال‌ها قبل با دوستانم هر چند وقت یک‌بار به قهوه خانه می‌رفتیم. ما عموما عادت داشتیم یک قلیون شخص بگیریم؛ چون طعم‌های مورد علاقه‌مان تفاوت زیادی با هم داشت.
یک روز، طعمی که دوستم سفارش داد اشتباه بود و یک اشتباه فاحش هم بود. اول که زدیم زیر خنده و بعد گفتیم اشکال نداره؛ حالا یه بار اشتباه شده. چیزی نگو!
اما دوستم نه به نشونه اعتراض، بلکه فقط بگه طعم اشتباه آوردی. قهوه‌چی رو صدا زد و موضوع رو بهش گفت. سرتون رو درد نیارم.
می‌دونید بهمون چی گفت؟ از هر سه نفرمون معذرت خواهی کرد. طعم مورد علاقه دوستم رو آورد و گفت این قلیون رو هم امتحان کنید، طعم باحالی داره؛ ازش خوشتون میاد.
شاید باورتون نشه، اما از اون طعم خوشمون اومد و دوستام اغلب سفارش می‌دادنش. و ما بیشتر به این قهوه خونه سر می‌زدیم؛ تا اینکه متاسفانه به دلیل شیوع کرونا جمع شد.
مانند قهوه‌چی از اشتباهات و مشکلات فرصت بسازید.

راهکارهایی برای افزایش تعداد نظرات کاربران

راهکارهای بسیاری برای افزایش تعداد نظر کاربران آنلاین وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره مند شوید. گاهی اوقات تنها کافیست چند کلمه را در جمله تغییر دهید و شاهد رخ دادن معجزه شوید.
یک‌بار مقاله‌ای در سایت ورزش 3 می‌خوندم که فقط به خاطر عنوان بازش کردم.
عنوان این بود: ستاره منچستر یونایتد مصدوم شد!
(تصویر اولیه ذهن من شامل داوید دخیا، برونو فرناندز، پوگبا، کاوانی، رونالدو و این ستاره‌ها میشد)، مثل خیلی از کاربرهای دیگه که وارد اون صفحه شده بودن.
اما این مصدومیت درباره یکی از جوان‌های شناخته نشده، اما آینده دار باشگاه بود. حتما حدس می‌زنید واکنش کاربرها به این خبر چی بود. در کامنت‌ها درصد بالایی اشاره داشتن که این ستاره نیست و لطفا خواننده‌هارو گول نزنید. (حالا این کامنت‌های مودب هست).
اما من معتقدم این یک آزمایش از طرف تیم مارکتینگ ورزش 3 بود تا تعداد نظرات یک خبر بی ارزش را با یک عنوان جنجالی بالا ببرند. و به عقیده من موفق هم شدند.
فراموش نکنید که برای ثبت نظر در ورزش 3 نیاز به ثبت نام یا ورود به بخش کاربری است. اما با این حال، تعداد زیادی نظر در مدت زمانی کوتاهی در آن صفحه ثبت شد.
در ادامه 3 راهکار برای افزایش تعداد نظرات درباره کسب‌وکارهای آنلاین معرفی می‌کنیم.

1. از مشتریان خود بخواهید درباره شما نظر ثبت کنند

این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای افزایش تعداد نظرات انجام دهید.
فقط از آنها بخواهید تجربه‌شان از همکاری با شما یا درباره خرید محصولات اعلام کنند.
اگر رضایت نداشته باشند، مطمئنا متوجه خواهید شد و می‌توانید این فرصت را داشته باشید تا آنها را به جمع مشتریان راضی و وفادار خود اضافه کنید.
در صورتی که بازخورد مثبت از آنها دریافت می‌کنید، این بازخوردها را برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه خود مورد استفاده قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر در اینستاگرام فعال هستید، با ساخت هایلایت‌های نظرات مثبت مشتریان وفادار خود، تعداد مشتریان کسب‌وکارتان را افزایش دهید. احتمالا دیده‌اید که برخی از پیج‌ها به صورت روزانه نظرات مشتریان خود را استوری می‌کنند.
همچنین می‌توانید جوایز یا پاداشی برای ثبت نظرات کاربران درنظر بگیرید. به عنوان مثال، دیجی‌کالا در این زمینه سال‌هاست که فعالیت دارد و کاربران از طریق جایزه‌ها امکان دریافت تخفیف‌ها و مزایای دیگری را دارند.
به احتمال بسیار، با این شیوه‌ها تاثیر نظرات آنلاین در خرید مشتریان بالقوه را تجربه خواهید کرد.

2. اهمیت دادن به نظرات مثبت و منفی (پاسخ نظرات ثبت شده را بدهید)

فراموش نکنید که نظرات منفی نیز به اندازه نظرات مثبت در رشد کسب و کار شما تاثیر گذارند. حتی ممکن است تاثیر آنها از نظرات مثبت بیشتر باشد (در برخی شرایط).
به عنوان مثال، اگر مشتریان ناراضی بسیاری دارید، نباید آنها را مقصر بدانید. احتمالا بخشی از کسب و کار شما به خوبی کار نمی‌کند. ممکن است بخش پشتیبانی به درستی کارشان را انجام ندهند، در ارسال کیفیت بالایی نداشته باشید؛ یا حتی موردی که آرزو دارم هیچ‌گاه برای شما پیش نیاید، این‌که به طور کل خدمات یا محصولات کیفیت بالایی ندارند.
نظرات منفی به ما کمک می‌کند تا به ریشه مشکلات دسترسی پیدا کنیم و یک‌بار برای همیشه آنها را از بین ببریم. فراموش نکنید که پاسخ نظرات منفی را بدهید و برای مشکلات پیش آمده از کاربران عذرخواهی کنید. باور کنید کنار گذاشتن غرور در مقابل بقای کسب‌وکار شما موضوع پیش پا افتاده‌ای است. چون نظرات منفی این قدرت را دارند که یک برند را به کلی نابود کنند.
نظرات مثبت نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و پیشنهاد می‌کنم پاسخ تمامی نظرات مثبت را بدهید. من سایت‌های زیادی دیدم که پاسخی در نظر کاربران ارسال نمی‌کنند؛ چه منفی، چه مثبت. انتشار هر کامنت در صفحات وب‌سایت شما به معنی بروزرسانی شدن آن محتواست و خزنده‌های موتورهای جستجو سیگنالی دریافت می‌کنند که محتوای جدید در صفحه منتشر شده و مجدد عملیات خواندن اطلاعات را انجام می‌دهند. در نهایت ممکن است کامنت‌های ثبت شده در صفحه باعث رشد رتبه شما شود که این موضوع افزایش ترافیک سایت را به همراه خواهد داشت.

3. سایت خود را در نت چین ثبت کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، ما بخشی برای ثبت نظرات کاربران درباره برندها درنظر گرفته‌ایم. شما می‌توانید با ثبت وب سایت خود نظرات بیشتری درباره خدمات یا محصولات خود دریافت کنید.
علاوه بر این موارد، می‌توانید یک صفحه کامل از اطلاعات همچون آدرس سایت، شماره تماس و ... را به مشتریان بالقوه خود ارائه دهید.
هدف ما در نت چین این است تا کاربران بتوانند با اعتمادی بیشتر از وب‌سایت‌ها خرید کنند و علاوه بر نظرات، یک بخش پرسش و پاسخ نیز درنظر گرفته‌ایم تا کاربران سریع‌تر پاسخ‌هایشان را دریافت کنند.
شما می‌توانید نام برند مورد نظرتان را جستجو کرده و در صورتی که تجربه همکاری یا خرید از آنها داشته‌اید، نظر خود را درباره آنها ثبت کنید.
مجدد عرض می‌کنم که ثبت نام در نت چین رایگان بوده و برای معرفی سایت خود در حالت Freemium، هیچ‌‌گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

تاثیر نظرات اینفلوئنسرها در خرید چگونه است؟

اینفلوئنسرها به طور کلی در زمینه خاصی مهارت یا فعالیت دارند. نظرات آنها نه ساختگی و نه به طور کامل حقیقت هستند. چون آنها پول گرفته‌اند تا تبلیغ کنند یا به صورت رایگان محصولات به آنها اهدا شده است.
به دلیل شبکه گسترده مخاطبین این افراد، کسب‌وکارها برای معرفی محصولات یا خدمات‌شان از آنها استفاده می‌کنند.
طبق نظرات بسیاری از بازاریابان، اینفلوئنسر مارکتینگ مشتریان بالقوه با کیفیتی به کسب و کار هدایت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، کسب و کارها با سرمایه گذاری 1 دلار در این زمینه به طور متوسط 6.5 دلار بازگشت وجه داشته‌اند.
بسیاری از کسب و کارها ROI یا میزان بازگشت بالایی از این تبلیغات بدست آورده‌اند. اما 18 درصد از بیزینس‌ها نیز بازگشت چندان مناسبی را تجربه نکرده‌اند.
در صورتی که قصد دارید فروش سریع و بالایی در کسب و کار خود تجربه کنید، این کانال بازاریابی کاملا مناسب به شمار می‌رود. به صورت همزمان آگاهی از کسب و کار شما را افزایش می‌دهد و شانس بالایی برای فروش خواهید داشت.
 
تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در خرید آنلاین
 
22 درصد از بازاریابان گفته‌اند، اینفلوئنسر مارکتینگ مقرون به صرفه ترین کانال بازاریابی بوده که استفاده کرده‌اند. به ترتیب ایمیل و ترافیک ارگانیک در جایگاه‌های بعدی جذب ترافیک آنها قرار گرفته‌اند.

جمع بندی

برای جمع بندی متوجه شدیم که نظرات آنلاین در خرید تاثیر بسیار زیادی دارد. تعداد زیادی از کاربران قبل از خرید از یک برند، نظرات ثبت شده درباره آن و محصولات را می‌خوانند.
علاوه بر این، متوجه شدیم که وجود نظرات کاربران در صفحات باعث می‌شود تا کاربران زمانی بیشتری در وب سایت بگذرانند. بنابراین باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو نیز می‌شود.
توصیه می‌کنیم برای رسیدن به این موارد از ساخت نظرات جعلی خودداری کنید. اجازه دهید کاربران خدمات یا محصولات شما را پیدا کنند؛ و اگر روی ارزشی که ارائه می‌کنید مطمئن باشید، دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.
از شما ممنونیم که این مقاله از نت چین را خواندید. اکنون زمان شماست تا نظر خود را درباره این صفحه ثبت کنید تا به سایر کاربران نیز کمک کنید تا بتوانند این مقاله را بخوانند.

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1