روش‌های برندسازی اینترنتی (راهنمای کامل 1401)

بلاگ

زمانی که صحبت از برندسازی می‌شود، ذهن ما به صورت خودکار استفاده از اینترنت و پتانسیل‌های آن را در نظر می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت بیش از صد روش برندسازی اینترنتی وجود دارد و هر روزه نیز به تعداد این شیوه‌ها اضافه می‌شود. در این مقاله قصد داریم بهترین شیوه‌های ساخت برند آنلاین را برای شما بیان کنیم و یک پیشنهاد ویژه نیز برایتان خواهیم داشت. پیشنهاد می‌کنم تا انتها همراه ما باشید.

تعریف برندسازی اینترنتی

به ساده‌ترین شکل ممکن: برندسازی اینترنتی به این معنی است که شما از بستر اینترنت برای معرفی خدمات، محصولات و شخص استفاده کنید.
این کار در مقیاس گسترده‌ای قابل انجام است که در ادامه تلاش کرده‌ایم درباره تمامی آنها صحبت کنیم.
بنابراین اگر از فضای آنلاین استفاده کنید تا برند شخصی و یا کسب و کار خود را به کاربران معرفی کنید، از روش‌های برندسازی اینترنتی استفاده کرده‌اید.
بدون هیچ‌گونه صحبت اضافی به معرفی مهم‌ترین روش‌ها می‌پردازیم.

چرا باید برندسازی اینترنتی را درنظر بگیریم؟

فرض کنید محصول جدیدی تولید کرده‌اید، یا قصد دارید ویدیو آموزشی به مشتریان بالقوه‌تان بفروشید. تا زمانی که افراد از برند شما آگاهی نداشته باشند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید از شما خرید کنند.
در زندگی شخصی نیز برندینگ نقش مهمی ایفا می‌کند. فرض کنید می‌خواهید در شرکت جدیدی استخدام شوید. خب تا زمانی که رزومه شخصی خود را ایجاد نکنید و درخواستی ندهید، هیچ شانسی وجود ندارد که بتوانید استخدام شوید.
اشتباه نکنید که مردم می‌توانند ذهن شما را بخوانند؛ آنها اغلب آنقدر مشغله دارند که حتی گاهی خود افراد را فراموش می‌کنند؛ چه برسد به افکار بیان نشده آنها.
می‌توان به جرئت گفت اینترنت بهترین فضا برای ساخت برند به شمار می‌رود؛ اما باید دقت کنید که هر فضایی برای برند شما مناسب نیست. ابتدا باید فضایی را پیدا کنید که جامعه مورد نظر شما در آن مشغول فعالیت هستند.
به عنوان مثال، یک کارخانه صنعتی که محصولات خاص (در این مثال دستگاه برش زنی لیزری) بهتر است فعالیتی در اینستاگرام نداشته باشد؛ چون به نوعی وقت تلف کردن است.
مردم ما عموما از شبکه‌های اجتماعی برای سرگرم شدن استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است چنین شرکتی سرمایه بیشتری در بهینه سازی و بازاریابی موتورهای جستجو اختصاص دهد که در ادامه درباره آنها صحبت می‌کنیم.

مزایا و معایب برندینگ آنلاین

در زندگی هر انتخابی یک هزینه دارد. آیا مایل هستید آن را بپردازید؟
به عنوان مثال، الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید، زمان کمتری می‌توانید مشغول صحبت با اعضای خانواده یا همکاران باشید. یا زمان کمتری برای نگهداری یا تماشای گل‌و‌گیاهان خود خواهید داشت.
برندینگ آنلاین مزایای بسیاری دارد، اما به طبع معایبی نیز به همراه دارد.
با استفاده از روش‌های برندسازی اینترنتی امکان دستیابی به بیشترین مشتریان بالقوه‌ را خواهید داشت. همچنین:
  • در دسترس بودن شبکه‌های متنوع
  • قابلیت بررسی نتایج و بهینه سازی کمپین‌ها
  • امکان آغاز فعالیت با حداقل بودجه
  • شانس بالا برای فروش به مشتریان بالقوه
  • شانس مناسب برای فاصله گرفتن از رقبا
  • افزایش اعتبار و انعطاف‌پذیری برند

معایب

  • نامرتبط بودن برخی شبکه‌های تبلیغاتی نسبت به زمینه‌های کاری خاص
  • سوء استفاده رقبا و ربات‌ها از کمپین‌های کلیکی و بنری
  • رقابت بسیار زیاد

پیشنهاد ویژه: وب برندینگ از طریق نت چین

در زمینه وب برندینگ از طریق نت چین، می‌توانید به صورت رایگان برند خود را در معرض دید قرار دهید.
ما معرف بهترین سایت‌های ایرانی هستیم و شما این امکان را خواهید داشت تا در دسته‌بندی‌های مرتبط با زمینه کاری‌تان نمایش داده شوید.
به عنوان مثال، اگر در زمینه شرکت‌های طراحی سایت، فروش کفش و کتانی یا فروش گیاهان دارویی، آموزش و … فعالیت دارید، به راحتی می‌توانید اطلاعات کسب و کار خود را در نت چین ثبت کنید.
 
نمونه صفحه ثبت شده در نت چین - روش های ساخت برند آنلاین
 
در نت چین یک صفحه برای برند شما ایجاد می‌شود که شامل اطلاعات متنوعی همچون آدرس سایت، شماره تماس، آدرس شبکه‌های اجتماعی، نظرات آنلاین و … می‌شود.
همچنین اگر در چند زمینه مختلف مانند طراحی سایت، سئو، طراحی گرافیک و … فعالیت دارید، حداکثر می‌توانید در 4 دسته بندی وب سایت خود را به کاربران نمایش دهید.
علاوه بر این موارد، ما این امکان را درنظر گرفته‌ایم تا بتوانید برای وب سایت خود لینک فالو دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر از صفحه هزینه تبلیغات سایت بازدید نمائید.
همچنین این امکان را خواهید داشت تا از کمپین اونت استفاده کرده تا در زمان اجرای رویداد مورد نظرتان، ترافیک مناسبی به وب سایت خود هدایت کنید.

روش‌های برندسازی اینترنتی

بهینه سازی موتورهای جستجو

احتمالا نام بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو را بسیار شنیده‌اید. این یکی از اصلی ترین روش‌های برندسازی اینترنتی است.
پروسه‌ای زمان‌بر و نسبتا پرهزینه (با توجه به میزان رقابت)، که می‌تواند نقش بسزایی در برجسته سازی برند داشته باشد.
به طور کلی داشتن وب سایت برای مشتریان بالقوه شما به تنهایی جذاب خواهد بود؛ در صورتی که بسیاری از کلمات کلیدی شما در صفحه اول گوگل جای داشته باشند، این میزان افزایش خواهد یافت.
یکی از مهم‌ترین عوامل که باید برای برندسازی آنلاین به آن توجه کنید، میزان سرعت سایت است. اگر صفحه شما دیر لود شود، عموما کاربران از آن خارج می‌شوند؛ احتمالا به این دلیل که شما هنوز تبدیل به برند معروف نشده‌اید.
اجازه دهید در این باره مثالی بزنم:
فرض کنید به همراه دوستان خود برای اولین بار به یک فست فود رفته‌اید؛ بعد از سفارش غذا، یک پیش غذا مثل سیب‌زمینی سرخ کرده سفارش می‌دهید تا آماده شدن کامل غذاها مشغول باشید. چه احساسی به شما دست میده، وقتی بعد از 25 دقیقه سیب زمینی سرخ کرده به دست شما برسه؟ و غذای اصلی هم یک ربع بعد از سیب‌زمینی حاضر بشه؟ خب، قطعا دیگه به این فست فود سر نمی‌زنید.
اما اگر این اتفاق برای یک برند معروف رخ بده هم باز این‌قدر ناراحت میشین؟ بزارین دیجی کالا رو بررسی کنیم:
 
بررسی سرعت سایت دیجیکالا در سایت پیج اسپید و جی تی متریکس
 
همانطور که در تصاویر مشخص است، کمترین بهینه سازی ممکن روی سرعت سایت انجام شده. اما آیا این باعث شده که تعداد کاربران آن ریزش داشته باشه؟ من تو هیچ فضای آنلاینی نشنیدم حتی یک نفر در این باره شکایتی داشته باشه. اگر شما جایی دیدید، حتما در بخش نظرات مطرح کنید.
البته بهینه نکردن سرعت در سایت دیجیکالا به این معنی اشتباه بودن عملیات نیست. هر وب سایتی یک استراتژی دارد و تیم‌های مختلف بر اساس آن استراتژی با یکدیگر همکاری می‌کنند. اما به طور کلی سرعت بالا در لود صفحات تجربه کاربری را بهبود می‌دهید.
بنابراین بهینه سازی وب سایت برای سایت‌های برند و غیر برند متفاوت است و اگر شما سایتی در اختیار دارید که شناخته شده نیست، مجبورید تمامی پروتکل‌های موتورهای جستجو را رعایت کنید تا شانس دریافت رتبه مناسب را داشته باشید.
توضیحات کامل درباره سئو از حوصله این مقاله خارج است. بنابراین چند لینک کمک کننده به شما ارائه می‌کنیم تا در صورت نیاز از آنها استفاده نمائید:

بازاریابی موتورهای جستجو

یکی دیگر از روش‌های برندسازی آنلاین، سرمایه گذاری برای بازاریابی موتورهای جستجو است.
البته تفاوت عمده‌ای بین این شیوه و سئو وجود دارد.
به عنوان مثال، شما تا زمانی که هزینه کنید، می‌توانید در معرض دید کاربران قرار بگیرید؛ پس از پایان بودجه، مجدد به جایگاه قبلی خود باز می‌گردید.
موتور جستجوی گوگل پلتفرمی با نام گوگل ادز را معرفی کرده که از طریق آن می‌توانید در این موتور جستجو تبلیغ کنید.
گوگل ادز به این شکل کار می‌کند که کلمات کلیدی را با هزینه کلیک مشخص در نتایج بالا و انتهای صفحه اول سرچ نمایش می‌دهد.
 
مثالی از بازاریابی موتورهای جستجو - روش‌های برندسازی آنلاین
 
این نوع بازاریابی بسیار مناسب وب سایت‌هایی است که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و نیاز به جذب مشتری و دیده شدن دارند.
البته این شیوه تبلیغاتی فقط مناسب وب سایت نیست.
در گوگل ادز این امکان وجود دارد تا بتوانید اپلیکیشن اندروید یا iOS خود را نیز تبلیغ کنید. با این کار شانس بالایی برای افزایش تعداد نصب خواهید داشت.
همچنین ویدیوهای تبلیغاتی که احتمالا در یوتیوب دیده‌اید، با استفاده از همین پلتفرم Google Ads اجرا می‌شوند.
البته اگر از موتورهای جستجوی دیگر مانند بینگ و یاهو استفاده می‌کنید، می‌توانید از بینگ ادز و یاهو ادز نیز بهره مند شوید. به عنوان مثال، بینگ برای شروع تبلیغات، 100 دلار به حساب تبلیغ کننده واریز می‌کند.
پیشنهاد: برای بهره مندی از جدیدترین شیوه‌ها و همکاری با کارشناسان خبره، پیشنهاد می‌کنیم از شرکت‌های تبلیغات گوگل برای راه‌اندازی کمپین‌های خود استفاده کنید.
یک شیوه غیر منصفانه اخیرا توسط بازاریابان استفاده می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه از این شیوه استفاده نکنید. در ادامه درباره آن توضیح می‌دهم.

برندسازی آنلاین با استفاده از نام برند معروف - استراتژی غیر منصفانه

در سال‌های گذشته این کار فقط با استفاده از برندهای مطرح و بین المللی انجام میشد. اما متاسفانه در این اواخر در کشور ما نیز رواج یافته است.
به این صورت است که یک برند با تعداد جستجوی بالا را پیدا می‌کنند و یکی از تبلیغاتشان را با کلمه کلیدی آن برند منتشر می‌کنند.
خوشبختانه گوگل امروزه این نوع تبلیغات را عموما تائید نمی‌کند و نمایش آنها به شدت کاهش یافته است. اما ممکن است شما با جستجوی نام برندی همچون google ads بدون توجه، وارد لینک یک وب سایت دیگر بشوید.
الگوریتم‌ها و کارشناس‌های تبلیغاتی گوگل از منتشر شدن این نوع تبلیغات جلوگیری می‌کنند و در صورت تکرار دوباره ممکن است اکانت شما ساسپند یا معلق شود.

استفاده از شبکه های اجتماعی

در سال 2022 بیش از 8 میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می‌کنند. جالب است بدانید بیش از 50 درصد آنها یعنی 4.7 میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
فضایی مناسب برای برندسازی اینترنتی.
ممکن است از طریق یک پیج اینستاگرام، پینترست، توئیتر و … کسب و کار خود را اداره کنید. یا در کنار داشتن وب سایت، از شبکه‌های اجتماعی نیز بهره مند می‌شوید.
در هر حال، شما مخاطبان بیشتری را با برند خود آشنا خواهید کرد.
اما بهتر است در هر جایی فعالیت نکنید و کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.
بسیاری از افراد فکر می‌کنند اینستاگرام برای تمامی کسب‌وکارها مناسب است؛ اما به احتمال زیاد این اعتقاد درست نیست.
در صورتی که شما آرایشگر باشید، اینستاگرام و پینترست می‌توانند بیشترین بازدهی را برایتان به همراه داشته باشند.
اما اگر شما تولید کننده شیر سماور باشید چطور؟! بازهم فکر می‌کنید مشتریان شما در این فضا هستند؟ دستگاه ارده گیری چطور؟ آیا کسی به دنبال چنین محتوایی در اینستاگرام یا پینترست است؟
اگر مخاطبان هدف شما در شبکه مورد نظرتان نباشند، فعالیت شما تنها وقت تلف کردن است.
ابتدا لازم است پرسونای مخاطب خود را ایجاد کرده و سپس فعالیت برندسازی اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کنید.
به عنوان مثال، مواردی همچون علایق، جنسیت، محدوده سنی، قدرت خرید و … را از قبل باید مشخص کرده باشید.
بهتر است کمی درباره شبکه‌های اجتماعی توضیح دهیم تا بهتر تشخیص دهید کدام‌یک مناسب کسب‌وکار شما هستند.

اینستاگرام

  • کاربران: بیش از 2 میلیارد نفر
  • کاربران ایران: بیش از 40 میلیون نفر
  • مناسب برای: کسب‌وکارهای سرگرم کننده مانند غذا، خودرو، مد و پوشاک، تور و گردشگری و …
اینستاگرام در ایران با اختلاف نسبت به سایر شبکه‌ها بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده است. اما تعداد زیاد کاربران این شبکه دلیل برای فعالیت و تبلیغ در آن نمی‌شود.
اگر مخاطبین از محتوای شما لذت نبرند و تعامل نداشته باشند، الگوریتم‌های اینستاگرام نیز کمتر و کمتر محتوای شما را نمایش می‌دهند. بنابراین اگر فکر می‌کنید این شبکه برای کسب و کار شما مناسب است، توصیه می‌کنم ابتدا تحقیق کنید و سپس تست A/B اجرا کنید.

فیس بوک

  • کاربران: نزدیک به 3 میلیارد نفر
  • کاربران ایران: 40 میلیون نفر
  • مناسب برای: شبکه سازی، ایجاد محتوای طولانی برای جذب مخاطبین، ارائه نظرات
حتما برای شما جای تعجب داره که کاربران ایرانی فیس‌بوک برابر با کاربران اینستاگرام است. اصلا جای تعجب نیست، چون این آمار درسته! اما …
من خودم به شخصه 3 یا 4 اکانت فیسبوک دارم، اما صد سال یک‌بار هم واردشون نمیشم. بسیاری از افراد دیگر نیز شرایطی مثل من دارند. زمانی بود که غیر از Facebook فضای دیگری برای ارتباط وجود نداشت و به همین دلیل تعداد اکانت‌های ما ایرانی‌ها در این شبکه از 40 میلیون گذشت.
پیشنهاد می‌کنم از این شبکه برای ایجاد ارتباط و نوشتن مقالات خود استفاده کنید.

توئیتر

  • کاربران: نزدیک به 400 میلیون
  • کاربران ایران: حدودا 2 میلیون نفر
  • مناسب برای: اشتراک گذاری لحظه‌ای اخبار کوتاه، آشنا شدن با افراد جدید، تبلیغات محصول یا خدمات جدید و …
توئیتر در ایران محبوبیت زیادی دارد و اگر این شبکه بدون تغییر آی‌پی در دسترس کاربران بود، قطعا تعداد آنها چندین برابر حال حاضر بود.
این شبکه یک منبع معتبر برای دسترسی به آخرین اخبار است و طبق نظرسنجی‌های انجام شده، کاربران این شبکه‌ را برای دسترسی به اخبار معتبر دانسته‌اند.

لینکدین

  • کاربران: بیش از 800 میلیون
  • کاربران ایران: بیش از 2 میلیون نفر
  • مناسب برای: شبکه سازی، استخدام، افزایش آگاهی از خدمات، محصولات و مهارت‌ها، آموزش و یادگیری مفاهیم جدید و …
لینکدین یک شبکه بیزینسی است و عموما افراد شاغل در آن فعالیت دارند. به عنوان مثال، محتوای این شبکه شامل دریافت مدارک کسب شده، اطلاع از خدمات یا محصولات جدید، استخدام و بسیاری موارد دیگر می‌شود.
در صورتی که بخواهید با جامعه متخصصین ارتباط برقرار کنید، لینکدین شبکه مناسبی به شمار می‌رود. همچنین برای آموزش نیز کاملا ایده‌آل است. می‌توانید تحقیقات انجام شده افراد را ببینید و از طریق تعاملات نیز به صورت روزانه اطلاعات جدیدی بیاموزید.

پینترست

  • کاربران: 433 میلیون
  • کاربران ایران: نامشخص!
  • مناسب برای: مد و پوشاک، آموزش، پیدا کردن ایده‌های جدید، دکور خانه و بسیاری موارد دیگر
در صورتی که نیاز به پیدا کرده ایده‌ای جدید دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما از این شبکه فوق‌العاده استفاده کنید. تصاویر خاص و بسیاری جذابی به صورت روزانه در این شبکه منتشر می‌شوند.
همچنین اگر به زمینه مد و پوشاک علاقه‌مند هستید، پینترست می‌تواند شبکه اجتماعی مناسبی برای شما محسوب شود. محتوای آموزشی مفیدی نیز در آن منتشر می‌شود که بیشتر مناسب خانم‌هاست.
حتما برای شما جای تعجبه که چرا درباره تلگرام و واتس اپ توضیح ندادم! باید خدمت شما دوستان عزیزم عرض کنم که تلگرام و واتس اپ شبکه اجتماعی نیستند، بلکه پیام رسانند.
یوتیوب چطور؟ یوتیوب نیز یک موتور جستجوی ویدیویی است.
میزان موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی بسته به استراتژی دارد که در ابتدا تعیین می‌کنید. البته باید درنظر داشته باشید که علایق کاربران به مرور زمان تغییر می‌کند و شما نیز برای جلب توجه آنها لازم است استراتژی خود را تغییر دهید.
پیشنهاد: بهتر است برای بهره مندی از بیشترین قدرت این شبکه‌ها از شرکت‌های خدماتی شبکه‌های اجتماعی راهنمایی بگیرید.

کمپین‌های ویدیویی

بدون شک یکی از بهترین روش‌های برندسازی اینترنتی استفاده از کمپین‌های ویدیویی است.
از این طریق می‌توانید بیشترین آگاهی ممکن را نسبت به برند خود ایجاد کنید.
زمانی که صحبت از ویدیو می‌شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت یوتیوب می‌رود. بزرگ‌ترین وب سایت اشتراک گذاری ویدیو و دومین موتور جستجوی جهان.
اما این بخش فقط به یوتیوب اختصاص ندارد!
روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها و داشتن محتوای ویدیویی با کیفیت بیشتری بهره وری را از کمپین خود ببرید.
قبل از هرچیز باید استراتژی انتشار ویدیو را ایجاد کرده باشید.
می‌خواهید این ویدیو مدت زمان طولانی در وب دیده شود؟ می‌خواهید یک مینی سریال تبلیغاتی تولید کنید؟ قصد دارید ویدیو شما مدت کوتاهی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد؟ و ...
پس از اینکه استراتژی خود را از ایجاد ویدیو مشخص کردید، سپس باید نوع محتوای ویدیویی مورد نظرتان را مشخص نمائید.
به عنوان مثال ما برای معرفی نت چین از موشن گرافیک استفاده کردیم که در صورت آشنایی کامل با خدمات ما می‌توانید این ویدیو 1 دقیقه‌ای را مشاهده کنید.
 
به طور کلی برای برندسازی اینترنتی از طریق کمپین ویدیویی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
  • ویدیو لایو
  • ویدیوهای آموزشی
  • نقد و بررسی
  • معرفی محصول
  • موشن گرافیک
  • سیصدوشصت درجه
  • مصاحبه
  • تیزرهای تبلیغاتی
  • انیمیشن
  • وبینار
  • و …
بر چند اساس می‌توانید تصمیم بگیرید کمپین ویدیویی شما به کدام یک از این گزینه‌ها نیاز دارد. عموما در کشور ما با توجه به فشارهای اقتصادی، کمپین‌ها بر اساس بودجه تعیین می‌شوند که عملا ساخت تیزرهای تبلیغاتی و ویدیوهای 360 درجه با توجه به هزینه بالا از استراتژی کمپین حذف می‌شوند.
البته ممکن است بر اساس زمینه فعالیت شما، به ویدیوهای نقد و بررسی یا معرفی محصول نیاز داشته باشید. در این صورت برای کمتر شدن هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم اگر محصول ارزان قیمتی دارید، آن را به افراد محبوب در شبکه‌های اجتماعی اهدا کنید و از آنها بخواهید تا یک ویدیو از محصول شما منتشر کنند.
فراموش نکنید که کمپین ویدیویی بیشترین تاثیر را روی آگاهی از برند شما دارد. بنابراین در استراتژی برندسازی اینترنتی خود حتما این گزینه را درنظر بگیرید.

بازاریابی محتوایی

بدون شک یکی از بهترین شیوه‌هایی که برای برندسازی اینترنتی می‌توان درنظر گرفت همین بازاریابی محتوایی است.
با توجه به صنعت فعالیت شما، می‌توان استفاده‌های منحصر بفردی از این روش داشت.
به عنوان مثال، آکادمی وبسیما شیوه متفاوتی برای پاسخ به سوال سئو چیست درنظر گرفته و با ارتباط گرفتن با متخصصین ایرانی به این سوال پاسخ داده است.
 
مثالی از بازاریابی محتوا - یکی از بهترین روش های آنلاین برندینگ
 
در تصویر بالا می‌توانید نظر 2 متخصص ایرانی را مشاهده کنید. متاسفانه امکان نمایش تمام نظرات وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر از آن صفحه بازدید کنید.
وبسیما با همین کار یک نوع بازاریابی ایجاد کرده تا کاربران برای متوجه شدن مفهوم سئو، به صورت مستقیم و با جستجوی سئو چیست + نام برند به این صفحه وارد شوند.
بازاریابی محتوایی فقط قرار نیست که متنی باشه. به عنوان مثال، علی بابا در مجله خودش یک پادکست سفر ایجاد کرده تا از تجربه سفر سایر افراد به شکلی متفاوت مطلع شوید. البته این اطلاعات به صورت متنی نیز منتشر شده و برای گوش دادن به پادکست، می‌توانید از برنامه‌های معرفی شده استفاده نمائید.
 
مثالی از بازاریابی محتوایی علی بابا - روش های برندسازی اینترنتی
 
البته که برای بازاریابی محتوایی ابتدا باید یک استراتژی ایجاد کنید و بر اساس آن، محتوای خود را منتشر کنید.
به عنوان مثال، در صورتی که وب سایت دارید سبک بازاریابی محتوایی شما با کسب و کارهایی که تنها به شبکه‌های اجتماعی متکی هستند، متفاوت است.
هدف یک کاربر عموما در شبکه‌های اجتماعی سرگرم شدن است؛ اما در موتورهای جستجو یک کاربر عموما به دنبال پیدا کردن پاسخی برای سوالش است.
قرار نیست که در این بخش خیلی درباره استراتژی توضیح دهیم، اما به صورت خلاصه یک نقشه ارائه می‌کنیم:
  1. پرسونای مخاطب
  2. داستان سرایی برند
  3. ماموریت بازاریابی محتوا
  4. مدل کسب و کار
  5. نقشه اجرایی
لینک‌ کمک کننده: از استراتژی تا بازاریابی محتوا (با متمم)
بعد از ساخت استراتژی مناسب با کسب و کار خود، این امکان را خواهید داشت تا از طریق بازاریابی محتوایی آگاهی از برند خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید مشتریان بالقوه بسیاری را به وب سایت خود هدایت کنید.
نسبت به بنرها، بیلبوردها و سایر المان‌های تبلیغاتی هزینه کمتری دارد، اما زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید درنظر بگیرید.
پیشنهاد ما این است که در صورت امکان کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. اما این برای همه وب‌سایت‌ها صدق نمی‌کند. به عنوان مثال، یک وب سایت خبری روی سرعت انتشار محتوا کار می‌کند و کاربران نیز از این استراتژی استقبال می‌کنند.
پیشنهاد: در صورتی که تیم محتوایی در اختیار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌های تولید محتوا در نت چین بازدید کنید.

میزبان شدن رویدادها

در صورتی که کسب‌وکار شما امکان میزبان شدن برخی رویدادها مانند وبینار، سمینار و بسیار موارد دیگر را دارد، انجام این کار می‌تواند در برندسازی شما تاثیر گذار باشد.
البته این شیوه برای زمانی است که برند شما کمی شناخته شده باشد و درآمد مناسبی برای برگزاری رویداد را داشته باشید.
به عنوان مثال، برگزاری یک وبینار رایگان می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد. اما در صورتی این آگاهی به حداکثر می‌رسد که وبیناری بزرگ همراه با استادی بزرگ برگزار کنید.
در همین راستا باید به جام جهانی 2022 در قطر اشاره کنیم. برند BYJU'S سفیر تبلیغاتی این مسابقات اعلام شده است. در تصویر زیر آمار جستجوی نام این برند در موتور جستجوی گوگل را ببینید. دقت داشته باشید که این آمار برای سال 2021 است و قطعا در حال حاضر نیز افزایش چشم‌گیری داشته است.
 
مثالی از میزبان شدن اونت‌های متنوع
 
البته این صرفا یک مثال است و هیچ‌کدام از برندهای فعال در ایران شانس میزبانی در جام جهانی را ندارند. اما این امکان وجود دارد که میزبان رویدادهای پرمخاطب و البته مرتبط شد.
در شهریور 1401 در رویداد کندو 26 شرکت کردم که یک رویداد مناسب علاقه‌مندان به دیجیتال مارکتینگ و سئو است. بیش از 500 نفر در این رویداد حضور داشتند و 12 برند به عنوان میزبان این رویداد فعالیت داشتند. مطابق تصویر زیر:
 
میزبان شدن در رویدادها - یکی از روش های برندسازی اینترنتی
 
اما کمی عمیق‌تر شویم. 2 مورد از این برندها برای متخصصین سئو اهمیت بالاتری دارند و در زمانی که نیاز به این خدمات داشته باشند، ممکن است آنها را به یاد بیاورند.
1.آژانس دیجیتال مارکتینگ دیما 2. تریبون
آژانس دیما این امکان را به شما می‌دهد تا تبلیغات گسترده‌ای در وب برگزار کنید. تریبون نیز پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی است که برای سئو کاران برای دریافت بک لینک فالو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سایر برندها مانند وبسیما که والد کندو است و برندهای دیگری مانند شاپفا، لیمو هاست، افراک، تیک آبی و فراز نیز ارتباط غیر مستقیمی با دیجیتال مارکتینگ و سئو دارند.
اما برندهایی مانند کاله، سانی نس و شمس تنها برای افزایش آگاهی میزبان این رویداد شده‌اند و ارتباطی با این زمینه کاری ندارند.
اگر در زمان میزبان شدن رویداد فضایی ایجاد کنید تا هم آگاهی از برند شما افزایش یابد و هم شانس جذب مخاطبین بالقوه‌ را داشته باشید، سرمایه گذاری بی‌نظیری انجام داده‌اید.
 

روش‌های رایج و کمتر تاثیر گذار در برندسازی اینترنتی

روش‌های بسیاری برای برندسازی اینترنتی استفاده می‌شود و ما تا به اینجا مهم‌ترین آنها را معرفی کردیم. حال روش‌های رایج دیگری نیز وجود دارند که عموما کسب‌وکارها لازم است از آنها استفاده کنند. در غیر این صورت موفقیت بزرگی ممکن است رخ ندهد.
در ادامه به صورت مختصر آنها را بررسی می‌کنیم.

لوگو منحصر بفرد

هر کسب‌وکاری برای موفقیت باید یک لوگوی منحصر بفرد داشته باشد. بهتر از در زمان ساخت لوگو به این فکر کنید که خدمات یا محصولات شما را نیز به نوعی نمایش دهد. این عملا تنها موردی است که مغز ما به راحتی آن‌را به خاطر می‌سپارد. بارها برای من پیش اومده که برندی رو فقط به خاطر لوگو شناختم و حتی اسمش رو فراموش کرده بودم.
چه خوبه که ما بتونیم لوگوی منحصر بفرد سازمان رو شبیه به لوگوهای معروف ایجاد کنیم. مثال‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.
 
روش‌های برندسازی آنلاین - شباهت لوگو با برندهای بزرگ

 

ساختار مناسب سایت

در صورتی که از طریق اینترنت برای وب سایت خود برندسازی انجام می‌دهید، لازم است ساختار مناسب و ساده‌‌ای داشته باشید. ساده از این منظر که کاربر به تمامی بخش‌های وب سایت به راحتی دسترسی داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر فروشگاه اینترنتی هستید، تلاش کنید تا مسیر خرید ساده‌تر شود. مثلا در یک بخش تمام مراحل خرید خلاصه شوند تا نیاز به بررسی صفحات بسیار نباشد. یا اگر وب سایت خدماتی دارید، سعی کنید شماره تماس‌های شرکت را در معرض دید کاربران قرار دهید تا به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.
همچنین بسیار اهمیت دارد که صفحات مهم خود را در منو و در لابه‌لای متن‌ها به مشتریان بالقوه‌تان نمایش دهید.
به عنوان مثال، در یک فروشگاه اینترنتی اگر شما بخواهید محصولی بخرید، عموما محصولاتی که در کنار کالای مورد علاقه شما خریداری شده‌اند نیز به شما پیشنهاد داده می‌شوند.
 
مثالی از ساختار مناسب سایت های فروشگاهی و پیشنهاد برای خرید بیشتر کاربران
 
یا به عنوان مثال دیگر، شما باید در وب سایت خود ساختار را به نوعی ایجاد کنید تا مشتری کمترین مراحل را برای رسیدن به هدفش طی کند. مثلا اگر بخواهد یک مقاله بخواند، نیاز به 6 یا 7 کلیک نباشد. شرایطی ایجاد کنید تا حداکثر 3 یا 4 کلیک نیاز باشد.

ریویو/نظرات

تفاوتی ندارد شما فروشگاه اینترنتی داشته باشید، یا از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتری بگیرید؛ به هر حال نظرات مشتریان قبلی شما اهمیت بالایی دارند.
شما نقش زیادی در نظرات یا ریویوهایی که به صورت آنلاین دریافت می‌کنید ندارید، اما در تغییر آنها می‌توانید تاثیر گذار باشید.
اهمیت دادن به نظرات مشتریان و کاربران در برندسازی اینترنتی نقش بسیار مهمی دارد. در واقع یکی از اهداف اصلی ما برای معرفی سایت‌های ایرانی، انتشار نظرات مثبت و منفی کاربران درباره کسب‌وکارهاست.
البته بسیاری از برندها، حتی برندهای بزرگ هستند که نظرات ساختگی درباره خودشان می‌سازند. به عنوان کسی که در زمینه سئو فعالیت داشتم، با برخی از شرکت‌ها همکاری داشتم که نظرات ثبت شده گوگل مپ آنها همگی توسط کارمندان و یا آشنایان مدیر کسب و کار ثبت شده بود. عملا کاربرها در آن صفحات هیچ نظری ثبت نکرده بودند!
کاری که ما قصد داریم در نت چین انجام دهیم و به کاربران کمک کنیم تا بهتر سایت‌های ایرانی را بشناسند، این است که نظرات آنلاین ثبت شده را در صفحه ایجاد شده برای کسب‌وکار نمایش دهیم.
 
قبل از خرید از فروشگا‌ه‌های آنلاین نظرات خریداران را بخوانید
 
به عنوان مثال، ممکن است چند کاربر درباره برند در اینستاگرام نظر مثبت داشته باشند، چند کاربر در لینکدین نظر منفی. با انتشار تمامی این نظرات (البته با اجازه اشخاص)، احتمال ساختگی بودن نظرات درباره برندها کاهش می‌یابد.
از شما نیز دعوت می‌کنیم تا نظرات خود را درباره برندهایی که با آنها همکاری داشته‌اید در صفحات آنها ثبت کنید. ما به عنوان کسب‌وکار بی‌طرف، نظرات مثبت و منفی درباره سایت‌ها را منتشر می‌کنیم.
پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله تاثیر نظرات آنلاین را بخوانید.

گزارش سالانه

در سال‌های اخیر انتشار گزارش سالانه از میزان فروش، درآمد، تحویل کالا، جذب مشتری و … آن‌قدر زیاد شده که تقریبا همه شرکت‌ها در حال انجام این پروسه هستند.
من به شخصه با برندهای زیادی از طریق اینفوگرافیک‌های گزارش سالانه و فصلی آشنا شدم. و چیزهای مناسبی درباره آنها یاد گرفتم. در صورتی که شرایط انجام این کار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم گزارشی کامل و جامع از خدمات ارائه شده‌تان به مشتریان بالقوه و کاربران اینترنت ارائه کنید. شاید از این طریق نیز برخی از آنها به مشتریان وفادار برند شما تبدیل شوند.

پست مهمان

کم‌هزینه ترین فعالیتی که می‌توانید برای برندسازی آنلاین انجام دهید، نوشتن پست مهمان است. سایت‌هایی مانند Medium، ویرگول، اومیگو، آیدَت و بسیاری وب‌سایت دیگر به شما این امکان را می‌دهند تا در صورت ایجاد محتوا بتوانید برای کسب‌وکار خود برندسازی کنید. این یک بازی برد/برد است. شما شانس جذب ترافیک خواهید داشت و وب‌سایت میزبان نیز می‌تواند مخاطبینش را با استفاده از محتوای شما سرگرم نگه‌دارد.
 
مثالی از نت چین برای فعالیت در زمینه پست مهمان
 
به عنوان مثال، ما در 28 روز گذشته توانسته‌ایم از وب سایت ویرگول با پست مهمان + کامنت مارکتینگ نزدیک به 700 کاربر جدید به نت چین منتقل کنیم.
شما نیز به راحتی می‌توانید کاربران بسیاری را از این طریق به سایت خودتان منتقل کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت تا از خدمات تبلیغاتی این سایت استفاده نمائید.

حرف نهایی

در برندسازی اینترنتی نمی‌توان فقط به یک یا دو روش اکتفا کرد. بهتر است از روش‌های متنوعی بهره مند شوید و افراد متخصصی را نیز برای این مراحل استخدام کنید.
من در کسب‌وکارهایی فعالیت داشتم که غیر از کانال سئو، از هیچ شیوه دیگری برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر استفاده نمی‌کردند. نمی‌توان گفت که این کار اشتباه است، اما می‌توان گفت کمکی به رقبا برای فروش بیشتر است.
سئو تنها یکی از روش‌های مارکتینگ و برندسازی به شمار می‌رود. بهتر است برای دریافت نتیجه ایده‌آل چند شیوه دیگر مانند گوگل ادز و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را نیز امتحان کنید. حتی می‌توانید از مراحل گفته شده در این مقاله فراتر رفته و به عنوان مثال، ارسال رایگان برای تمامی سفارش‌ها یا حتی نوشتن یک جمله زیبا و قرار دادن آن در محصول خریداری شده مشتریان اقدام کنید.
در صورتی که از محتوای این صفحه لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم صفحات دیگر ما را نیز مطالعه نمائید:

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 5