تبلیغات برند - بیشتر دیده شوید و کمتر هزینه کنید

بلاگ

هدف کسب‌وکارها از فعالیت روزانه این است که روزی تبدیل به برند معتبری شوند. مسلما هیچ بیزینسی نیست که بخواهد غیر از این انجام دهد. شما از یک کارفرما نمی‌شنوید که بگوید من امروز صبح زود بیدار شدم تا کاری کنم کسب‌وکارم رو به افول برود. به همین دلیل درباره تبلیغات برند بهترین روش‌های آن صحبت می‌کنیم.

قبل از ارائه روش‌ها، لازم است توضیحاتی درباره برند و تعریف آن ارائه کنیم.

تعریفی کوتاه از برند و تبلیغات برند

به طور ساده، برند یک نام، شرط، طراحی، نماد و یا هر ویژگی دیگری است که محصول یا خدماتی را نسبت به سایر محصولات و خدمات موجود در بازار متمایز می‌کند.
لازم به ذکر است که برند یک موجود زنده است و باید به طور دقیق برای رفتارها و ویژگی‌های آن فکر شود. 
اگر صاحب یک برند هستید و یا در مرحله توسعه هستید، به این سوال پاسخ بدهید که اگر برند شما زنده بود، چه رفتاری داشت؟ چه لباسی می‌پوشید؟ چگونه ارتباط برقرار می‌کرد؟ رشد آن از چه طریق بود؟
با تبلیغات برند این امکان را خواهید داشت تا محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهید.
بدون برندسازی شانس بالایی برای جذب مشتری و فروش ندارید؛ حتی اگر بهترین محصولات را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر، مقاله روش‌های جذب مشتری اینترنتی را بخوانید.
زمانی که کسی از وجود برند آگاهی نداشته باشد، مسلما تقاضایی برای دریافت محصولات یا خدمات نمی‌کند. اجازه بدهید مثالی در این باره بزنم:
فرض کنید محصولی خاص تولید کرده‌اید که تشنگی حیوانات خانگی را در زمان بیرون رفتن برطرف می‌کند. این کالا قیمت مناسبی دارد و با وزن پایینی که دارد به صاحبین حیوانات اجازه می‌دهد بدون نگرانی از تشنگی حیوان، آنها را در فضای باز بگردانند. حال اگر تبلیغی برای این محصول انجام نشود، آیا کسی مایل به خرید آن هست؟ وقتی کسی نداند چنین محصولی وجود دارد، طبعا برای خرید آن اقدام نمی‌کند.
امیدوارم که تونسته باشم با این مثال تعریف مناسبی از تبلیغ برند ارائه کنم.
با روش‌هایی که در ادامه درباره آنها صحبت می‌کنیم، شانس دیده شدن و فروش خود را افزایش خواهید داد.

چرا باید برندسازی انجام دهیم؟

همانطور که سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید می‌گوید، ابتدا چرایی کار را مشخص کنید، چگونگی به راحتی برطرف خواهد شد.
یکی از اصلی ترین دلایل و اهداف برای برندسازی، افزایش فروش است.
چون در صورت نداشتن فروش، داشتن یک برند فایده‌ای ندارد. مثل تیم فوتبالی که برای برد هدف نداشته باشد و هدف اصلی آنها فقط ورزش کردن باشد.
یکی دیگر از دلایل اصلی این است که افراد بیشتری با خدمات یا محصولات برند شما آشنا شوند.
هرچه بهتر برای برندینگ خود هزینه کنید و افراد بیشتری را از وجودتان آگاه کنید، شانس بیشتری برای فروش به آنها خواهید داشت.
شاید بخواهید برندسازی شخصی انجام دهید و اگر یک آرایشگر باشید، می‌خواهید مشتریان بالقوه از مهارت‌های شما مطلع شوند.
تفاوتی ندارد چه کاری انجام می‌دهید؛ چیزی که اهمیت دارد دانستن چرایی برندسازی است و حتما قبل از شروع و حتی در حین فعالیت این سوال را همواره از خود بپرسید. چرا باید برندسازی انجام دهم؟
مردم چیستی کارتان را نمی‌خرند، آنها چرایی کارتان را می‌خرند - سایمون سینک
در دنیای امروز، روش‌های بی‌شماری برای تبلیغات برند وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
بسیاری از این شیوه‌ها بودجه بالایی نیاز دارند و برخی دیگر رایگان هستند؛ اما زمان زیادی را باید صرف آنها کنید.
بنابراین اهمیت چرایی برندسازی بار دیگر در این‌جا مشخص می‌شود. ممکن است از خود بپرسید چرا باید هزینه زیادی برای برندینگ صرف کنید؟ یا چرا باید زمان زیادی برای معرفی کسب‌وکار خود بگذارید؟
اجازه دهید خدماتی به شما معرفی کنم که رایگان است و بدون صرف وقت، می‌توانید از آن سود ببرید.

وب برندینگ از طریق نت چین

ما در نت چین بهترین سایت‌های ایرانی را معرفی می‌کنیم. کاری که ما انجام می‌دهیم، ساخت یک صفحه برای هر سایت است که شامل اطلاعات متنوعی می‌شود. از جمله:
  • آدرس سایت
  • شماره تماس
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی
  • مزایا و ویژگی‌ها
  • شعار
  • و بسیاری موارد دیگر
در صورتی که صاحب سایت هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات رایگان ما استفاده کنید و به جمع بیش از 2600 سایتی که به ما اعتماد کرده‌اند بپیوندید.
تنها کافیست ثبت نام کرده و از طریق داشبورد، وب‌سایت خود را ثبت نمائید. پس از بررسی، سایت شما تائید و در دسته بندی مرتبط نمایش داده خواهد شد.
همچنین این امکان را خواهید داشت تا حداکثر در 4 دسته بندی مرتبط با زمینه کاری خود نمایش داده شوید.
به عنوان مثال، یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در دسته بندی‌هایی مانند شرکت‌های طراحی سایت، سایت‌های سئو و شرکت‌های تولید محتوا نمایش داده می‌شود.
حال که صحبت از تبلیغات برند است، ما شرایط ویژه‌ای نیز برای صاحبین وب‌سایت‌ها درنظر گرفته‌ایم.
با توجه به اینکه در دسته‌بندی‌های متنوع سایت‌های بسیاری فعالیت دارند، ما یک پلن درنظر گرفته‌ایم تا با استفاده از آن بتوانید در بالاترین جایگاه قرار بگیرید.
به عنوان مثال، در زمان انتشار این مقاله بیش از 199 سایت در دسته بندی شرکت‌های طراحی سایت ثبت شده‌اند. ما در هر صفحه 12 سایت را به کاربران نمایش می‌دهیم و شرکت‌ها با تهیه پلن می‌توانند در بالاترین جایگاه‌ها نمایش داده شوند.
همچنین پلن‌های ویژه دیگری همچون رویداد در نظر گرفته‌ایم تا وب برندینگ بهتری انجام شود و شانس فروش نیز افزایش یابد.
در پلن اونت یا رویداد، در تمامی صفحات نت چین تبلیغ رویداد کسب و کار مربوطه انجام می‌شود. به عنوان مثال، فروشگاه‌های بسیاری می‌توانند از این پلن قبل از شب یلدا استفاده کنند و در بیش از چند هزار صفحه به مشتریان بالقوه در زمان مناسب نمایش داده شوند.
لازم به ذکر است که رویداد مورد نظر شما باید شناخته شده باشد تا امکان تهیه این پلن را داشته باشید. علاوه بر این موارد، پلن‌های دیگری نیز برای شما درنظر گرفته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات دقیق از صفحه هزینه تبلیغات سایت بازدید کنید.

تبلیغات برند از طریق کیفیت خدمات/محصولات

زمانی که صحبت از تبلیغات برند می‌شود، کیفیت خدمات یا محصولات شما بهترین نوع تبلیغی است که می‌توانید اجرا کنید.
حرف من این نیست که تبلیغ نکنید؛ من می‌گویم قبل از چیدن استراتژی تبلیغاتی خود، بالاترین تمرکز را برای عالی بودن محصولات صرف کنید. اگر آنها واقعا خوب باشند، مردم نیز به سفیران تبلیغاتی شما تبدیل می‌شوند.
با یک مثال این موضوع برای شما شفاف‌تر خواهد شد:
یک کافه رستوران بزرگ را درنظر بگیرید. در سال‌های گذشته که خیلی به راحتی مراجعین اهمیت داده نمیشد، فضای پارک مناسب در نزدیکی کافه رستوران‌ها وجود نداشت. امروزه داشتن پارکینگ جزو حداقل‌های یک رستوران بزرگ است. حال فرض کنید وارد این رستوران شده‌اید. با همسر، دوستان یا اعضای خانواده غذا سفارش داده و میل کرده‌اید. بعد از 45 دقیقه به پارکینگ برمی‌گردید تا آنجا را ترک کنید. اما متوجه می‌شوید که ماشین شما توسط نیروهای رستوران کاملا تمیز شده است. و همچنین متوجه می‌شوید آنها در حال شستن سایر ماشین‌ها هستند. چقدر امکان دارد که دفعه بعد برای غذا خوردن این کافه رستوران را انتخاب کنید؟ چقدر احتمال دارد که آن را به دیگران معرفی کنید؟ احتمالا پاسخ شما خیلی زیاد خواهد بود.
این یک فانتزی نیست و تنها با تهیه یک دستگاه کارواش می‌توان درصد بالایی مشتری راضی داشت. به این دلیل می‌گویم تبلیغات از طریق کیفیت خدمات یا محصولات بسیار تاثیر گذار خواهد بود.‌کار
خلاقیت خود را در زمینه‌ کاری خود به کار بگیرید و ببینید چه خدمات یا محصولات ویژه ای می توانید به مشتریان بالقوه ارائه کنید.

روش‌های تبلیغات برند

همانطور که در ابتدای مقاله عرض کردم، روش‌های بسیاری برای معرفی برند به مخاطبین هدف وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین آنها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

تبلیغات اینترنتی

به بیان ساده که همه ما می‌دانیم، هر نوع تبلیغی در اینترنت به معنای استفاده از تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که در چه زمینه و در چه فضایی باید تبلیغات کنیم؟ ما که به اندازه کوکا کولا و مک دونالد بودجه تبلیغاتی نداریم. بنابراین، بسیار مهم است که شما در فضایی که مشتریان هدفتان فعال هستند باید تبلیغ کنید.
فرض کنید وب‌سایتی در زمینه فروش لوازم ورزشی دارید. خب، در چه فضاهایی می‌توانید برای معرفی برند خود تبلیغ کنید؟ بیایید فضاهای ممکن را بررسی کنیم.
اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، هدایت کاربران هدف به صفحه مورد نظر وب‌سایت است. به زبان ساده، باید تبلیغ خود را به کسی نمایش دهید که تمایل به خرید محصولات شما داشته باشد. اگر مخاطبین زیادی نداشته باشید، این کار کمی سخت می‌شود؛ اما با جستجو و تحقیق می‌توان فضاهای مناسب را یافت.
ابتدا می‌توانید مجله‌های اینترنتی فعال و تخصصی در زمینه تناسب اندام را برای تبلیغات انتخاب کنید. سپس می‌توانید در سایت‌های سلامت نیز تبلیغات خود را اجرا نمائید؛ اما در این زمینه باید بررسی کامل و دقیقی انجام دهید تا در صفحات مناسب کمپین شما نمایش داده شود.
اما همینجا کار تمام نمی‌شود. سایت‌های بسیاری در زمینه اخبار ورزشی فعالیت دارند که معروف‌ترین آنها ورزش 3 است. برندسازی در این سایت و سایت‌های مشابه، آگاهی از محصولات شما را افزایش داده و میزان فروش را نیز به طور چشم‌گیری رشد می‌دهد.
علاوه بر این موارد، می‌توانید از موتورهای جستجوی کالا که در نت چین آنها را معرفی کرده‌ایم استفاده کنید. این موتورها در ازای هر کلیک وارد شده به وب سایت شما یا انجام یک اقدام مشخص شده، هزینه‌ای دریافت می‌کنند. این شیوه نیز برای فروختن محصولات بسیار مناسب به شمار می‌رود.
فکر می‌کنید شیوه‌های تبلیغات اینترنتی تمام شد؟ چرا از قدرت اینفلوئنسرها کمک نگیریم؟ محصولات خود را به ورزشکاران حرفه‌ای ارسال کنید تا آنها نیز با استفاده از محصول برای شما تبلیغ کنند. یا به شیوه دیگری با آنها همکاری کنید. تفاوتی ندارد، چون اینفلوئنسر فعال در زمینه تناسب اندام به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا پیشرفت کند.
 
مثالی از استفاده شرکت نایکی برای برندسازی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ
 
این لیست تا ابد ادامه خواهد داشت. این بستگی به خلاقیت ما دارد که چگونه کمپین‌هایمان را اجرا کنیم. البته به بودجه نیز وابسته است، اما نگرش و تفکر اهمیت ویژه‌ای در این زمینه دارد.
در ادامه روش‌های رایج تبلیغات اینترنتی را بررسی می‌کنیم که برخی از آنها ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و برخی دیگر زمان زیادی بطلبد.
اما هیچ‌کدام اهمیت ندارد، در صورتی که این شیوه‌های برندینگ کارساز باشند.

تبلیغ برند از طریق شبکه های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ برند امری بدیهی به نظر می‌رسد. اما پیشنهاد می‌کنم به هر قیمتی این کار را انجام ندهید. بسیاری از تبلیغات در اینستاگرام هیچ بازدهی خاصی ندارند.
زمانی روی یک سایت در زمینه آموزشگاه آرایشگری کار می‌کردم و با همکارم می‌خواستیم برای افزایش مشتریان و فالوورهای اینستاگرام تبلیغی اجرا کنیم. با تحقیق بسیار، از خدمات یک پیج استفاده کردیم. اما متوجه شدیم که این تبلیغ تنها در نرخ تعامل (مثل لایک، کامنت، بازدید و …) تاثیر گذار بوده است.
مدتی بعد متوجه شدیم که برخی از پیج‌های تبلیغاتی، افرادی را در گروه خود دارند که هر کدام از آن افراد حداقل 10 پیج برای خودشان ساخته‌اند. و کافیست چند نفر از آنها با پیج‌های تقلبی‌شان پست‌های آموزشگاه را لایک کنند یا کامنت‌های ساختگی بگذارند. اما هیچ‌کدام تعداد هنرجویان را افزایش نداد.
البته امیدواریم که اینستاگرام الگوریتم‌های سخت‌تری اعمال کند تا امکان استفاده از چنین شیوه‌هایی کاهش یابد.
این موضوع را فقط به این دلیل گفتم که آگاهی داشته باشید ممکن است تبلیغ شما بازدهی مورد نظرتان را نداشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اجرای کمپین این آمادگی را داشته باشید. البته این قبیل اتفاقات خیلی کم رخ می‌دهد؛ اما پیشنهاد می‌کنم از قبل خود را برای آن آماده کنید تا بتوانید انعطاف کافی برای تغییر کمپین را داشته باشید.
پیشنهاد می‌کنیم برای دستیابی به نتیجه عالی روی یک یا دو شبکه اجتماعی مرتبط کار کنید. در ایران وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود، ذهن همه ابتدا به سمت اینستاگرام می‌رود. شاید این حرف من برای شما منطقی نباشد، اما این شبکه برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست.
به عنوان مثال، کسب‌وکارهای صنعتی شانس بالایی برای جذب مخاطبین در اینستاگرام ندارند. مثلا یک مجموعه تولید کننده پکیج که در زمینه فروش و تعمیرات نیز فعالیت دارد، شانس بالایی در این شبکه ندارد. به عنوان مثال، من یک پیج فعال با 12K فالوور را بررسی کردم که نمایندگی یکی از شرکت‌های معروف است و 3 پست آخر این پیج سر جمع 255 لایک و 14 کامنت دریافت کرده‌اند.
اینجا به این موضوع پی می‌بریم که بسیاری از فالوورهای پیج فیک هستند؛ چون اگر به محتوای این پیج علاقه نداشته باشند خیلی راحت آن‌فالو می‌کنند. و قابل حدس است که فعالیت چنین کسب‌وکاری در اینستاگرام یا سایر شبکه‌ها بازدهی خیلی بالایی ایجاد نمی‌کند. پس چه بهتر که بودجه و زمان در زمینه‌های کاربردی‌تر مصرف شود.
بنابراین بهتر است قبل از شروع معرفی برند در شبکه‌های اجتماعی، ابتدا تشخیص دهید مشتریان بالقوه شما در کدام شبکه‌ها فعال هستند و سپس اقدام به تولید محتوا کنید.
پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به بهترین تجربه از آژانس‌های شبکه اجتماعی استفاده کنید.

تبلیغ برند از طریق سئو

سئو یکی از بهترین روش‌های برندسازی اینترنتی به شمار می‌رود.
شیوه‌ای کاملا انعطاف پذیر است که هم می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد و هم زمان زیادی بطلبد.
در دنیای دیجیتال مارکتینگ آنقدر از سئو صحبت شده که مطمئنم همه شما از تعریف آن آگاهی دارید. اما بهتر است به جای تعریف بهینه سازی موتورهای جستجو، بهینه سازی تجربه کاربری (Search Experience Optimization) را در ذهن ذخیره کنیم.
با اطمینان در سئو نمی‌توان صحبت کرد. اما تجربه نشان داده بیش از 80 درصد نتایج که در سئو کسب می‌شود مربوط به تجربه‌ای بوده که برای کاربران ایجاد شده. به عنوان مثال، بروز رسانی که در الگوریتم‌های گوگل در سال 2021 برای قرار گرفتن سرعت سایت در عوامل تاثیر گذار رتبه دهی به همین دلیل بود.
فکر می‌کنم تا به اینجا متوجه شده‌اید که برای تبلیغات برند خود از طریق سئو لازم است که تجربه کاربر را در اولویت خود قرار دهید.
به عنوان مثال، بخش Above The Fold که اصطلاحا توسعه دهندگان وب آنطور قلمداد می‌کنند، یا بالاترین بخش صفحه نقش مهمی در این استراتژی معرفی برند دارد.
صفحه اصلی وب سایت خود را در نظر بگیرید. با توجه به زمینه کاری خود، کاربری که وارد صفحه می‌شود بهتر است چه چیزی ببیند؟ عکس، ویدیو، متن، فرم، ابزار و …؟ کدام بهتر است؟
اینجاست که بهتر است خود را به جای کاربری منتقد قرار دهید، چون ممکن است نتیجه‌ای شگفت انگیز برای شما به همراه داشته باشد.
یک روز، یکی از همکاران سابقم پیشنهاد داد که روی سئو یک سایت در زمینه خودرو کار کنم. آدرس سایت رو که باز کردم با تصویری عجیب مواجه شدم. دقیقا همین تصویر زیر:
 
مثالی از تبلیغ برند از طریق سئو
 
جالبه بدونید من اول سایت رو باز کردم، و بعد کلمات کلیدی که برام فرستاده شده بود رو دیدم. در زمان باز کردن سایت اطلاعی از فعالیت این کسب‌وکار نداشتم.
فکر می‌کنم تصور شما هم مانند من باشد که این سایت در زمینه خرید و فروش خودروهای رنو فعالیت دارد. اما اشتباه است. این سایت در زمینه فروش لوازم یدکی و جانبی رنو و نیسان فعالیت دارد. زمانی که تقریبا 50 درصد از صفحه اصلی اسکرول می‌شود، لوازم یدکی که اصلی‌ترین بخش این کسب‌وکار است دیده می‌شود. من قصد خراب کردن برندی رو ندارم؛ اما به نظرم بهتر بود بخش بالایی صفحه درباره لوازم یدکی یا تصاویری از مشتری‌هایی که از خرید لوازم یدکی خوشحال هستند نمایش داده شود.
این تنها یک بخش مربوط به برندسازی از طریق سئو است و من می‌تونم ساعت‌ها درباره موارد دیگر مثل سرعت، کیفیت محتوا، طراحی لندینگ پیج و … صحبت کنم. 
متاسفانه امکان عمیق تر شدن درباره این زمینه در این صفحه وجود ندارد و باید درباره روش‌های دیگر تبلیغ برند صحبت کنم.
پیشنهاد: در صورتی که در زمینه سئو سایت مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین شرکت سئو را از نت چین انتخاب کنید.

آنلاین برندینگ با گوگل ادز

اگر جستجوهای مختلفی انجام داده باشید، احتمالا نتایج تبلیغاتی گوگل را در جستجوهای خود دیده‌اید. مانند تصویر زیر:
 
مثالی از تبلیغات برند با گوگل ادز
 
این تبلیغات با استفاده از پلتفرمی با نام گوگل ادز اجرا می‌شود. تصویر بالا فقط مربوط به کمپین متنی است. اما google ads شامل چندین کمپین دیگر می‌شود. مانند:
  • کمپین دیسپلی: نمایش تبلیغ بنری در سایت‌های همکار تبلیغاتی گوگل (عموما مجلات)
  • کمپین اپلیکیشن: تبلیغ اپلیکیشن در گوگل پلی و اپل استور (عموما با جستجوی برنامه‌ها نمایش داده می‌شود)
  • کمپین ویدیویی (یوتیوب): چندین نوع تبلیغ در شبکه یوتیوب (مانند بنری در بین ویدیوها، اول ویدیو و…)
  • کمپین شاپینگ: تبلیغات مربوط به محصولات در صفحات جستجو (با آی‌پی غیر از ایران نمایش داده می‌شود)
  • کمپین جیمیل: پیام‌های تبلیغاتی در قالب جیمیل
  • کمپین هوشمند: امکان دسترسی به اهداف کسب‌وکار با کمپین‌های اتومیشن (مناسب برای تازه‌کارها)
  • کمپین محلی: دسترسی به مشتریان بالقوه در نزدیکی موقعیت مکانی کسب‌وکار شما
اگر شما بتوانید تبلیغی کاملا هماهنگ با صفحه لندینگ خود ایجاد کنید، قدم بزرگی برای آنلاین برندینگ برداشته‌اید.
مهارت‌های کپی رایتینگ یا اصطلاحا تبلیغ نویسی در این زمینه بسیار کاربردی هستند. این مهارت به شما کمک می‌کند عنوان تبلیغاتی ایجاد کنید که برای مدت‌ها در ذهن کاربر ماندگار باشد.
فرض می‌کنیم شما در زمینه تناسب اندام و تغذیه فعالیت دارید. حال بررسی کنیم چه تبلیغ متنی برای شما مناسب است.
به عنوان مثال، اگر شما تبلیغی با عنوان "10 راز درباره لاغری که هیچ‌کس به شما نخواهد گفت" ایجاد کنید، تصور شما از تاثیر گذاری روی کاربران چیست؟ احتمالا این پیام در ذهن آنها ماندگار خواهد شد.
فراموش نکنید که همیشه و در هر شرایطی باید حقیقت را بگویید. اگر چنین عنوانی را انتخاب کرده‌اید، باید 10 روش فوق‌العاده به مخاطبین ارائه کنید که رقبای شما از بازگویی آنها بدون دریافت هزینه خودداری می‌کنند.
نیازی نیست شما به عنوان صاحب کسب‌وکار یا شخصی که در زمینه برندسازی فعالیت دارد، در زمینه گوگل ادز متخصص شود. امروزه شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و پیشنهاد می‌کنیم بهترین شرکت تبلیغات گوگل را از طریق نت چین پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

کمپین‌های ویدیویی

در زمینه تبلیغات آنلاین برند، کمپین‌های ویدیویی نقش مهمی ایفا می‌کنند.
ممکن است بتوانید در عرض یک روز آگاهی از برند خود را به صورت چشم‌گیر افزایش دهید.
یوتیوب و آپارات مناسب‌ترین کانال‌ها برای تبلیغ ویدیو معرفی برند شما می‌باشد.
می‌توانید برای تست A/B از هر دو این کانال‌ها در مدت محدود استفاده کنید تا متوجه شوید کدام‌یک از آنها برای اجرای گسترده کمپین ویدیو شما مناسب‌تر هستند.
برای تبلیغ در یوتیوب باید از شرکت‌های تبلیغ گوگل کمک بگیرید که در بالا به آنها اشاره کردیم. برای تبلیغ در آپارات خودتان می‌توانید پس از ساختن اکانت و آپلود ویدیو مورد نظر، از طریق بخش تبلیغات اقدام نمائید.
داشتن بودجه بالا برای بیشترین افزایش آگاهی از برند در این شیوه برندینگ بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید همواره در معرض دید مخاطبین باشید، لازم است بودجه بالایی برای کمپین ویدیویی درنظر بگیرد.
فقط به یوتیوب و آپارات بسنده نکنید. فضاهای پربازدید بسیاری وجود دارد که می‌توانید ویدیو خود را در آنها نمایش دهید. مانند اینستاگرام، لینکدین، ورزش 3، نماشا و …
به عنوان مثال، در زمان انتشار این مقاله، تمامی ویدیوهای آپلود شده در سایت ورزش 3، شامل یک بنر کوچک از سایت موبایل 140 است. و البته درصد بالایی از ویدیوهای تبلیغاتی این سایت نیز نمایش داده می‌شود.
 
مثالی از تبلیغ برند موبایل 140 در کمپین ویدیویی
 
فراموش نکنید که برای موفقیت در این زمینه لازم است ویدیویی با کیفیت، جذاب و البته کوتاه داشته باشید تا مخاطب خسته نشود. موشن گرافیک یکی از سبک‌های مناسب برای معرفی برند به شمار می‌رود. یک ویدیو حداکثر 2 دقیقه‌ای می‌تواند آگاهی از برند را به طور چشم‌گیر افزایش دهد.
طبق تحقیقاتی که توسط سایت Audiencex انجام شده، 64 درصد از کاربران پس از بازدید یک ویدیو علاقه‌مند شده‌اند که آن محصول یا خدمات را بخرند.
پیشنهاد: برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌های ساخت تیزر تبلیغاتی در نت چین بازدید بفرمائید.

تبلیغات آفلاین و سنتی

برندسازی تنها از طریق روش های آنلاین انجام نمی‌شود و بسیاری از کسب‌وکارها امروزه از روش‌های آفلاین نیز استفاده می‌کنند.
یک نمونه تبلیغات تلویزیون است که همچنان شرکت‌های زیادی هستند که از آن استفاده می‌کنند.

برندسازی از طریق تبلیغات تلویزیون

تبلیغات تلویزیونی تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب می‌گذارد و باعث می‌شود نام برند در ذهن مخاطب بماند. اما همیشه اینطور است؟ اجازه دهید کمی در این‌باره عمیق شویم.
چقدر باید تبلیغات شما نمایش داده شود تا برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود؟ به این فکر کنید که ممکن است پس از کمپین یک ماهه، بازگشت وجه به اندازه بودجه تبلیغات نباشد، در این صورت چه می‌کنید؟ چه می‌شود اگر بعد از کمپین شما، کمپین رقیب شروع شود؟ آیا مخاطبان همچنان شما را به یاد دارند؟
سوالات بیشتری می‌توان در زمینه تبلیغ برند در تلویزیون مطرح کرد. من 2 تبلیغ تلویزیونی معروف در سال 1401 را برای شما مثال می‌زنم؛ تا شاید بتوانم توضیحات بهتری ارائه کنم.

پنیر میهن

یک تبلیغ با سبک سریالی و با یک ستاره محبوب سریالی.
نمی‌دونم شما هم دقت کردید یا نه، اما دقیقا زمانی که لبنیات گران شد میهن کمپین جدید تلویزیونی را آغاز کرد. بودجه به شدت بالا بود؛ چون در هر شبکه تبلیغاتی که اجرا میشد این آگهی دیده میشد.
من هیچ داده‌ای از مشتریان این کمپین ندارم و نمیدونم چه تعدادی از افراد کدهای درج شده روی بسته بندی‌های پنیر را ارسال کردند. اما معتقدم این کمپین فروش بالایی داشته؛ چون تبلیغ مزایای بالایی به خریداران ارائه می‌کند. مثل جایزه نقدی و پنیر با کیفیت.

بیمه ازکی

اگر بخواهیم از نظر برندینگ تبلیغات ازکی را مورد بررسی قرار دهیم؛ رسیدن به نتیجه‌ای غیر از خوب منصفانه نیست. چون همه‌جا درباره این برند صحبت میشه؛ حتی اکنون که نمایش تبلیغات تلویزیونی آن نسبت به قبل کاهش یافته.
اما به عقیده من، برخی از تبلیغات آن خیلی مناسب نیست. مثل آگهی که میگه "این فقط ماشینم نیست، سرمایمه؛ آنلاین بیمش میکنم". این اشتباهه. ماشین تو هیچ‌کجای دنیا سرمایه محسوب نمیشه. حتی تو ایران که نرخ تورم به شدت بالاست، همه معتقدن که سرمایه‌هست؛ اما اشتباهه، چون این یک عامل هزینه‌ست.
مثال‌های بیشتری می‌توان زد، اما از حوصله این مقاله خارج است.
به طور کلی به شما اطمینان میدم که تبلیغات تلویزیونی هنوز جواب میده و میتونه فروش شما و آگاهی از برند رو به شدت افزایش بده. اما سوال اصلی اینجاست: به چه قیمتی؟
اگر که بودجه بالایی در اختیارتون هست، کار اشتباهی نیست که تبلیغات تلویزیونی انجام بدید. اما به عقیده من سرمایه‌گذاری‌های بهتری هم وجود داره. مثل سئو و گوگل ادز. این سبک برندسازی‌ها به شدت هدفمند هستند و در مدت زمان نسبتا کوتاهی چند برابر مبلغ سرمایه گذاری شده را بازمی‌گردانند. به این شرط که شما در این زمینه‌ها متخصص شوید یا با متخصصین همکاری کنید.

تبلیغات بیلبورد، چاپی، تراکت و ...

اول از همه درباره بیلبوردها صحبت می‌کنم که نقش مهمی در برندسازی ایفا می‌کنند. اما مانند کمپین تلویزیونی هزینه بالایی را شامل می‌شوند.
متاسفانه از هزینه‌های دقیق آن آگاه نیستم، اما یادم هست که سال 98 اجاره یک ماه بیلبورد در آزادراه آیت‌الله رفسنجانی تقریبا 300 میلیون تومن بود. الان واقعا نمیدونم چقدر شده؛ اما میدونم قیمت‌ها سر به فلک کشیده.
عموما این فضاها در اختیار برندهای بزرگ مثل میهن، کاله، زرماکارون، مانا، بیژن و … هست. اگه پیام فوق‌العاده‌ای داشته باشید که زمینه کاری برند شما را شفاف بیان می‌کند، و باعث برقراری ارتباط ساده می‌شود، تبلیغات بیلبورد برای برند شما مناسب است. مانند تصویر زیر که توسط برند هومکا منتشر شده:
 
تبلیغ هومکا - مثالی از استفاده بیلبورد برای تبلیغات برند

 

تبلیغات چاپی

این شیوه تبلیغات برند در طیف گسترده‌ای اجرا می‌شود که از تراکت‌ها تا بنرهای چاپی را شامل می‌شود.
برخلاف بیلبوردها و آگهی تلویزیونی هزینه کمتری را شامل می‌شود. مگر اینکه بخواهید کمپین بزرگی اجرا کنید.
باید بدونید که این شیوه همیشه جواب نمیده. من این رو از تجربیات خودم میگم که شامل تراکت‌های تبلیغاتی که از سوپرمارکت‌ها گرفتم، برچسب‌هایی که در خونه‌خودمون چسبوندن و یا تراکت‌هایی که چسبیده به زمین در نزدیکی ایستگاه‌های مترو یا فضاهای پر رفت‌وآمد بودن.
من معتقدم که این شیوه دیگه خیلی کارآمد نیست. مثلا من اگه بخوام نیازهای دانشجوییم رو برطرف کنم، دونه به دونه دنبال تراکت‌ها نمی‌گردم و به جای اون تو چند ثانیه با سرچ به نتیجه دلخواهم میرسم.
یا برای ترجمه مدارک مهاجرتم، می‌تونم از خیلی سایت‌های دارالترجمه رسمی استفاده کنم.
از همه مهم‌تر، چه نتایج و آماری میشه از این نوع تبلیغ دریافت کرد؟ اگه برندی با این شیوه تبلیغاتی معروف بشه و کمپین‌های فعال دیگه‌ای هم داشته باشه، از کجا باید بدونه کدوم کمپین تاثیر بیشتری داشتن؟
با اینکه عقیده‌ها با هم متفاوت هستند، اما بدون دقت بالا و بدون خلاقیت از طریق تبلیغات چاپی نتیجه خوبی عاید برندها نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنم اگر قصد تبلیغ با این شیوه را دارید، حتما از متخصصین تبلیغاتی مشاوره بگیرید.

بعد از برند شدن کار تمومه؟

به طور ساده می‌تونم بگم اگر قصد دارید برندتون به مرور نابود بشه، پاسخ بله هست. بعد از برند شدن به مرور زمان، کار کسب‌وکار شما تمام خواهد شد!
همیشه یکی از بزرگ‌ترین کسانی که ازش یاد گرفتم میگفت "خریدن چیزی مهم نیست، بلکه نگهداریش مهمه".
حالا که خودم کسب‌وکار دارم این جمله از همیشه بیشتر برام اهمیت داره.
تبدیل شدن یک کسب‌وکار به برند خیلی اهمیتی نداره، بلکه همیشه برند موندن هست که واقعا مهمه.
به عنوان یک متخصص سئو برام خیلی مهم نیست که صفحات لینک 1 گوگل بشن، بلکه مهم‌تر اینه بتونم کاری کنم تو این جایگاه ثابت بمونن.
این جمله فقط در کسب‌وکار کاربرد نداره و در زندگی شخصی هم کاربردی هست. مثال بارزش کسی هست که تصمیم می‌گیره تو مدت مشخصی 20 کیلو وزن کم کنه. اما دقیقا همون روزی که به هدفش میرسه با یک مهمونی از خامه‌، شکلات، انواع فست‌فود و … هدف خودش رو نابود می‌کنه. مطمئن باشید طولی نمیکشه به وزن سابقش برمی‌گرده! چون بارها دیدم و خودم هم قبلا تجربش کردم.
همه این توضیحات رو گفتم که بدونید بعد از تبدیل شدن به برند، کار اصلی تازه شروع شده. بعد از برند شدن باید مهارت پاسخ‌دهی به اعتراضات رو ارتقاع بدید. این توانایی رو داشته باشید که بر اساس نیاز مشتریان بالقوه و مشتریان وفادار محصول یا خدمات ارائه کنید. و بسیاری موارد دیگه.
بنابراین بعد از تبدیل شدن به برندی محبوب، فعالیت اصلی شروع خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردم تا تمامی تجربیاتی که از کار کردن برای شرکت‌ها و فعالیت‌هایی که برای کسب‌وکار خودم انجام دادم با شما به اشتراک بگذارم.
پیشنهاد من به شما برای تبلیغ برند استفاده از روش‌های اینترنتی است. به چند دلیل: اول اینکه می‌تونید با بودجه کم آغاز کنید و تست‌های مختلف انجام بدید.
دوم اینکه آمار دقیقی از کمپین‌های اجرایی به دست خواهید آورد. به عنوان مثال، ما در نت چین به سایت‌هایی که از پلن‌های تبلیغاتی ما استفاده کرده‌اند گزارش‌های تبلیغاتی می‌دهیم تا بدانند چه تعداد کاربران از نت چین به سایت آنها مراجعه کرده‌اند.
دلیل سوم امکان بهینه سازی و ویرایش تبلیغات است. به عنوان مثال، اگر در گوگل ادز یک تبلیغ اجرا کنید و متوجه یک اشتباه سهل‌انگارانه شوید، تنها در چند دقیقه می‌توانید آن را اصلاح کنید. اما در زمان اجرای کمپین بیلبورد هم به همین صورت است؟
نمی‌دونم شما یادتون هست یا نه، اما من خوب یادمه که در زمان افتتاح شعبه شهر لوازم خانگی در اصفهان، آژانس تبلیغاتی اجرا کننده کمپین ویدیویی فراموش کرده بود که در انتهای تبلیغ آدرس شعبه را درج کند! حتی فکر کردن بهش هم ترسناکه، اما اتفاق افتاد. حدودا 2 روز بعد ویدیو جدید ساخته شد که شامل آدرس بود. مطمئن باشید، 2 روز نمایش کمپین تلویزیونی چند صد میلیون تومن هزینه دارد.
از شما ممنونم که زمان گذاشتید و مقاله من رو خوندید. خوشحال میشم نظرتون رو راجع به این نوشتار بدونم و از تجربیات شما در زمینه تبلیغات برند آگاه بشم. لطفا در انتهای صفحه نظرات خود را اعلام نمائید.

سوالات متداول

بهترین روش‌های تبلیغات برند کدامند؟

بهترین روش تبلیغات برند با توجه به اهداف و زمینه کاری شما مشخص خواهد شد. اما پیشنهاد ما این است برای آگاهی از تبلیغات اجرا شده و امکان شروع با بودجه محدود از تبلیغات اینترنتی متنوع استفاده کنید که در مقاله درباره آنها توضیح داده‌ایم.

چرا باید برندسازی را جدی بگیریم؟

یکی از اصلی ترین دلایل برای جدی گرفتن برندسازی این است که شما قادر هستید ساده تر از گذشته به مشتریان بالقوه بسیاری دسترسی داشته باشید.

 

نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 5
تعداد رای : 1