چرا باید برندسازی کنیم؟ اهمیت برند در 1500 کلمه!

بلاگ

کسب‌وکارها به طور ویژه باید از اهمیت برندسازی مطلع باشند و زمان زیادی برای رسیدن به این مهم صرف کنند؛ چون واقعا این کار ارزش زمان صرف شده را دارد. به عنوان مثال، یک برند قوی به شما کمک می‌کند مشتریان وفادارتری داشته باشید. در زمینه کافه رستوران این امکان را می‌دهد تا مشتریان از مناطق دور و نزدیک برای صرف غذا به کافه رستوران شما مراجعه کنند. همچنین باعث می‌شود قیمت‌های انحصاری در زمینه کاری خود ایجاد کنید و بسیاری موارد دیگر که در ادامه درباره آنها توضیح می‌دهم.

اهمیت برندسازی در کسب و کار

برندسازی در کسب‌وکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ حتی برای کسب‌وکارهای کوچک و برندهای شخصی.

به طور کلی برند یک نام، عبارت، علامت تجاری یا ترکیبی از این موارد است که هدف آن متمایز کردن کالا یا خدمات نسبت به سایر کالا یا خدمات موجود در بازار است.

بنابراین هر کاری که شما یا اعضای تیم شما انجام دهند تا کالا یا خدماتی را ارائه کنید، یکی از موارد برندسازی نام برده می‌شوند. این موارد می‌تواند شامل پخش تراکت‌های تبلیغاتی و اجرای کمپین‌تبلیغاتی تلویزیونی نیز باشد. کاملا به این بستگی دارد که شما و تیم‌تان چه برنامه‌ای برای این‌کار داشته باشید.

تفاوتی ندارد که در چه زمینه‌ای فعالیت دارید. در هر صورت شما این امکان را خواهید داشت تا فعالیت‌هایی انجام دهید تا نام تجاری کسب‌وکار شما محبوبیت بیشتری کسب کند.

به عنوان مثال، اگر شما کالاهای خود را به صورت رایگان برای مشتریان بالقوه و وفادار خود ارسال کنید و این اقدام را به اطلاع مشتریان برسانید، برای کسب‌وکار خود برند بهتری ساخته‌اید.

البته رایگان بودن فقط برای ارسال کالا استفاده نمی‌شود.

من در وبینار یکی از اساتید فروش (قاسم سرمیلی) شرکت کردم که رایگان بود. اما نکاتی که در وبینار تقریبا 1 ساعت و نیم بدست آوردم، ممکن است در یک دوره چند میلیونی ارائه نشود! بنابراین در دوره‌های طولانی تر جناب سرمیلی که شامل هزینه بود شرکت کردم. این قدرت برندسازی است. (و فقط قابل استفاده در کسب‌وکارهای بزرگ نیست). البته همانطور که می‌دانید، این مثالی از برندسازی است.

ساخت علامت تجاری بهتر فقط به محصولات یا خدمات مربوط نمی‌شود. این برخلاف تعریفی است که بالاتر عرض کردم. برداشتن یک قدم کوچک برای مشتری می‌تواند تاثیر گذار باشد.

چندی پیش همراه برادرم در یک رستوران در شمال کشور بودیم. یک خانواده در حال غذا خوردن بودند که بچه کوچک آنها بسیار شلوغ و پر سر و صدا بود. وقتی کودک نزدیک مسئول صندوق شد، آن خانم یک شکلات به او هدیه داد. این کار می‌تواند همان برداشتن یک قدم کوچک باشد. و آن خانواده به دلیل حس خوبی که برایشان ایجاد شده احتمالا مجدد به آن رستوران سر می‌زنند. 

مثال‌های متنوعی از اهمیت برندسازی وجود دارد. احتمالا در جستجوهای خود با این موضوع مواجه شده‌اید.

به عنوان مثال، اگر در جستجوی خود برای خرید محصولی متوجه شوید که بالاترین رتبه‌ها برندهای شناخته شده نیستند، این احتمال وجود دارد که وارد سایت برندهای شناخته شده بشوید. 

نکات مهمی که برای برندسازی باید به آنها توجه کنید

حال که با موارد اولیه اینکه چرا باید برندسازی کنید آشنا شدید، بهتر است درباره نکات مهمی توضیح بدهم که این فعالیت طاقت فرسا و همیشگی را بیش از پیش مهم می‌کند.

  • برندسازی باعث می‌شود اعتماد به شما افزایش پیدا کند.
  • برند شما زمانی مورد علاقه افراد زیادی می‌شود، که تعاریف زیادی نیز از آن شنیده شود.
  • علاوه بر توجه به رضایت مشتریان، باید کارکنان راضی نیز داشته باشید.
  • در برندسازی کیفیت همیشه به کمیت ترجیح داده می‌شود.
  • قدم‌های کوچک و مستمر باعث می‌شوند برندی مستحکم ایجاد کنید (حتی دادن یک شکلات به کودک)
  • ایجاد یک شخصیت با ثبات برای برند
  • تغییر در استراتژی برندسازی (در صورت نیاز با توجه به تغییرات احتمالی در بازار)
  • بررسی و آنالیز رقبا برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، همکاری با آنها و …

رسیدن به این مهم، حاصل تلاشی است که سال‌ها توسط شما و تیم تحت هدایت شما انجام شده است.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که خودتان نباید از بهترین بودن و قابل اعتماد بودن صحبت کنید. (در این صورت ممکن است اعتماد به برند شما کاهش یابد).

دیگران باید درباره برند شما صحبت کنند تا سایر افراد نیز به آن اعتماد کنند.

به عنوان مثال، من در این مقاله از قاسم سرمیلی به عنوان یک استاد قابل تعریف کردم. احتمالا شما به من اعتماد ندارید، اما این جمله تاثیر بیشتری روی شما می‌گذارد تا خود قاسم سرمیلی از خود تعریف کند!

به همین خاطر است که هنگام سخنرانی افراد، کسی پشت تریبون می‌رود تا از افتخارات آنها تعریف کند و سپس آنها را دعوت به سخنرانی کند.

به همین دلیل در پیج‌های اینستاگرامی فروش محصول، هایلایت‌های متنوعی از رضایت مشتریان می‌بینید. اگر صاحب پیج مدام از کیفیت محصولات تعریف کند، ممکن است اعتماد عمومی نسبت به آن برند کمتر شود.

در سایر فضاهای آنلاین نیز به همین صورت است. اگر در دنیای مارکتینگ فعال باشید، سایت‌های بسیاری دیده‌اید که در صفحه اصلی نظرات کاربران را درباره خدمات یا محصولات‌شان منتشر کرده‌اند. این امر یکی از اصل‌های متقاعدسازی را فعال می‌کند و برند مورد نظر را بالاتر از جایگاه واقعی نمایش می‌دهد.

حال بیایید کمی از مزایای ساخت برند بدانیم.

برندسازی چه مزایایی به همراه دارد؟

احتمالا این جمله را شنیده‌اید که "هیچ تلاشی بی نتیجه نمی‌ماند".

اگر از من بپذیرید، یک تغییری در این جمله کلیشه‌ای بدم و بگویم هیچ تلاش مفیدی بی نتیجه نمی‌ماند.

ما اگر از ساخت برند در زمینه درست، برای افراد درست استفاده کنیم قطعا نتیجه تلاش‌های خود را می‌گیریم. ممکن است با توجه به زمینه کاری، کمی زمان‌بر باشد اما در هر حال روزی نتیجه کارهایمان را خواهیم دید. البته این بستگی به این دارد که نا امید نشویم و مسیر خود را دامه دهیم.

حال برگردیم به اصل مطلب که مزایای برندسازی هستند.

برندسازی آگاهی از خدمات یا محصولات را افزایش می‌دهد

به زبان ساده، برندسازی برای آگاهی مردم از خدمات یا محصولات انجام می‌شود.

و این امر باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما شناخته‌تر شود.

هرچه برندینگ بهتری برای محصولات یا خدمات خود انجام دهید، شانس بیشتری برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر خواهید داشت.

بنابراین باید مطمئن باشید که مردم از کسب‌وکار شما آگاه باشند.

بسیاری از کسب‌وکارها به اشتباه فکر می‌کنند تمامی مخاطبین هدف‌شان از وجود آنها آگاه هستند. اگر این چنین فکر می‌کنید باید خطر را احساس کنید. همیشه بازارهای جدید و افراد جدیدی هستند که باید آوازه برند خود را به گوش آنها برسانید.

زمانی در یک شرکت مشغول به کار بودم که واقع در یک برج 14 طبقه بود. واحدهای جنوبی و شمالی توسط 4 آسانسور از هم جدا شده بودند. کافه رستوران‌های بسیاری در این برج فعال بودند. (در واقع هیچ‌گاه از تعداد آنها به طور کامل مطلع نشدم). اما از کافه رستوران واقع در طبقه 7 کاملا مطلع بودم. چرا؟ چون تصاویر غذا و محیط آن روی درب‌های آسانسور و گاهی اوقات در ورودی برج نصب شده بود.

به همین سادگی. با هزینه‌ای اندک از سایر رقبا پیشی گرفته بود. بنابراین برخی مواقع، با همکاران به این کافه رستوران زیبا که نمایش فوق‌العاده‌ای از شهر تهران داشت سر می‌زدیم.

پیشنهاد می‌کنیم همیشه درصدد باشید تا افراد بیشتری از وجود خدمات یا محصولات شما مطلع باشند.

بازاریابی را ساده‌تر می‌کند

یکی دیگر از مواردی که اهمیت برندسازی را افزایش می‌دهد، این است که کار ساده‌تری برای بازاریابی داریم.

برندی که 100 یا 200 دنبال کننده دارد، راحت‌تر از برندی که 50 یا 100 دنبال کننده دارد بازاریابی انجام می‌دهد.

البته حرف من به معنی فالوور در اینستاگرام یا تلگرام نیست. ممکن است این تعداد، مشتریان کسب‌وکار باشند. و منظور من افرادی است که امکان ارتباط با آنها وجود دارد و می‌توان پاسخی از آنها دریافت کرد.

اگر شما بتوانید نیاز 200 نفر را برطرف کنید بیشتر شناخته خواهید شد تا اینکه نیاز 100 نفر را برطرف کنید. به این دلیل که آن 200 نفر نیز دوستانی دارند که ممکن است مشتریان بالقوه شما باشند. و در صورتی که رضایت کامل داشته باشند، برند شما را به دوستان‌شان معرفی می‌کنند. به این کار "بازاریابی دهان به دهان" نیز گفته می‌شود.

شیوه بازاریابی شما نسبت به قدرت نام تجاری ممکن است متفاوت باشد. علامت تجاری شما به کاربران خواهد گفت که کسب‌وکار شما چه چیزی است و چه خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهد.

بنابراین داشتن مشتریان راضی می‌تواند تا حدی هزینه بازاریابی را کاهش دهد و در عین حال تعداد مشتریان کسب‌وکار را افزایش دهد. پیشنهاد می‌کنم برای ساده‌تر شدن بازاریابی برند خود، بهترین شرکت های دیجیتال مارکتینگ را از طریق نت چین بشناسید.

برندینگ نوعی تبلیغات عالی است

برندسازی تصویری است که شما در ذهن دیگران از خود و کسب‌وکارتان می‌سازید.

تبلیغات نیز به نوعی رفتار شما و برند شما در بین عموم مردم است.

نمی‌توان رفتار فوق‌العاده‌ای در انظار نمایش داد، اما تصویری مبهم و گنگ در ذهن دیگران ساخت. برعکس آن نیز رخ می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت در زمان ساخت علامت تجاری لازم است تصویر شما در ذهن دیگران هماهنگ با رفتار شما در انظار عمومی باشد.

مثال بارز این موضوع شرکت تیپاکس است.

تیپاکس - مثالی از عدم هماهنگی برندسازی با اقدامات برند

در تصویر بالا متن درباره ما شرکت را مشاهده می‌کنید. تصویر عالی از برند ایجاد شده، اما اگر بخواهیم درباره نارضایتی از مرسوله‌های تیپاکس بنویسیم، از حوصله این مقاله خارج است.

بهتر است برای برندسازی بلندمدت تلاش کنید و لازمه این کار گفتن حقیقت است. هیچ‌گاه کاری نکنید یا چیزی نگویید که توانایی انجام آن را ندارید. زمانی با قدرت درباره آن صحبت کنید که توان انجام آن فعالیت را داشته باشید.

برندسازی در کاهش هزینه‌ها تاثیر بسزایی دارد

یک کسب‌وکاری که در زمینه کاری خود به یک برند قوی تبدیل شده، این امکان را دارد تا هزینه‌های دریافتی از مشتریان را به نسبت کیفیت عالی خود افزایش بدهد.

همچنین این برند می‌تواند کارکنانی را جذب کند که حاضر باشند با حقوقی کمتر از شرکت‌های رقیب به کار در آن محیط بپردازند. (این امر می‌تواند مربوط به ساخت رزومه و بسیاری موارد دیگر نیز باشد).

همانطور که بالاتر توضیح دادم، بازاریابی دهان به دهان نیز به راحتی برای برند حرفه‌ای انجام می‌شود و نیازی ندارد که هزینه‌های بسیار زیاد برای تبلیغات و بازاریابی در نظر داشته باشد.

حرف نهایی

تلاش کردم در این مقاله مختصر بنویسم و موارد اضافی را حذف کردم. احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید که همه ما چرا باید برندسازی کنیم؛ حتی برای خودمان نیز باید برندسازی شخصی انجام بدهیم. اگر سئو کار هستیم، محتوا تولید می‌کنیم، عکاس هستیم، آشپز، قصاب و …

در واقع امروزه همه به برندسازی احتیاج دارند.

امیدوارم که توانسته باشم مطلب مفیدی به شما ارائه کنم و از شما ممنونم که زمان گذاشتید و تا انتهای مقاله با من همراه بودید.

در صورتی که از خواندن این مقاله لذت بردید پیشنهاد می‌کنم سایر مقالاتی که نوشتم را نیز بخوانید:

 

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 2