معرفی انواع کسب و کار؛ از خانگی تا صنعتی

بلاگ

در کشور ما انواع کسب و کار خانگی، صنعتی، اینترنتی و … فعالیت دارند. در واقع روزانه تعداد این بیزینس‌ها بیشتر می‌شود. طبق آمار مجله نوسان بیش از 1.8 میلیون شرکت در ایران ثبت شده است. البته که باید کسب‌وکارهای فعال در ایران را بیش از این رقم دانست. به این دلیل که بسیاری از آنها بدون اینکه رسمی شوند، فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی بیزینس‌های متنوع می‌پردازیم.

انواع کسب و کار اینترنتی

بعد از اختراع اینترنت در سال 1983 میلادی، مدت کوتاهی نیاز بود تا کسب و کارهای اینترنتی به وجود بیایند.
امروزه می‌توان گفت دنیا تحت تاثیر انواع کسب و کار اینترنتی قرار گرفته است.
از فروشگاه‌های اینترنتی گرفته تا سرویس‌های خدماتی آنلاین.
امروزه هر کسی می‌تواند با حداقل سرمایه (خرید هاست و دامنه) یک کسب و کار اینترنتی ایجاد کند. درآمد از این بیزینس‌ها نیز می‌تواند کاملا مناسب باشد.
به عنوان مثال، گوگل در سال 1998 با سرمایه 1 میلیون دلاری سرمایه گذاران راه اندازی شد. در سال 2002 یاهو می‌توانست با 1 میلیارد دلار این بیزینس را مال خود کند که همه داستان آن را می‌دانیم! در سال 2022 گوگل بیش از 1745 میلیارد دلار ارزش دارد.
بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ایران نیز هستند که با هزینه اندک (10 میلیون تومان یا کمتر) ایجاد شده‌اند و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.
بسیاری از وب سایت های برتر در هر زمینه‌ای بدون سرمایه بالا و با تلاش و پشتکار ایجاد شده‌اند.
کسب و کارهای اینترنتی در زمان شیوع کرونا نیز موج شدید رو به بالایی را تجربه کردند. مانند وب سایت‌های مانند دیجی کالا، اسنپ و بسیاری موارد دیگر که اصلی ترین مایحتاج خانه‌ها را فراهم می‌کنند.
اگر شما نیز کسب و کار اینترنتی دارید یا در شرف ایجاد آن هستید، می‌توانید از خدمات نت چین استفاده کنید. به صورت رایگان می‌توانید بیزینس خود را به دیگران معرفی کرده و برای جذب ترافیک هدفمند پیشنهاد می‌کنیم صفحه هزینه تبلیغات سایت را مطالعه نمائید.

مزایای کسب و کارهای اینترنتی

  • راه‌اندازی با حداقل سرمایه
  • امکان ارائه آسان خدمات/محصولات
  • نتایج قابل مشاهده و قابل بررسی
  • فعالیت در چند زمینه
  • امکان بین المللی کردن کسب و کار
  • قابلیت ارائه خدمات/محصولات در اپلیکیشن

انواع کسب و کار خانگی

از اواخر سال 1398 که ویروس کرونا آغاز شد، کسب و کارهای خانگی از همیشه محبوب‌تر شدند.
محدودیتی نیز برای فعالیت این نوع کسب و کارها وجود ندارد.
از بسته بندی لوبیا گرفته الی آخر.
مزیتی که انواع کسب و کار خانگی دارند این است که عموما بدون هزینه و یا با هزینه اندک ایجاد می‌شوند.
مانند کسی که غذاهای خانگی می‌فروشد.
بیماری کرونا نیز به رشد برخی از این کسب و کارها رونق بخشید؛ البته باعث نابودی برخی از این کسب و کارها نیز شد.
امروزه افراد بسیاری هستند که بخش کوچکی از خانه خود را به کسب و کارشان اختصاص داده اند. آنها همواره در تلاشند تا بیزینس شان را رونق بدهند و به مردم کمک کنند.
همانطور که می‌دانید بسیاری از برندهای بزرگ دنیا همچون دیزنی، اپل و … کارشان را از خانه آغاز کردند و امروزه نام آنها بسیار شنیده می‌شود.
بسیاری از کسب و کارهای خانگی نیز می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند. ممکن است در زمینه بین الملل مشکل باشد، اما در سطح ایران می‌توانند خود را مطرح کنند.
به عنوان مثال، بیش از یک دهه پیش رضا شیرازی پایه های وب 24 را در منزل خودش ایجاد کرد و اکنون یک بیزینس معتبر در زمینه سئو به شمار می‌رود.

مزایای کسب و کارهای خانگی

  • ایجاد کسب و کار بدون هزینه یا با حداقل سرمایه
  • بدون نیاز به فضای زیاد

انواع کسب و کار تولیدی

این روزها با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشور ما وضع شده، تولیدی‌های بیشتری نسبت به گذشته دیده می‌شود.
اگرچه امواج کرونا و سایر مشکلات، آسیب‌های زیادی به این کسب‌وکارها وارد کرد، اما آنها فعالیت می‌کنند و تعدادشان نیز بیشتر می‌شود.
تقریبا در هر محله یک نوع از انواع کسب و کار تولیدی وجود دارد. می‌تواند شامل تولید مواد اولیه، محصولات مصرفی و سایر موارد باشد.
این‌طور نیست که فکر کنید این بیزینس‌ها کار ساده‌ای دارند. با توجه به کشور چین که بیشترین تولیدی در دنیا را دارد، رقابت و پابرجا ماندن در این میدان واقعا کار سختی به شمار می‌رود.
یکی از مزایایی که باعث می‌شود این کسب و کارها مفید محسوب شوند، ایجاد شغل‌های متنوع در سطح شهرها می‌باشد.
ممکن است با توجه به مواد اولیه مورد نیاز این تولیدی‌ها، قیمت‌های آنها تفاوت زیادی با رقبای خارجی نداشته باشد. همین امر ممکن است باعث کاهش فروش آنها شود.

مزایای انواع کسب و کار تولیدی

  • ایجاد شغل در سطح شهر
  • قیمت نسبتا مناسب
  • ایجاد فرصت‌های مالی
  • ایجاد رقابت و بالا بردن سطح کیفیت
  • خدمات اجتماعی

انواع کسب و کار خدماتی

کسب و کارهای خدماتی در انواع متنوعی وجود دارند.
شامل لوله بازکنی، کافه و رستوران، تعمیرات، حمل و نقل، آرایشگاه، قالیشویی و …
راه‌اندازی این نوع بیزینس‌ها با توجه به زمینه‌ای که مورد نظرتان است، پستی‌ها و بلندی‌های خاص خود را دارد.
یک نوع کسب و کار خدماتی می‌تواند با خرید یا کرایه چند نوع صندلی ایجاد شود، اما ممکن است یک کسب و کار دیگر برای شروع حداقل به 20 نفر احتیاج داشته باشد.
با توجه به مهارت و تخصصی که ارائه می‌کنید، می‌توانید درآمد کسب کنید و سطح بیزینس خود را افزایش دهید.
لازم به ذکر است که کسب و کارهای خدماتی این امکان را خواهند داشت تا در دو موقعیت فعالیت کنند. هم به صورت سنتی و هم به صورت اینترنتی.
شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از این کسب و کارها را در نت چین پیدا کنید.
برخی از مهم‌ترین کسب و کارهای خدماتی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از طریق نت چین با آنها ارتباط برقرار کنید.
به عنوان مثال سایت های خرید و فروش خودرو، بهترین سایت‌های فریلنسری، سایت استخدام و کاریابی و …
ممکن است شما بخواهید چنین کسب و کاری ایجاد کنید یا بخواهید برای برطرف کردن نیاز خود با آنها همکاری کنید. به هر حال، بیزینس‌های خدماتی کمک بزرگی برای هر شهر و منطقه به شمار می‌روند.

مزایای کسب و کارهای خدماتی

  • برطرف کردن نیاز منطقه/شهر
  • امکان راه‌اندازی با حداقل سرمایه
  • امکان فعالیت سنتی و اینترنتی
  • ارتباط سریع و ساده با مشتری
  • فضایی قابل گسترش و توسعه

انواع کسب و کار صنعتی

عموما با این کسب و کارها در سطح شهر آشنا نمی‌شوید، اما حتما می‌دانید که وجود انواع کسب و کار صنعتی برای هر کشوری الزامی است.
مانند ملی فولاد ایران، اطلس پارس صنعت و …
این بیزینس‌ها عموما در شهرهای صنعتی قرار می‌گیرند تا آلودگی، شلوغی و صدای آنها باعث آزار و اذیت ساکنین آن منطقه یا شهر نشود.
کسب و کارهای صنعتی با کسب و کارهای تولیدی ارتباط زیادی دارند و تا حد امکان، مواد اولیه مورد نیاز شرکت های تولیدی از طریق شرکت‌های صنعتی تامین می‌شود.
بخش عظیمی از نیروی کار در این بیزینس ها فعال هستند و مبالغ بسیار زیادی نیز در این بیزینس‌ها در حال گردش است. بسیاری از این شرکت‌های صنعتی بزرگ در جنوب کشور و در نزدیکی کانال های نفتی قرار گرفته اند و کارمندان بسیار زیادی نیز در آنها مشغول کار هستند.
کسب و کارهای صنعتی عموما در حوزه بین المللی نیز فعالیت می‌کنند و باعث می‌شوند تبادل بین کشورهای نزدیک و دور بهتر شود.

مزایای کسب و کارهای صنعتی

  • کمک به توسعه کشور
  • فراهم کردن بخشی از مواد مورد نیاز کسب و کارهای تولیدی
  • ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با کسب و کارهای بین المللی
  • ایجاد اشتغال عظیم
  • تولید و برطرف کردن نیازهای کشور

انواع کسب و کار مالی

کسب و کارهای فعال در زمینه مالی همیشه این امکان را به شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌دهند تا حسابرسی دقیقی برای سال و یا ماه خود داشته باشند.
انواع کسب و کار مالی می‌توانند حساب‌های مالی به هم ریخته شرکت‌های بزرگ را سازماندهی کنند، به شرکت‌ها اجازه دهند بدون استخدام حساب‌دار، صورت حساب‌های دقیق داشته باشند، موارد مالیاتی را برطرف کنند + بسیاری موارد دیگر.
علاوه بر این موارد، بسیاری از اپلیکیشن‌ها یا وب سایت‌های خدماتی مالی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. مانند آپ و همراه کارت.
بنابراین سیستم‌های حساب‌داری فقط در این دسته قرار نمی‌گیرند و بسیاری بیزینس هستند که در زمینه مالی فعالیت دارند.
به عنوان مثال، وب سایت های پرداخت ارزی و نقد کردن درآمد مانند ایرانی کارت نیز در این بین قرار می‌گیرند.

مزایای کسب و کارهای مالی

  • ارائه خدمات مالی
  • ارائه خدمات پرداخت ارزی
  • نقد کردن درآمدهای دلاری
  • حسابرسی و مدیریت صورت حساب‌ها
  • رسیدگی به موارد مالیاتی

انواع کسب و کار خرده فروشی

فروشگاه‌های خرده فروشی از سال 1940 میلادی فعالیت دارند و در این فروشگاه‌ها محصولات متنوعی مانند خوراکی، مواد مصرفی خانه، لوازم جانبی، لباس، اسباب بازی و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.
والمارت یکی از بهترین نمونه‌ها در بین انواع کسب و کار خرده فروشی است.
در ایران نیز خرده فروشی‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که ممکن است با برخی از آنها آشنا باشید.
مانند دیجی کالا، ایزی مارکت، اکالا و …
این بیزینس‌ها که با شعبات گسترده یا به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند، این امکان را به مشتریان می‌دهند تا تمامی مایحتاجشان را از یک فروشگاه بخرند.
با توجه به موفقیت هایی که در این زمینه در کشور ما به وجود آمده، این امید وجود دارد که بیزینس‌های خرده فروشی بیشتری را نیز ببینیم.
به عنوان مثال، دیجی کالا از یک دهه پیش به عنوان یک استارت آپ کوچک فعالیتش را شروع کرد و اکنون بیشترین فروش اینترنتی را در ایران تجربه می‌کند.
بیزینس‌های دیگر نیز می‌توانند به چنین افتخاراتی دست یابند.

مزایای کسب و کارهای خرده فروشی

  • تامین مایحتاج مردم
  • فروش به صورت اینترنتی و حضوری
  • تکمیل خرید با مراجعه به یک فروشگاه
  • فضای مناسب برای بین المللی شدن کسب و کار
  • ایجاد اشتغال 

انواع کسب و کار B2B

B2B یا Business to Business به عنوان نوعی معامله بین دو کسب و کار شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اپل یکی از کسب و کارهای B2B است و با شرکت هایی مانند اینتل، پاناسونیک و … ارتباط دارد و از محصولات آنها استفاده می‌کند.
نمونه های دیگر از کسب و کارهای B2B شامل آمازون، علی بابا (اصلی)، والمارت، ترید ایندیا، دیجی کالا و …
در ایران به چنین زمینه ای نگاه ویژه‌ای نشده و این امکان وجود دارد که تا سال 1410 بیشتر از این نوع کسب و کار بشنویم و نمونه های بیشتری برای مطرح کردن داشته باشیم.
علاوه بر B2B نمونه های دیگری نیز وجود دارد. مانند:
  1. بیزینس های B2C: شرکت هایی که مستقیما به مشتری محصول یا خدمات ارائه می‌کنند.
  2. C2B: در این زمینه مشتری به بیزینس محصول یا خدمات ارائه می‌کند. مانند فعالیت اینفلوئنسرها - یا فروشنده هایی که به دیجی کالا، با سلام و ... محصول ارائه می‌کنند.

حرف نهایی

این بود معرفی انواع کسب و کارها و امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. پیشنهاد می‌کنیم که در نت چین عضو شده و از شرکت های ثبت شده محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمائید.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما درباره اینکه چگونه کسب و کار خود را معرفی کنیم بخوانید.
همچنین اگر کسب و کار اینترنتی دارید حتما آن را در نت چین ثبت کنید؛ فراموش نکنید که ثبت نام برای همیشه رایگان است.
ممنونیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کردید. در صورتی که علاقه مند بودید حتما نظر خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.
پیشنهاد می‌کنم سایر مقالات ما در نت چین را بخوانید:
نویسنده - علی کریمی نوشته شده توسط : علی کریمی

از سال 98 در زمینه سئو فعالیت دارم و در سایر زمینه های مارکتینگ مانند گوگل ادز و برخی روش های تبلیغاتی فعالیت و مطالعه دارم. نوشتن رو به صورت خودآموز یاد گرفتم و همواره در حال یادگیری هستم تا ساده‌تر بنویسم. امیدوارم که بتونم یک متن ساده و روان در اختیار شما قرار بدم تا بتونید مطالب مورد علاقتون رو بدون پیچیدگی بخونید. در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تونید با من در ارتباط باشید.

امتیاز : 4
تعداد رای : 9